استاندارد مهمترین ابزار اعمال حکمرانی است

آیت الله علی اکبر رشاد؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نخستین همایش استاندارد حلال اعلام کرد: اگر اراده ای برای تمدن سازی داریم باید نسبت به استاندارد اهتمام داشته باشیم.

آیت الله رشاد در ابتدای این مراسم یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای خدمت و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشت و با اشاره به ویژگی های شخصیتی برجسته و متمایز رهبر معظم انقلاب گفت: معظم له نه تنها در فقه بلکه در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و هنری تسلط کامل و بی بدیل دارند.
رییس حوزه علمیه امام رضا (ع) در سخنرانی خود در نخستین همایش استاندارد حلال به اهمیت موضوع استاندارد اشاره کرد و اظهار داشت: ملتی می تواند تمدن خلق کند که کالا و خدمات آن در سطح عالی و استاندارد باشد بنابراین برای تمدن سازی غنی و ارسال آن به اقصی نقاط دنیا؛ نیازمند استاندارد هستیم .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه بدون استاندارد نمی توان مدیریت را تراز کرد: برای حفظ ارزش ، اعتبار و استقلال کشور باید به استانداردها توجه کنیم.
رییس حوزه علمیه امام رضا (ع) در همایش استاندارد حلال، با بیان اینکه حلال اسلامی یک حکم اعتباری شرعی است، گفت امروز کفار از باب کیفیت، بهداشتی و سلامتی بیش از مسلمانان، استاندارد های حلال و نکات شرعی آن را رعایت می کنند.
آیت الله رشاد استاندارد را تامین کننده هویت و استقلال و تضمین کننده خدمات و مدیریت صحیح دانست و افزود: استاندارد سبک زندگی می سازد و سبک زندگی جوهر تمدن است.
وی با بیان اینکه سرنوشت جهان و مسير حركت عمومي جامعه بشري در حال تغيير است و جمهوری اسلامی ایران پدیدآورنده این تغییر است گفت: نظام واره ای از شیوه زیستن باید پدید آید تا بشود سبک زندگی؛ و بی شک برای تراز کردن این سبک نیاز به استاندارد داریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش با تاکید بر اینکه برای زندگی مومنانه به استاندارد اسلامی نیازمندیم، تصریح کرد: استاندارد اسلامی نوع خاصی از زندگی اسلامی را بوجود می آورد که می توان آن را به سراسر دنیا انتقال داد.
آیت الله رشاد با اشاره به کامل بودن دین اسلام معتقد است از دیگر مکاتب نمی توان انتظار داشت که استاندارد داشته باشد چرا که دین کامل  فقط اسلام است که برای همه ابعاد زندگی تراز دارد.
وی با اشاره به تقسیم بندی احکام شریعت یکی اقسام را تکلیفی (باید و نباید ها) و دیگری را حکم وضعی (مقادیر و اندازه) برشمرد و گفت: انواع خدمات، مدیریت ها ، مشاغل و …  یک نوع حکم وضعی و دارای میزان و اندازه است در حالیکه حلیت حکم تکلیفی است که باید و نباید ها در آن رعایت می شود .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه فرهنگ صحیح را فرهنگ استاندارد تعبیر کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم فرهنگ را تغییر دهیم و فرهنگ اسلامی را نهادینه کنیم باید به استانداردها توجه کنیم و جامعه ای دارای فرهنگ صحیح و برجسته است که  استاندارد داشته باشد چرا که در آن صورت همه ابعاد آن در تراز است.
این محقق اسلامی، هستی و وجود اجتماعی و فرهنگی انسان ها را در گرو استاندارد دانست و افزود: هستی ما هویت ما است که در کالبد جسم قرار دارد و اهمیت استاندارد در زندگی به نحوی است که عموم امور خطیر حیاتی در رهن آن قرار گرفته است.
وی صیانت از زبان فارسی را به عنوان مهمترین عنصر هویت هر ایرانی مقدم دانست و متذکر شد: از به کار بردن واژگان غیرفارسی تا حد امکان پرهیز کنید و مناسب است اصطلاحات لاتین در مواقع لزوم و برای تجارت بکار گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا