دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک:
تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی، ماندگارترین یادگار رئیسی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی در بازه زمانی کوتاه بعد از تشکیل ستاد هوش مصنوعی، را نشانه اولویت بخشی و اهتمام جدی شهید آیت الله رئیسی به جایگاه هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: تصمیمات انقلابی که با مدیریت جهادی شهید رئیسی در حوزه هوش مصنوعی گرفته شد ناشی از شناخت و اعتقاد عمیق وی به اهمیت راهبردی هوش مصنوعی است.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بهروز مینائی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک با بیان اینکه یکی از بیشترین توجهات به حوزه هوش مصنوعی در دوره های مختلف ریاست جمهوری در ایران از سوی  آیت الله رئیسی بوده است، اظهار داشت: شهید آیت الله رئیسی در راستای، تمدن سازی نوین اسلامی و بیانیه گام دوم و خصوصا تاکید مقام معظم رهبری در 26 آبان 1400خطاب به معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه ها راجع به عقب ماندن ما در کاربست هوش مصنوعی و اداره کشور و ضرورت قرار گرفتن در رده 10 کشور برتر دنیا به این فضا توجه ویژه ای داشت.

وی ادامه داد: آیت الله رئیسی از آن جهت که خود را همچون سردار قاسم سلیمانی، سرباز انقلاب می دانست، دائما دنبال پیاده سازی منویات مقام معظم رهبری بود و به همین جهت یکی از پیشگامان توجه به این حوزه به شمار می آمد، شاهد این مدعا، تلاش های وی برای هوشمندسازی قوه قضائیه بود. او در ادامه با تشکیل دولت سیزدهم، هوشمندسازی دولت و ایجاد پنجره واحد برای خدمات دولتی را کلید زد و وزیر ارتباطات موظف به تحول کمیته هوشمندسازی کرد. رئیسی دائما از هوشمندسازی فرآیندهای حاکمیتی صحبت می کرد و در مسیر این دغدغه مندی تنها به شعار اکتفا نکرده و به این باور جامه عمل می پوشاند.

  به گفته او، بزرگترین  اقدام آیت الله رئیسی در حوزه هوش مصنوعی، تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری هوش مصنوعی در کشور بود که در این شورا سران سه قوه و حتی نمایندگان بخش‌های دفاعی     حضور دارند. تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی در بازه زمانی کوتاه بعد از تشکیل ستاد هوش مصنوعی، نشانه اولویت بخشی و اهتمام جدی ایشان  به جایگاه هوش مصنوعی بود. همچنین قرار بود مرکز ملی هوش مصنوعی    به سازمان ملی هوش مصنوعی تبدیل شده و در رده سازمان انرژی اتمی به عنوان  یک مساله حیثیتی و اساسی و راهبردی کشور مورد توجه قرار بگیرد.

    مینایی با اشاره به اینکه شهید رئیسی  اختلاف در نهادهای بالادستی کشور در مورد مرجع تصویب سند ملی هوش مصنوعی را با گذراندن یک ماده واحده در شورای عالی انقلاب فرهنگی حل کرد تا تصویب سندملی هوش     مصنوعی با سرعت بیشتری صورت بپذیرد، افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند ملی هوش مصنوعی به مرحله بلوغ خود رسید و قرار بود که 22 خرداد امسال این سند مطرح شده و به عنوان سندملی کشور در حوزه   هوش مصنوعی به تصویب برسد.

     وی ادامه داد: حساسیت هوش مصنوعی یک مساله راهبردی، اساسی و حیثیتی است و شهید رئیسی به این مهم واقف بود و توجه اش به این ساحت منهای تاکیدات مقام معظم رهبری از عمق شناخت او از این فضا برمی‌خاست چراکه هوش مصنوعی امروز در پی خودکار کردن تصمیم گیری انسان و مضاعف کردن قدرت او در جامعه، امور صنعتی، نظامی و امنیتی و تمامی ابعاد توسعه کشور است و رئیسی این را عمیقا فهمیده بود. از این رو، زیرساخت های فناوری را در کشور بسط داد، فیبر نوری را در همه جا منتشر کرد و تحولی که از جهت تجهیز زیرساخت فناوری کشور، اپراتور داده، اپراتور هوش مصنوعی و پردازش سریع را در کشور کلید زد. اینها اموری بودند که وی با تاسیس مرکز ملی هوش مصنوعی، منویات شناختی خود و دیدگاهی که از جهت فلسفی، دینی مذهبی و ایدئولوژیک نسبت به مساله هوش مصنوعی داشت، رقم زد.

   مینایی با بیان اینکه اگر این شناخت نبود این سطح از حساسیت در مقام عمل و با این سرعت انعکاس پیدا نمی کرد، افزود: آیت الله رئیسی دائما تاکید می کرد که ما زمان کمی داریم و ما باید هر چه زودتر عقب ماندگی خود را در حوزه هوش مصنوعی جبران کنیم. از این جهت تصمیمات انقلابی خوبی گرفت و از آن جمله می توان به تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی یا ایجاد یک نهاد جدید به نام سازمان ملی هوش مصنوعی اشاره کرد. این در حالی است که نهادسازی و بزرگ کردن دولت در حال حاضر، ممنوع است اما اهمیت این مساله تا بدان جا است که یک نهاد حاکمیتی قرار است در بالاترین جایگاه اجرایی کشور به وجود بیاید تا بحث هوش مصنوعی را مدیریت کند، تنظیم گری های خاص را نسبت به سکوهای داده و تجهیزات زیرساختی و نیز تخصیص سرمایه راه اندازی را کلید بزند. اینها تصمیمات انقلابی بودند که با مدیریت جهادی شهید رئیسی محقق شد. از این رو، به اعتقاد من ماندگارترین کار وی در حوزه هوش مصنوعی تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی در کشور بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا