عرضه پوشاک عفیفانه استارت می خورد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابلاغ سند «سبک زندگی ایرانی – اسلامی» در روزهای آتی خبر داد. سازماندهی جدیدی را در حوزه عفاف و حجاب آغاز می‌کنیم؛ به منظور راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ برای عرضه لباس عفیفانه در بازار تهران، در پاساژ دلگشا حدود ۸۰ واحد عرضه لباس عفیفانه افتتاح شد.

محمدمهدی اسماعیلی در هشتصد و بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که امروز (۸ خرداد) برگزار شد با اشاره به پیشنهاد نام‌گذاری روز یادبود شهید رئیسی و هیات همراه، گفت: یاد و خاطره شهید آل‌هاشم امام جمعه عزیز شهر تبریز و نماینده معزز ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی که به واسطه شهادت آیت‌الله رئیسی کمتر در مورد این مرد شریف و دیگر همراهان ادای دین شده را نیز گرامی می‌داریم.

وی افزود: ایشان رئیس شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی و به قول رهبر انقلاب امام جمعه معتبری بودند. ما در سانحه بالگرد علاوه بر رئیس جمهور یکی از روسای عزیز شورای فرهنگ عمومی را از دست دادیم.

وزیر فرهنگ گفت: در زمان ریاست شهید رییسی بر شورای عالی انقلاب فرهنگی این شورا حرکت رو به جلوی بسیار خوبی داشته است. اعضای با سابقه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌کردند که این شورا چنین روزهای خوبی را به واسطه اهتمام و وقت‌گذاری ایشان تجربه نکرده است.

ابلاغ «سند ملی خواندن مفید»

وی تصریح کرد: یکی از اتفاقات مهم دیگر این بود که نهادهای ضروری برای فرهنگ و هنر را بر اساس نگاه انبساطی رییس جمهور ارائه کردیم که از جمله آن می‌توان به بنیاد پویانمایی و شهر جدید صنایع خلاق فرهنگی اشاره کرد؛ آخرین مصوبه‌ای که ابلاغ شد «سند ملی خواندن مفید» بود که رییس جمهور ابلاغ کردند و این امر تحولی عظیم در حوزه فرهنگ کتابخوانی بشمار می‌رود.

وزیر فرهنگ گفت: در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی که خدمت رییس جمهور بودیم و روز قبل از شهادتشان برگزار شد، ایشان از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تجلیل کردند و ضمن ابلاغ رضایت رهبری از برگزاری نمایشگاه کتاب فرمودند در نمایشگاهی که با حضور میلیونی مردم برگزار شد پایبندی به مرزهای هنجاری و اخلاقی مشهود بود.

وی افزود: در دو سال برگزاری نمایشگاه کتاب نشان دادیم در حوزه فرهنگی می‌توانیم با اقدامات موثر مرزهای اخلاقی، فرهنگی و هویتی جامعه را صیانت کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سال گذشته زمانی که رهبری به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشریف آوردند، پرسیدند چطور مسئله عفاف و حجاب اینگونه مدیریت شده است؟ پس از ارائه گزارش‌ها رهبر انقلاب فرمودند خداوند سایه شما را بر سر انقلاب حفظ کند که بحمدالله امسال هم شرایط به همین نحو بود. میلیون‌ها بازدید کننده داشتیم، مسئولانی که آمده بودند می‌گفتند توقع برگزاری نمایشگاه با رعایت هنجارهای جامعه با این کیفیت را نداشتیم.

وی افزود: عفاف و حجاب از اولویت‌های اصلی فرهنگ عمومی است و یکی از مظاهر اصلی هویت دینی و تمدنی ما رعایت اصول در حوزه عفاف و حجاب است که انشاالله آن را دنبال می‌کنیم.

ابلاغ سند «سبک زندگی ایرانی – اسلامی» به‌زودی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند سبک زندگی ایرانی اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و انشاالله در روزهای آینده ابلاغ نهایی خواهد شد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه متأسف هستیم که شهید رئیسی امضای نهایی ابلاغ را انجام نمی‌دهند، گفت: سازماندهی جدیدی را در حوزه عفاف و حجاب آغاز می‌کنیم؛ به منظور راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ برای عرضه لباس عفیفانه در بازار تهران، در پاساژ دلگشا حدود ۸۰ واحد عرضه لباس عفیفانه افتتاح شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مسئولیت کارگروه مد و لباس از روز گذشته تا زمان ابلاغ ساختار جدید بر دوش خانم عاطفه خادمی (دبیر شورای فرهنگ عمومی) قرار داده شده است، در سند سبک زندگی ایرانی اسلامی بنیاد جدیدی نظیر بنیاد فارابی و رودکی برای حوزه پوشش در نظر گرفته شده است که گام مهمی محسوب می‌شود.

آغاز نهضت ترویج هنجارهای دینی

وی افزود: انشاالله بر اساس صحبت‌های صورت گرفته نهادهایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان وارد این حیطه شوند؛ نهضت بزرگ ترویج هنجارهای دینی را آغاز کردیم و ادامه خواهیم داد.

وزیر فرهنگ درباره نام‌گذاری روز یادبود شهید رئیسی گفت: باید سامانه‌ای را برای نام گذاری این روز طراحی کرد تا موضوع در منظر پیشنهادات عمومی مردمی قرار گیرد. شورای فرهنگ عمومی مصوب کرد روزی برای شهید رئیسی نام گذاری شود، توصیه من این است برای نام گذاری این روز از پیشنهادات عمومی استفاده شود چراکه این موضوع به فرهنگ عمومی مرتبط می‌شود و باید در این مسیر از نظر مردم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مراسم تشییع شهید رئیسی بزرگترین همایش عمومی کشور بوده است، گفت: در شهرهایی که پیکر شهدای خدمت بدرقه شدند جمعیتی میلیونی حضور داشتند، تا جایی که بر اساس اطلاعات به دست آمده از نظرسنجی‌ها بیش از ۷۰ درصد مردم اعلام کرده بودند اگر امکانش وجود داشت در مراسم تشییع شهید رئیسی حضور می‌یافتند؛ یعنی اگر این تشییع جنازه در اصفهان، شیراز و اهواز هم برقرار می‌شد شاهد چنین اتفاقی بودیم.

وی افزود: باید شرایطی فراهم شود تا مردم به صورت پیامکی و یا از طریق ظرفیت‌های فضای مجازی نظراتشان را اعلام کنند؛ چنین رویکردهایی موجب می‌شود امور از حالت دولتی خارج و در میان مردم نهادینه شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در مراسم تشییع شهدا در بیرجند جمعیت به اندازه‌ای بود که در مقطعی دچار تنگی‌ نفس شدیم چراکه از شهرها و روستاهای اطراف به مراسم تشییع آمده بودند.

وزیر فرهنگ گفت: در ساعاتی که برای یافتن محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور تلاش می‌کردیم نیز حضور نیروهای مردمی مشهود بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: باید تعمیق گفتمانی صورت گیرد. در انتخابات پیش‌رو نمی‌شود نتیجه را پیش‌بینی کرد و این از مزایای جمهوری اسلامی است و انشاالله خداوند بهترین شرایط را برای ما قرار دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نتایج به دست آمده در نظر سنجی‌ها واقعیت جامعه ایرانی را نشان می‌دهد، تاکید کرد: در ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۶۰ همراه با برادر شهیدم در مراسمی حضور داشتم، عده‌ای به شهید بهشتی توهین کردند تا جایی که منجر به برخورد فیزیکی شد، امام جمعه همدان به قدری سنگ خورده بود که نمی‌توانست به سخنرانی ادامه دهد که موجب شد برادر من و حزب اللهی‌هایی که آنجا حضور داشتند در شرایطی قرار گیرند که چاره‌ای جز درگیری نداشته باشند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ گفت: بسیاری از کسانی که آن روز امام جمعه را سنگ زدند (که روحانیت انقلابی گفتند از کسی شکایتی ندارم) و با حزب اللهی‌های طرفدار شهید بهشتی درگیر شدند بعدها به خیل شهدا پیوستند.

وی افزود: این معجزه خون در مکتب تشیع و اهل بیت (ع) و معجزه بیداری، شور و نشاط است و جامعه را احیا می‌کند، افتخار می‌کنیم که پیرو چنین مکتبی هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا