گزارش اختصاصی سیناپرس
رقابت غول‌ها در هوش مصنوعی، اپل بر می‌خیزد؟

به گزارش خبرگزاری سینا، کوک، اپل را پس از مرگ استیو جابز در سال 2011 با موفقیت از خطرات احتمالی دور کرد، جنگ تجاری با چین را پشت سر گذاشت و ثابت کرد که این شرکت همچنان می‌تواند پیشگام باشد و با رقبای گوشی‌های هوشمند مانند شرکت الکترونیک سامسونگ مبارزه کند، اما طلوع هوش مصنوعی بزرگترین آزمایش او تا به امروز است.

بلومبرگ می‌نویسد: برای اینکه بفهمیم کوک با چه چیزی روبروست، بیایید آن را با یک بازی بسکتبال مقایسه کنیم. با ورود ااو، اپل در واقع مدت طولانی‌تری نسبت به رقبای خود تمرین کرده و دستیار دیجیتال سیری را در سال 2011 سال‌ها قبل از اینکه دیگران وارد این فضا شوند، راه اندازی کرد، با این حال، بازی اکنون در حال انجام است و اپل در حال حاضر 20 امتیاز از رقیب خود عقب است. حتی اگر اکنون را فصل اول بازی بدانیم، بازگشت اپل به کورس رقابت بسیار دشوار خواهد بود و رقبای او از جمله OpenAI و گوگل از شرکت آلفابت به ابرستاره‌های هوش مصنوعی تبدیل شده‌اند و با ادامه رقابت قوی‌تر می‌شوند. به این ترتیب اولویت نخست مرد شماره یک اپل در این مسابقه این است که سیگارکشیدن در کف خانه‌ای را کنار بگذارد، اشاره به اینکه باید از بلاتکلیفی خود را رها کند.

 

البته اپل مزایای خاص خود شامل پول، استعداد و پلتفرم قدرتمند را دارد و حداقل باید بتواند آن را به یک بازی نزدیک‌تر تبدیل کند، اما نیاز به تغییر معنادار در استراتژی و همچنین کمک رقبای هوش مصنوعی خود دارد. اگرچه اپل ممکن است مخالف باشد، ویژگی‌های مرتبط با هوش مصنوعی این شرکت مانند سیری به دلیل اتکای زیاد به پردازش اطلاعات در خود آیفون و عدم جمع‌آوری داده‌ها با مشکل مواجه شده است. اپل هر دو این کارها را عمدا انجام می‌دهد به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای محافظت از حریم خصوصی و امنیت، اما آنها همیشه بهترین تجربه را ایجاد نمی کنند.

خبر خوب برای اپل

خبر خوب این است که اپل فرصتی برای شروع تازه دارد. این شرکت در کنفرانس توسعه دهندگان جهانی خود در 10 ژوئن از ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی رونمایی می‌کند و آماده است تا تغییرات جسورانه‌ای ایجاد کند.اگرچه این شرکت همچنان به رویکرد روی دستکاپ تکیه می‌کند و با مدل‌های زبان بزرگ خود که ویژگی‌های هوش مصنوعی را در تلفن‌ها و رایانه‌ها تقویت می‌کنند ، همچنین در حال برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات از طریق رایانش ابری است. اپل تراشه‌های پیشرفته مک را در مراکز داده خود قرار می‌دهد تا این ویژگی‌های آنلاین را مدیریت کند.

این حرکت نشان می‌دهد که اپل نیاز به تکامل را تشخیص می‌دهد. به عنوان بخشی از تغییرات، این شرکت قابلیت‌های صوتی سیری را بهبود می‌بخشد، به آن احساس مکالمه بیشتری می‌دهد، و ویژگی‌هایی را اضافه می‌کند که به کاربران در زندگی روزمره کمک می‌کند، رویکردی که آن را «هوش فعال» می‌نامد. این شامل خدماتی مانند خلاصه‌سازی خودکار اعلان‌ها از آیفون شما، ارائه خلاصه‌ای سریع از مقالات خبری و رونویسی یادداشت‌های صوتی،و همچنین بهبود ویژگی‌های موجود است که به صورت خودکار تقویم شما را پر می‌کند و برنامه‌ها را پیشنهاد می‌کند. همچنین برخی از پیشرفت‌ها در عکس‌ها به شکل ویرایش مبتنی بر هوش مصنوعی وجود خواهد داشت، اما هیچ یک از این ویژگی‌ها افرادی را که در چند ماه گذشته از هوش مصنوعی در برنامه‌های Adobe Inc. استفاده کرده‌اند، را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

حلقه مفقوده اپل در هوش مصنوعی

این گزارش می‌افزاید: حلقه مفقوده اپل در اینجا یک ربات چت است چرا که فناوری هوش مصنوعی مولد اپل آنقدر پیشرفته نیست که این شرکت بتواند معادل خود ChatGPT یا Gemini را منتشر کند. علاوه بر این، برخی از مدیران ارشد آن نسبت به ایده رفتن اپل به این سمت حساسیت دارند. چرا که خطاهای چت بات، بحث و جدل را برای شرکت‌هایی مانند گوگل به همراه داشته است و می‌تواند به اعتبار اپل لطمه بزند.

اما این شرکت می‌داند که مصرف‌کنندگان چنین ویژگی را می‌خواهند، و بنابراین با OpenAI همکاری می‌کند تا فناوری استارت‌آپ را به نسخه بعدی نرم‌افزار آیفون، اضافه کند. این شرکت‌ها در حال آماده‌سازی برای مشارکت مشارکت خود در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل هستند و OpenAI به رهبری سام آلتمن اکنون در حال بررسی است تا اطمینان حاصل کند که ظرفیت پشتیبانی از هجوم کاربران را در اواخر سال جاری دارد.

برای موفقیت هر چه بیشتر در هوش مصنوعی، اپل باید در نهایت از رویکرد مشارکتی دور شود، یک ربات چت برای خود بسازد و آن را عمیقاً در محصولات شرکت ادغام کند. در حال حاضر، بر این باور است که ترکیبی از ویژگی‌های هوش مصنوعی داخلی (هم در دستگاه‌ها و هم در فضای ابری) و قرارداد OpenAI برای انجام کار کافی است.

اگرچه اپل مذاکراتی را برای مجوز جمینی گوگل برای iOS 18 نیز انجام داده ، اما طرفین به توافق نرسیده اند و ما کمتر از یک ماه با کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل فاصله داریم. حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان با جستجوهای آنلاین مدیریت کرد. برای سال‌ها، اپل با ایده ساخت موتور جستجوی خود تمرین می‌کرد؛ احتمالاً موتوری با ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی که آن را بیشتر شبیه DuckDuckGo می‌کرد تا گوگل یا بینگ. با توجه به اینکه جستجو و هوش مصنوعی چقدر نزدیک هستند، اپل احتمالا باید این ایده را دوباره بررسی کند و با فناوری جستجوی خود به جلو حرکت کند.

این امر البته برای کمپانی اپل پرهزینه خواهد بود. اپل سالانه میلیاردها دلار از گوگل دریافت می‌کند تا موتور جستجوی آن شرکت به عنوان گزینه پیش فرض در دستگاه‌ها باشد. اما در درازمدت، برای اپل، داشتن موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود می‌تواند ارزش بیشتری داشته باشد.

هفته گذشته، OpenAI و Google هر دو مرحله بعدی تلاش‌های هوش مصنوعی خود را اجرا کردند و اپل را حتی بیشتر از این عقب انداختند. مدل GPT- OpenAI می‌تواند یک مکالمه واقعی داشته باشد، کاربران را برای مصاحبه شغلی آماده کند، طعنه به تصویر بکشد و حتی به عنوان یک نماینده بخش خدمات مشتری، خدمت ارائه دهد که البته همه اینها به طرز مضحکی تأثیرگذار و تا حدی ترسناک است چرا که گوگل عمیقاً هوش مصنوعی مولد را در جستجو ادغام می‌کند.

جان جیاناندریا، رئیس اپل در بخش هوش مصنوعی می‌گوید: من انتظار ندارم که اعلامیه‌های هوش مصنوعی داخلی اپل به اندازه آنچه OpenAI و Google قبلاً به نمایش گذاشته‌اند، چشمگیر باشد. به من گفته می‌شود که مدیران اپل در داخل اعتراف کرده‌اند که در حال بازی کردن هستند و این نگرانی وجود دارد که کاربران در برابر ویژگی‌های جدید اپل شانه خالی کنند و حتی به خود زحمت استفاده از آنها را ندهند. البته اپل رویکرد خود به هوش مصنوعی به غیر از ربات چت را بسیار متفاوت از پیشنهادات رقیب قرار می‌دهد.

رقابت غول‌ها در دنیای هوش مصنوعی

یکی از دلایلی که OpenAI و گوگل پیشتاز هستند، سرعت آنهاست. آنها می‌توانند فناوری هوش مصنوعی خود را به سرعت بهبود بخشند و همچنان کاربران را شگفت زده کنند. در همین حال، بهبود سیری و سایر ویژگی‌های اپل با سرعت بسیار بالایی انجام شده است. اما اینها به اپل برای یک بازنگری بزرگ در استراتژی‌اش کمک نمی‌کند و اپل باید ویژگی‌های جدید را با سرعتی بسیار سریع‌تر اضافه کند و پیش‌بینی می‌شود قرارداد OpenAI و خدمات هوش مصنوعی مبتنی بر رایانش ابری به این مساله کمک کند،اما هیچ برنامه‌ای برای اپل برای تسریع چرخه انتشار iOS خود حداقل در سال آینده وجود ندارد.

بلومبرگ گزارش می‌دهد: اگرچه این شرکت در حال افزایش سرعت ارتقاء سخت افزار خود است و در اوایل ماه جاری، اپل یک آیپد پرو جدید با تراشه M4 را عرضه کرد که نویدبخش افزایش چشمگیر پردازش هوش مصنوعی است. این تراشه تا سال 2025 با یک بازنگری کامل از خط تولید به تمام مک‌ها می‌رود و در ماه سپتامبر، آیفون 16 پرو جهشی دیگر هوش مصنوعی خواهد داشت.

اما پیشرفت‌های سخت‌افزاری تنها می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. مطابق با تشبیه بسکتبال، ساخت چیپ‌ها و دستگاه‌های بهتر به میخ‌ها و پرتاب‌های آزاد اپل کمک می‌کند. اما اگر بخواهد واقعاً پیش بیفتد، باید شروع به زدن پرتاب‌های سه امتیازی کند. این تنها با انتشار ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی و بهبود آنها حاصل می‌شود.

تلاش نادرست اپل برای متمایز ساختن آی‌پد و مک همچنان آن را عقب نگه می‌دارد. آی‌پد پرو در حال حاضر تراشه‌ای بهتر از بسیاری از سری‌های مک دارد، یک کیبورد جدید و فوق‌العاده و صفحه‌ای که نمایشگر لپ‌تاپ‌های اپل را از بین می‌برد، با این حال، نرم افزار iPad همچنان یک نقطه ضعف است و این تقصیر اپل است. کارشناسان می‌گویند: اپل پنهان نکرده است که می‌خواهد بین آی‌پد و مک تمایز قائل شود، زیرا نمی‌خواهد محصولات یکدیگر را تضعیف کنند، اما این فقط دستگاه‌ها را ضعیف‌تر می‌کند: آی‌پد فاقد macOS است و مک صفحه‌نمایش لمسی ندارد.

در برخی مواقع، مشتریان از این آزمایش خسته می‌شوند. اکنون زمان آن است که اپل رویکرد متفاوتی در پیش بگیرد و باید به‌ای پد، سیستم عامل بسیار بهتر و توانایی اجرای برنامه‌های مک بدهد. و باید صفحه نمایش لمسی را به مک و صفحه نمایش OLED جدید و شفاف آیپد پرو بدهد.

این دو دستگاه هنوز هم می‌توانند متفاوت باشند. مک همیشه گزینه‌های تراشه قدرتمندتر، نمایشگرهای بزرگ‌تر، صفحه‌کلید داخلی و ترک‌پد، فن‌هایی برای بارهای سنگین، پورت‌های بیشتر و عمر باتری بهتر خواهد داشت. آی‌پد همیشه قابل حمل‌تر، برای بازی بهتر، برای تماشای ویدیو برتر و دستگاهی است که می‌تواند عکس و ویدیو بگیرد. وقت آن رسیده است که اپل‌ای پد و مک را هر دو تا حد ممکن توانمند کند.

برای AirTag جدید آماده شوید

باورش سخت است که سه سال از ورود AirTag به عنوان ردیاب اقلام فیزیکی اپل به بازار می‌گذرد. اکنون این شرکت در حال آماده سازی نسخه جدیدی است و این محصول قرار است در اواسط سال آینده وارد بازار شود و اپل در حال حاضر در حال انجام آزمایشات با شرکای تولیدی در آسیا است. در مورد چیزهای جدید، پس انتظار یک تراشه بهتر با ردیابی موقعیت مکانی بهتر را داشته باشید شاید ترجیج مشتریان بلندگوی بلندتر، عمر باتری بهتر و نسخه‌ای بهینه شده برای کیف پول باشد.

اپل ویژن پرو در راه آسیا

اپل برای موفقیت ویژن پرو در آسیا سرمایه گذاری می‌کند. Vision Pro در ایالات متحده به خوبی عمل کرده است. اما آزمون واقعی ممکن است زمانی باشد که به بازاری برسد که واقعیت مجازی در آن محبوب‌تر است. ما به زودی شاهد وقوع آن خواهیم بود. اپل در حال آموزش کارکنان خرده‌فروشی از خارج از کشور برای فروش ویژن پرو به عنوان گامی به سوی ارائه محصول در خارج از آمریکا برای اولین بار است. بازارهای اولیه خارج از کشور شامل چین، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور، کانادا، استرالیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان است و عرضه آن پس از کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در ماه ژوئن آغاز خواهد شد. مصرف کنندگان در ژاپن و سایر کشورهای آسیایی می‌توانند سطح راحتی بالاتری با هدست واقعیت ترکیبی داشته باشند که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را با هم ترکیب می‌کند. در آماده سازی برای توسعه، شرکت به تازگی مجوز فروش دستگاه را در چین از کمیسیون ارتباطات فدرال دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا