اهمیت اخذ مجوز پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه

تاثیرات صنایع پتروشیمی بر سلامت و کیفیت زندگی در منطقه عسلویه بررسی شد

بر اساس یک مطالعه، اهمیت اخذ مجوز پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه مانند صنایع پتروشیمی، نقش مهمی در پیشگیری از شیوع بیماریها و ارتقاء کیفیت زندگی در جوامع پیرامون صنایع بالقوه آلاینده دارد.

به گزارش سینا پرس فارس، پیوست سلامت به منظور شناسایی فعالیت‌ها و سیاست‌هایی که ممکن است بر سلامت انسان تأثیر منفی بگذارند، انجام می‌شود. این مطالعات به کاهش اثرات منفی و افزایش اثرات مثبت بر سلامتی مردم می‌پردازد. مولفه‌های اجتماعی، روانی، رفتاری و محیطی که بر سلامت جامعه تأثیر می‌گذارند، در این مطالعات بررسی می‌شوند، به‌طوری‌که شاخص‌های بهداشت محیطی مهمترین عوامل اثرگذار بر سلامت انسان هستند. در استانداردهای ملی پیوست سلامت شاخص های بهداشت محیطی متعددی ذکر شده اند که برای هر منطقه مورد مطالعه نیاز به غربالگری و متناسب سازی است.

در منطقه عسلویه، وجود صنایع متعدد پتروشیمی و پالایشگاه‌ها باعث وارد آمدن آلاینده‌های مختلفی از هوا، فاضلاب و پسماند به محیط می‌شود که برخی از آنها سرطانزا هستند. بر این اساس، انجام مطالعات پیوست سلامت جهت پیشگیری از ورود این آلاینده‌ها به محیط زیست و تهدید سلامت جوامع پیرامونی امری ضروری است.

محققین به همین منظور اقدام به شناسایی و اولویت بندی مولفه های بهداشت محیطی پیوست سلامت بر اساس نظرات پنل خبرگان پرداختند.

یافته های حاصل از پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) که توسط دکتر حسن هاشمی و دکتر مهدی جهانگیری، اساتید گروه HSE دانشگاه علوم پزشکی شیراز راهنمایی شده، نشان می دهد: در فاز ساخت صنایع پتروشیمی در منطقه عسلویه، بیماری‌هایی که از طریق آب و مواد غذایی منتقل می‌شوند، سروصدا و مشکلات زندگی جمعی در کمپ‌های کارگری، به عنوان مهم‌ترین عوامل خطر سلامت جوامع پیرامونی و شاغلین صنایع شناخته شده‌اند. همچنین، در فاز بهره‌برداری، آلودگی هوا، صدا و بو، به طور جدی سلامت و کیفیت زندگی جوامع این منطقه را تهدید می‌کند.

محققین پیشنهاد می‌کنند که علاوه بر انجام مطالعات پیوست سلامت برای طرح‌های در حال ساخت، این مطالعات برای طرحهای کلان در حال بهره‌برداری نیز انجام شود و اثرات نامطلوب ناشی از آنها بر سلامت کاهش یابد. در این راستا، نظارت جدی توسط معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اخذ مجوز پیوست سلامت طرح‌های مشمول، در حفظ و ارتقاء سلامت جوامع پیرامون طرح‌ها حائز اهمیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا