لیزرهای کم توان بدون ایجاد گرما یا آسیب به بافت، تأثیرات درمانی خود را اعمال می‌کنند

دبیر اجرایی کنفرانس علمی یک روزه کاربرد لیزرهای کم توان در علوم پزشکی با اشاره به اینکه لیزرهای کم توان، که گاهی اوقات به عنوان “لیزرهای سطح پایین” (LLLT) شناخته می‌شوند، از تکنولوژی‌های نوین در حوزه درمان‌های پزشکی هستند، گفت: این لیزرها با استفاده از نور با شدت پایین، بدون ایجاد گرما یا آسیب به بافت، تأثیرات درمانی خود را اعمال می‌کنند.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، دکتر راحله میری با بیان این مطلب افزود: یکی از نقش‌های نوین استفاده از لیزر، تاثیر آن‌ها بر تحریک بیولوژیک و بهبود متابولیسم سلولی در سلول‌های آسیب‌دیده است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: لیزر های کم توان می‌توانند فرآیند ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده مانند زخم‌ها، سوختگی‌ها و جراحات را تسریع بخشند؛ در حال حاضر نیز بسیاری از لیزرهای کم توان در کاهش درد ناشی از شرایط مختلف مانند آرتریت، کمردرد و سردردهای میگرنی کمک کننده هستند و در کاهش واکنش‌های التهابی در بدن منجر به بهبود التهابات بافتی می‌گردند.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد، لیزرهای کم توان می‌توانند به بازیابی عملکرد عصبی در افرادی که دچار آسیب‌های عصبی شده‌اند، کمک کنند، بیان کرد: لیزرهای کم توان با تحریک میتوکندری‌ها در سلول‌ها، به افزایش تولید ATP (ادنوزین تری‌فسفات) کمک می‌کنند، که این امر به نوبه خود، فعالیت سلولی و ترمیم بافت را تقویت می‌کند. همچنین، این لیزرها می‌توانند به کاهش مولکول‌های التهابی و افزایش گردش خون موضعی کمک کنند، که همگی به بهبود و ترمیم کمک می‌کنند.

میری در خصوص محدودیت‌ها و نکات احتیاطی لیزرهای کم توان، تصریح کرد: هرچند لیزرهای کم توان مزایای زیادی دارند، اما استفاده از آن‌ها باید تحت نظر متخصصین صورت گیرد. برخی شرایط پزشکی وجود دارند که ممکن است استفاده از لیزرهای کم توان در آن‌ها توصیه نشود. همچنین، باید از قرار گرفتن مستقیم نور لیزر به چشم‌ها جلوگیری شود تا از آسیب دیدگی چشم‌ها پیشگیری شود.

دبیر اجرایی کنفرانس علمی یک روزه کاربرد لیزرهای کم توان در علوم پزشکی خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش کاربردهای لیزرهای کم توان در علوم پزشکی و نیاز به بیان گسترده‌ی دامنه‌ی مزایا و معایب آن؛ سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در نظر دارد تا کنفرانس علمی یک روزه با موضوع ” کاربرد لیزرهای کم توان در علوم پزشکی” را در تاریخ 27 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار نماید. در این رویداد علمی، متخصصین رشته های مختلف علوم پایه، متخصصین دندانپزشکی، قلب و عروق، فیزیک پزشکی، مهندسی پزشکی و فیزیوتراپی به بیان کاربردهای لیزرهای کم توان در علوم مختلف پزشکی خواهند پرداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا