کتاب نقش سیاسی نظامی ترکان در دوره نخست خلافت عباسی منتشر شد

انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب« نقش سیاسی نظامی ترکان در دوره نخست خلافت عباسی» را با رویکردی به حوزه علوم انسانی، به ویژه تاریخ منتشر کرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل؛ این کتاب توسط امید مجرد اشکه‌سو مدرس دانشگاه های استان آذربایجان غربی و و پژوهشگر تاریخ ماقبل اسلام تالیف گردیده که پژوهشی درجهت بررسی چگونگی نفوذ ترکان به دستگاه خلافت عباسی و  نتایج و آثار آن می باشد و به این نکته می پردازد که رابطه خلفای عباسی با دو عنصر ایران و عرب بتدریج به تیرگی گرایید و از این رو آنان بنابر دلایلی و نیز به منظور جبران کاستی های خویش از نظر نظامی و سیاسی و اداری اقدام به جذب نیروی ترک در این زمینه کردند.

ترکان مردمانی صحرا نشین بودند و با زندگی شهر و شهرنشینی چندان اشنایی نداشتند، اما از نظر نظامی و سایر عواملی که دارا بودند، برای حکومت سودمند بودند درواقع با ورود هر عنصری به خلافت تاثیراتی در حکومت نمایان گردید و هر عنصری به نوبه خود سبب تغییر اوضاع چه کم و چه بیش گشتند، برای مثال ترکان اهداف نظامی حکومت را بر آورده می ساختند و به مرور امرای عباسی را زیر سیطره خویش قرار دادند.

ایرانی ها از نظر وزارت و دیوان سالاری باعث ترقی خلافت عباسی گردیدند. ترکان به تدریج بر تمامی امور خلافت سلطه پیدا کردند و خلفا با رویت این وضعیت سعی در ممانعت از اقدامات ایشان کردند اما زیرکی و قدرتمندی ترکان مانع پیروزی آنان گشت، حتی گاه برخی خلفا در این راه جان خود را از دست می دادند.

این کتاب پژوهشی سعی کرده تا تمامی جوانب اقدامات سیاسی اداری ترکان را با تکیه بر رویکرد توصیفی و تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای از عصر متعصم تا پایان دوره دوم خلافت عباسی و نیز تاثیرات این اقدامات را در تضعیف خلافت عباسی مورد کاوش قرار دهد.

کتاب« نقش سیاسی نظامی ترکان در دوره نخست خلافت عباسی»، 120 صفحه ای، در 5  فصل تالیف شده است و به قیمت 1200000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا