حمایت قوه قضائیه از شرکت‌های فناور در هرمزگان

در نشستی با حضور دکتر علیرضا نصیری، رئیس  در محل برج فناوری هرمز برگزار شد، مشکلات و موانع پیش روی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم وفناوری هرمزگان؛ دکتر نصیری در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از عملکرد پارک علم و فناوری، به تشریح مهم‌ترین چالش‌هایی که شرکت‌های فناور با آن روبرو هستند پرداخت.

وی در جلسه با دکتر صاحبکار خراسانی و در حاشیه بازدید از ظرفیت های پارک علم و فناوری اظهار داشت: رصد موانع تولید دانش بنیان توسط نهادهای نظارتی می تواند محرک استفاده بیشتر از این ظرفیت ها در استان و کشور باشد.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در ادامه به عدم اجرای کامل قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره و انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه این قانون می‌توانست گامی بزرگ در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق تولید در کشور باشد، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها به وظایف خود در قبال این قانون عمل نکرده و این موضوع باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای این شرکت‌ها شده است.

دکتر نصیری همچنین خواستار نظارت دستگاه‌های ذی‌صلاح بر حسن اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان شد و تاکید کرد: برای تحقق اهداف این قانون و رونق بخش تولید در کشور، لازم است که همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها به وظایف خود عمل کرده و از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات مربوط به اراضی واگذارشده به پارک علم و فناوری هرمزگان اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز سند مالکیت این اراضی صادر نشده و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای فعالیت و توسعه پارک شده است.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در ادامه با اشاره به پتانسیل بالای شرکت‌های مستقر در این پارک، گفت: خوشبختانه شرکت‌های مستقر در پارک هرمزگان از نظر کیفی در جایگاه بالایی قرار دارند و امیدواریم بتوانیم با فراهم کردن زمینه‌های لازم، بخش بیشتری از بازار نوآوری و فناوری را برای آنها مهیا کنیم.

دکتر نصیری در ادامه با تاکید بر ضرورت حمایت از نخبگان و جلوگیری از خروج آنها از کشور، گفت: برای جلوگیری از فرار مغزها و حفظ سرمایه‌های انسانی کشور، لازم است که ارکان حاکمیتی توجه بیشتری به جزئیات داشته باشند و با رفع موانع و مشکلات، مسیر را برای فعالیت و شکوفایی نخبگان هموار کنند.

وی در خصوص تولید خودرو هوشمند در استان هرمزگان نیز گفت: خوشبختانه شرکت‌هایی در این استان وجود دارند که از نظر فنی و علمی توانایی تولید خودرو هوشمند را دارا هستند. اما متاسفانه به دلیل نبود امکانات و حمایت‌های لازم، این شرکت‌ها غیرفعال هستند و تاکنون نتوانسته‌اند محصول خود را به مرحله تولید برسانند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در پایان به برخی از سوءتفاهم‌ها و مشکلات موجود در زمینه صادرات محصولات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان اشاره کرد و خواستار رفع این موانع شد. وی گفت: متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که کالای تولیدی این شرکت‌ها به اشتباه به عنوان کالای قاچاق تلقی شده و از صدور مجوز خروج آن از استان خودداری می‌شود. این موضوع باعث ضرر و زیان زیادی به این شرکت‌ها شده و لازم است که برای رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.

دکتر صاحبکار خراسانی: قوه قضائیه از هیچ تلاشی برای حمایت از شرکت‌های فناور در هرمزگان دریغ نخواهد کرد

معاون برنامه ریزی و  نظارت راهبردی قوه قضائیه در ادامه دیدار با رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان، ضمن تاکید بر اجرای دقیق قوانین و اعمال نظارت‌های سخت‌گیرانه برای بهبود وضعیت اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم فناوری در استان هرمزگان، اظهار داشت: قوه قضائیه در راستای ماموریت ذاتی خود، از هیچ تلاشی برای حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در این استان فروگذار نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصاد دانش‌محور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هستند، گفت: ضروری است که دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند و با حمایت همه‌جانبه از این پارک‌ها، زمینه را برای شکوفایی و نوآوری در کشور فراهم کنند.

دکتر صاحبکار  خراسانی در ادامه با اشاره به مشکلات و موانعی که در این زمینه وجود دارد، گفت: برای رفع این موانع، پیشنهاد می‌شود که کارگروه‌های مشترکی میان سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط تشکیل شود تا با استفاده از هم‌افزایی و تبادل نظر، نسبت به حل مشکلات و چالش‌های موجود اقدام شود.

وی همچنین تاکید کرد که اجرای دقیق قانون جهش تولید دانش‌بنیان باید مبنای گفتگوها و اقدامات این کارگروه‌ها باشد و دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط موظف هستند که در چارچوب این قانون، به وظایف و تکالیف خود عمل کنند.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود، از آمادگی کامل قوه قضائیه برای حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در استان هرمزگان خبر داد و گفت: دستگاه قضایی با جدیت تمام با هرگونه اخلال در مسیر فعالیت این شرکت‌ها برخورد خواهد کرد و از حقوق آنها در برابر قانون دفاع خواهد نمود.

گفتنی است در پایان این جلسه معاون برنامه ریزی و  نظارت راهبردی قوه قضائیه ضمن بازدید از شرکت ها و ظرفیت های موجود در استان با نماینده شرکت ها و واحدهای فناور پارک علم و فناوری نیز دیدار و گفتگو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا