خوانش انتقادی مخاطبان چهار نسل از محتوای رسانه‌ای

خوانش انتقادی مخاطبان چهار نسل از محتوای رسانه‌ایپژوهش «خوانش انتقادی مخاطبان چهار نسل (متولدین ۱۳۵۰ تا متولدین ۱۳۸۰) از محتوای رسانه‌ای» انجام شد.
به گزارش خبرگزاری سینا، این پژوهش با بیان اینکه رسانه‎ پررونق هر نسل، در هر دوران، با نسل‌های دیگر متفاوت است، در تلاش است با ادغام و تطبیق ادبیات بومی و جهانی با یکدیگر، به شناخت هرچه دقیق‌تر و درست‎‌تر از مولفه‌های شناخت نسلی در ایران به میانجی رسانه پرمصرف هر نسل دست یابد.
به استناد این پژوهش، در ایران در بین سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۶۰، مصرف رسانه‎‌های چاپی رونق داشته است. در دهه ۷۰ شمسی تا اوایل دهه ۸۰ شمسی، تلویزیون و رسانه‌های‎ تصویری (از جمله ماهواره و ویدئو‌) جزو رسانه‌های پرمصرف بوده‌اند و‎ در‎ اواخر دهه ۸۰ تا حال حاضر، اینترنت و رسانه‌های نوین به رسانه‌های غالب‎ و پرمصرف‌ تبدیل شده‌ا‌ند. ازاین‌رو، به‌راحتی، نمی‎توان نظام ذهنی و ادراکی در میان نسلی که با مطبوعات و یا سایر رسانه‌های چاپی مثل کتاب رشد کرده‎اند را با نسلی که رسانه‌های تصویری و یا اینترنتی در دوران جامعه‌پذیری‎شان سلطه داشته ‎است، یکی دانست. همین گزاره هسته اصلی این پژوهش را شکل می‌دهد.
این پژوهش بیان می‌کند تحولات‎ رسانه‌ای و فن‌آورانه، می‌تواند بینش‌ها و نظام‌های ذهنی متفاوتی را در دوره‌های تاریخی مختلف پدیدآورد. به‌طوری‌که مقدمه پدیدآمدن اختلاف‌ها، شکاف‌ها و تمایزات بین‌نسلی باشد. این اختلافات و تمایزات نسلی، موجب تغییر ارزش‌ها، سنت‌ها و فرهنگ‌ها خواهد شد و افراد در سنین و نسل‌های مختلف، نقاط مشترک کمتری را با یکدیگر پیدا می‎کنند. شکاف نسلی حتی می‌تواند موجب شکل‌گیری گسست‌های اجتماعی، نابودی سنت‌ها، ارزش‌ها، آداب‌ورسوم و اعتقادات و زیرساخت‌های معرفتی‌ارتباطی درون جامعه شود.
این اثر به دنبال فهم‌‌ دسته‌بندی نسلی براساس ادبیات ارتباطی و رسانه‌ای است. شناخت موضوعاتی همچون شیوه‌های مصرف رسانه‌ای در ادوار مختلف، نظام‌شناختی و ذهنی نسل‌ها، ارزش‌ها، باورها، ویژگی‌های شخصیتی، مقتضیات تاریخی، سیاسی، اجتماعی در این دسته‌بندی اهمیت دارد.
به‌زعم پژوهشگر این اثر، تحلیل خوانش انتقادی از جانب مخاطبان در سنین مختلف، مسیری است که ما را به تمایزات شناخت مخاطبان بین‌نسلی می‎‌ساند.‌‌‌‌‌ پیش‌فرض این کتاب، این گزاره است: «منشأ خوانش‎‌های انتقادی از نظام معرفت‎‌شناسی هر فرد سرچشمه می‎‌گیرد و این نظام معرفت‌‌‌شناسی در مقتضیات‌‌‌ مربوط‌به هر نسل متناسب ‌با وقایع تاریخی، اقلیمی، سیاسی، مصرفی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای شکل می‌گیرد و این‌ها عوامل شکل‌گیری تمایزات بین‌نسلی است.»

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا