تصویر هابل از کهکشان مرموز

تصویری که می‌بینید، عکسی فوری از ابر ساطع کننده IRAS 16399-0937 در فاصله 370 میلیون سال نوری از زمین است. کهکشان‌های ابرساطع کننده چگال هستند و حدودا 100 میلیون بار از کهکشان‌هایی مثل راه شیری درخشان ترند.

برای دسترسی به تصویر نهایی، تلسکوپ باید کهکشان را در چندین طول موج مختلف و با دو ابزار ثبت می‌کرد؛ دوربین پیشرفته پیمایش (ACS) و دوربین نزدیک به مادون قرمز و طیف سنج چند منظوره (NICMOS).

کیفیت بالای ابزار دوم به خصوص مشحص کرد که کهکشان در حقیقت دو هسته جدا دارد که پشت لایه‌ای غلیظ از غبار و گاز کیهانی در حال ادغام شدن هستند. به کمک این تصاویر جدید، تیم هابل کشف کرد که این کهکشان سیاه‌چاله ای عظیم، صد برابر بزرگتر از خورشید دارد.

تلسکوپ هابل، حتی با وجود اینکه قرار است در سال 2018 با جایگزینش تعویض شود، راه درازی تا بازنشستگی پیش رو دارد. در چند سال گذشته این تلسکوپ کمک فراوانی به روش کردن نقاط تاریک کیهان و شناسایی دوردست ترین ستارگان کرده است. هابل کهکشان‌های عجیب و جالب توجه زیادی را هم به ما نشان داده؛ از جمله کهکشانی که شیشه بزرگ کننده طبیعی درونش داشت و از نزدیک ترین اجسام شناخته شده به انفجار بزرگ بود.