خطرناک ترین گسل های تهران کدامند؟

دکتر بهرام عکاشه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، در پاسخ به این پرسش که طبق مطالعات صورت گرفته، خطرناک ترین گسل های تهران کدامند و چه مناطقی از این شهر را تحت تاثیر قرار می دهند؟ گفت: چند گسل مهم در تهران وجود دارد. یکی گسل مشاء- فشم که از فیروزکوه می آید یعنی از منطقه مشاء در لشکرک به سمت شمال تهران حرکت می کند. این گسل استعداد زلزله ای با بزرگای 8 ریشتر را هم دارد. اگر این گسل فعال شود، تهران با درجه 7 مرکالی (درجه تخریب) خسارت خواهد دید.

عکاشه افزود: اگر گسلی که در شمال تهران از منطقه لواسانات تا گردنه قوچک و شمیران امتداد دارد و به طرف کرج می رود، فعال شود، به همه تهران با شدت 8 تا 9 درجه مرکالی آسیب وارد می کند. خانه های شمال تهران در اثر فعالیت این گسل آسیب می بینند اما با اینکه نیروی کمتری به منطقه جنوب تهران وارد می شود، اما به دلیل اینکه بافت های فرسوده در این ناحیه بیشتر است و خانه ها مقاومت کمتری دارند، باز هم با خسارت مواجه می شوند.

دکتر عکاشه در ادامه اظهار داشت: در جنوب تهران گسل های ری وجود دارد، گسل ری شمالی، گسل ری جنوبی و چندین گسل دیگر که اگر اینها فعال شوند، جنوب تهران در معرض آسیب 8 تا 9 درجه مرکالی قرار می گیرد.

وی متذکر شد: وجود یک گسل هم به تازگی مستند شده است که گسل اتوبان همت است که از غرب تهران به سمت شمال تهران کشیده شده است. فعال شدن این گسل هم می تواند تهران را به زانو درآورد.

این استاد دانشگاه، با اشاره به دیگر پیامدهای وقوع زلزله در تهران، خاطرنشان کرد: در اثر وقوع زلزله احتمالی در تهران، هم سیستم فاضلاب، هم لوله های انتقال گاز و هم لوله کشی آب از بین خواهد رفت. ما در تهران حدود 10 هزار کیلومتر لوله کشی گاز داریم، حدود 10 هزار کیلومتر لوله کشی آب داریم و حدود 9 هزار کیلومتر لوله کشی فاضلاب. ترانسفورماتورهای برق هم که در ارتفاع 5 متری از سطح خیابان ها قرار دارند، سقوط می کنند و دیگر چراغ برقی نخواهیم داشت. بنابراین هم در زمستان و هم در تابستان مشکل به وجود می آید.          

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا