۳ عنوان کتاب در حوزه روانشناسی منتشر شد

انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل کتاب های« ذهن‌آگاهی در جهان دیجیتال»، « راهنمای مداخلات رواندرمانی» و « مداخله در بحران عاطفی» را با رویکردی به حوزه علوم انسانی به ویژه روانشناسی سایبری، ذهن آگاهی، اعتیاد به اینترنت، روانشناسی بالینی و تربیتی و مداخله در بحران های طبیعی را منتشر کرد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، کتاب« ذهن‌آگاهی در جهان دیجیتال»، توسط دیو هارلی در سال ۲۰۲۲ در دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی دانشگاه برایتون، انگلستان تالیف گردیده و توسط دکترحسین قمری‌گیوی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و سینا مهدوی‌نوین به فارسی ترجمه شده است.ایده این کتاب قبل از شروع همه‌گیری کرونا آغاز و در ابتدا به عنوان یک مطالعه کوتاه و ترکیبی شروع شد که نشان می داد چگونه وابستگی دیجیتال می‌تواند بر اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی تأثیر بگذارد. با فراگیر شدن همه‌گیری و جدی‌تر شدن قرنطینه‌ها، جلسات آموزش حضوری ذهن‌آگاهی که جزء لاینفک مطالعه بودند، لغو و همه چیز متوقف شد. در این مرحله، تاکید این مطالعه به بررسی جنبه‌های کیفی‌تر ارزش تجربی ذهن‌آگاهی در زمینه‌های دیجیتالی، چیزی که با آنلاین شدن تمام زندگی به طور فزاینده‌ای مرتبط شده بود، تغییر کرد. سرانجام، فرصتی پیش آمد تا درک تجربی خود از ذهن آگاهی را با تحقیقات روانشناسی خود مرتبط کنم. این نقطه آغازین کتابی بود که اکنون در دست ماست.هدف این کتاب ارائه برخی از خرد تجربی ذهن آگاهی و غیردوگانگی در مقابل تجربیات دیجیتال(گاهی چالش برانگیز) است. به این ترتیب، تلاش می کند دو حوزه متفاوت را از درون روانشناسی گردهم آورد و با هر دوی این مخاطبان صحبت کند، یک گروه افرادی که روی ذهن آگاهی کار می‌کنند و دیگری پزشکان و روانشناسانی که در زمینه روانشناسی سایبری کار می کنند، به منظور پر کردن این شکاف، من از یک رویکرد کیفی استفاده کرده ام که ارزش تجربه ذهنی را در پیشبرد درک روانشناختی تایید می کند.این کتاب را به عنوان یک مطالعه گسترده و مطول در کل کتاب باید در نظر گرفت، دو فصل اول به عنوان مقدمه و مرور پیشینه و دیدگاه های مطرح شده در کتاب می توان لحاظ کرد. فصل یک، دیدگاه روانشناسی سایبری را معرفی می کند و دیدگاهی از سلامت دیجیتال را معرفی می کند که توجه نابجا را نتیجه وابستگی دیجیتالی می‌داند. فصل ۲، ذهن آگاهی را معرفی می کند و استفاده از آن را به عنوان ذره‌بینی برای بررسی مسائل توجه در رابطه با تعامل دیجیتال پیشنهاد می کند. فصل ۳، در مورد شانزده مصاحبه کیفی انجام شده با کسانی است که در عین حال که به صورت دیجیتالی فعال هستند، ذهن آگاهی را تمرین می کنند. این فصل ترکیبی از بخش‌های روش‌شناسی و نتایج/تحلیل است. فصل آخر، بحث مفصلی از تجربیات ذکر شده در فصل ۳ را ارائه می‌کند و درک کاملی از حالت‌های ناخودآگاه که در محیط‌های دیجیتال پدید می‌آیند و تأثیرات آن ها بر توجه و سلامت افراد را بررسی می‌کند. این فصل با مفاهیمی برای تحقیقات روانشناسی سایبری و پیشنهادهایی برای رویکرد دیجیتالی به تمرین ذهن آگاهی به پایان می رسد.کتاب« ذهن‌آگاهی در جهان دیجیتال»، ۱۰۴ صفحه ای، در ۴ فصل گردآوری شده است و به قیمت ۱۰۰۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

کتاب« راهنمای مداخلات رواندرمانی» تالیف دکتر عذرا غفاری‌نوران عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحداردبیل و سیما دلاورقوام تالیف گردیده است که رویکرد آموزشی و تفسیری دارد.امتیاز اصلی کتاب حاضر این است که در کنار کتاب هایی که با عنوان مداخلات و طرحهای درمانی نوشته شده است. این کتاب همزمان با تأکید بر جنبه های تئوریک تکنیک ها و روش های عملی به تفکیک هر رویکرد را نیز مطرح کرده و سعی کرده تا از هر دو بعد مورد استفاده دانشجویان و درمانگران بالینی و تربیتی قرار گیرد. از طرف دیگر امتیاز اصلی آن این است که سعی کرده است تمام مراجعین را از تمام ابعاد در نظر بگیرد. هنوز هم مراجعینی هستند که علاقه مند به دریافت خدمات روانکاوی و یا روان پویشی کوتاه مدت هستند و یا با استفاده از معنادرمانی بدنبال یافتن معنا در زندگی خود می باشند.این کتاب از این بابت فرصتی در اختیار درمانگران برای این قشر از مراجعین خواهد گذاشت. ساختار کتاب به گونه ای است که ابتدا بنیان های نظری و مداخلات رواندرمانی را مرور می کند و خیلی سریع وارد مرحله عمل می شود و به سوال دانشجویان که اعتقاد دارند بعد از تسلط بر پیشینه تئوریک در عمل کردن و عملیاتی کردن تئوری با مشکل مواجه می شوند، پاسخی ارائه دهند.کتاب« راهنمای مداخلات رواندرمانی»، ۳۵۲ صفحه ای، در ۱۱ فصل گردآوری شده است و به قیمت ۱۴۰۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

کتاب« مداخله در بحران عاطفی» هم تالیف دکتر سولماز قدرتی، دکتر سمیه تکلوی و رضا کاظمی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحداردبیل می باشد که رویکرد مداخله روانشناختس در بحران ها را دارد.این کتاب کوشیده است روش ها و نتایج جدیدترین یافته های روانشناختی و تخصصی در زمینه بحران‌های عاطفی را به شکل علمی و با زبانی ساده در اختیار دست اندر‌کاران بحران، روانشناسان، روان درمانگران، دانشجویان و علاقه مندان قرار دهد.از مهمترین ویژگی‌های این کتاب انطباق محتوای علمی و پژوهشی با بحران‌های محتمل جامعه هدف و بومی سازی روش های علمی و بیان روان و ساده آن است. در این کتاب تعریف بحران، انواع بحران بر اساس علت، انواع بحران بر اساس پیامد و تاثیر، ویژگی شرایط بحران و آسیب‌های روانی بحران مورد بررسی قرار گرفته است.در بخش دوم برای کاربردی شدن ، چهار محور موضوعی از انواع بحران ها شامل بحران تنهایی، سوگ، طلاق و خودکشی معرفی و ویژگی‌های روانشناختی آنها مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است. سپس به ضرورت مداخله در بحران‌های عاطفی پرداخته شده و از انواع روش‌های درمانی به روش «درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد»، روش شناختی – رفتاری و مدل کوتاه مدت راه حل محور پرداخته شده است.در پایان نیز شرایط روحی درمانگرانی که در درمان افراد مبتلا به بحران دست اندرکار هستند مورد توجه قرار گرفته است تا با خود مراقبتی و بازتوانی بتوانند در خدمت موثر برای جامعه باشند.با اینکه منابع محدود دیگری با این عنوان و موضوع وجود دارد اما برخی از آنها ترجمه و برخی دیگر گردآوری است. نکته مهم موضوع عدم انطباق محور‌های موضوعی با ویژگی‌های بومی است. عدم توجه به خرده فرهنگ‌ها، اثر بخشی راهکارها را کمتر می کند. از این رو ضرورت بومی‌سازی و توجه به موضوعات مبتلابه کشوری و استانی که پیش تر مغفول مانده بود در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.کتاب« مداخله در بحران عاطفی»، ۱۹۰ صفحه ای، در ۸ فصل گردآوری شده است و به قیمت ۱۲۰۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا