“اسانس آویشن شیرازی”، راهکاری برای محافظت از غدد بزاقی در درمان رادیویی سرطان تیروئید

یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که استفاده از اسانس روغنی گیاه “آویشن شیرازی” می‌تواند از آسیب‌های ناشی از درمان با رادیو داروها به غدد بزاقی در بیماران مبتلا به سرطان تیروئید پیشگیری کند.

به گزارش سینا پرس فارس، محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در یک آزمایش بالینی تصادفی اخیر، اثر روغن اسانس آویشن شیرازی را در حفاظت از غدد بزاقی در برابر آسیب ناشی از رادیو داروها در بیماران مبتلا به سرطان تیروئید مورد مطالعه قرار دادند.

دکتر مهدی حقیقت افشار متخصص پزشکی هسته ای و یکی از پژوهشگران این مطالعه، با اشاره به اینکه سرطان تیروئید یکی از پراکنده‌ترین سرطان‌های غدد درون ریز و از جمله شایع‌ترین سرطان‌های زنان در سراسر جهان است، گفت: این سرطان از نظر بافت‌شناسی چهار نوع دارد که انواع پاپیلری و فولیکولار بیش از ۹۰٪ از سرطان‌های تیروئید را تشکیل می‌دهند.

حقیقت افشار افزود: درمان تکمیلی استاندارد برای این موارد، پس از انجام تیروئیدکتومی (جراحی برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید)، استفاده از دوز بالای رادیو دارو است تا باقی‌مانده تیروئید نیز از بین برود.

این متخصص پزشکی هسته ای اضافه کرد: در حدود ۲۵ تا۶۰ از درصد بیماران، رادیو داروها به غدد بزاقی نیز آسیب می زنند و باعث کاهش تولید بزاق، طعم دهی نامطلوب، مشکلات در گفتار، افزایش احتمال پوسیدگی دندان و برخی عفونت‌ها می‌شود.

او ادامه داد: این اثرات آسیب‌زایی ناشی از تشکیل رادیکال‌های آزاد است و پژوهشهای متعددی جهت استفاده از عواملی با ویژگی‌های ضد رادیکال آزاد و آنتی‌اکسیدانی به عنوان مواد محافظتی در برابر اشعه ایکس انجام شده است. این مواد محافظتی، در حالی که از سلول‌های سالم در مقابل تابش محافظت می‌کنند، لزوماً سلول‌های سرطانی را در برابر تابش محافظت نمی‌کنند و حتی ممکن است سلول‌های سرطانی را حساس‌تر نسبت به آسیب تابشی کنند؛ اما به دلیل عوارض جانبی برخی درمان‌ها و عدم وجود شواهد کافی، هنوز هیچ اقدام پیشگیرانه استانداردی برای جلوگیری از آسیب به غدد بزاقی پس از مصرف رادیو داروها وجود ندارد.

او با بیان اینکه مطالعات نشان میدهد که آویشن شیرازی دارای خواص تسکین‌دهنده درد، ضد تشنج، ضد باکتریایی و ضد التهابی است که رشد عروقی در تومورها را مهار می‌کند و می تواند در کاهش شدت علائم قبل از دوره قاعدگی و بهبود عملکرد ریه مؤثر باشد، گفت: در این پژوهش، اثر اسانس روغنی گیاه آویشن شیرازی بر جلوگیری از آسیب پرتویی غدد بزاقی در بیماران مبتلا به سرطان تیروئید تمایز یافته مورد مطالعه قرار گرفت.

او تصریح کرد: بیست و چهار بیمار ارجاع شده به بخش پزشکی هسته ای بیمارستان نمازی در این پژوهش شرکت نمودند که 11 نفر از آنان در حین درمان، روغن اسانس و 13 نفر دیگر که مقدار مشابهی از یک داروی دیگر دریافت کردند.

به گفته پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یافته‌های این مطالعه نشان داد که تجویز اسانس آویشن شیرازی به بیماران مبتلا به سرطان تیروئید ممکن است از آسیب ناشی از رادیو داروها به غدد بزاقی محافظت کند.

به گزارش سینا پرس، این مطالعه نوری به یک تدبیر پیشگیرانه احتمالی برای کاهش اثرات منفی درمان با رادیو داروها بر عملکرد غدد بزاقی در بیماران سرطان تیروئید اشاره می‌کند. شرح کامل این مطالعه در Iranian Journal of Nuclear Medicine منتشر شده است.

گزارش: فتانه حق پرست