استفاده از فناوری های نوین برای مهار بحران آب در کشور

مهندس عباس رجایی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر اهمیت بحث کمبود آب در کشور و لزوم پرداختن به مدیریت مصرف این مایع حیات بخش، گفت: بحران آب در کشور واقعا جدی است اما هزینه مهار این بحران هم بسیار بالاست. با این وجود همه ارکان حکومت نسبت به این موضوع حساس هستند. در بحث بحران آب چنانچه مشارکت عموم مردم در زمینه مدیریت مصرف وجود نداشته باشد، نتیجه ای حاصل نخواهد شد. به عنوان مثال همه آحاد جامعه باید در مصرف آب صرفه جویی کنند، چه آنهایی که در بخش تولید فعالند و چه آنهایی که از آب برای مصارف شرب و خانگی بهره می برند.

وی افزود: امسال می بایست در حوزه آب یک عزم عمومی و ملی مد نظر قرار گیرد و اقداماتی انجام شود که نتایج خوبی برای کشور داشته باشد. این مساله در گروی همراهی و همکاری همه مصرف کنندگان است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بودجه سال جاری به منظور مهار بحران آب، خاطرنشان کرد: در تدوین بودجه امسال در زمینه تولید آب و مدیریت مصرف آب، بحث های خوبی داشتیم، هرچند که کافی نیست اما حرکت های خوبی صورت گرفته است. علاوه بر این، با کسب اجازه از مقام معظم رهبری، بخشی از منابع صندوق توسعه ملی هم به این امر اختصاص پیدا کرده است. پیش بینی می شود که ظرف 3 سال آینده با استفاده از این منابع و بحث هایی که در زمینه بحران آب وجود دارد، بتوانیم ساختار مصرف آب را بهینه کنیم. با این وجود می بایست چتر اقداماتی که برای مهار این بحران صورت می گیرد، گسترده شود و فناوری های نوین بیشتری به کار گرفته شوند به ویژه در بازچرخانی پساب ها و استفاده از آب های نامتعارف و شور دریاها که در این ارتباط برنامه هایی در نظر گرفته شده و امیدواریم بتوانیم بودجه مورد نیاز آن را تامین کنیم.

رجایی تصریح کرد: سیستم های نوین آبیاری هم در زمینه تامین و تولید و هم مدیریت مصرف آب می توانند بسیار موثر باشند. اگر تنها 10 درصد از مصرف آب کشور در حوزه کشاورزی کاهش یابد، به اندازه تمام آب شرب مصرفی صرفه جویی انجام شده است. بنابراین باید استفاده از سیستم های نوین آبیاری در کشور گسترش یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ممنوعیت واردات میوه به کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی، آیا این موضوع در تضاد با سیاست واردات آب مجازی و صرفه جویی در مصرف آب نیست؟ گفت: بالاخره ما در عین حالی که مباحث مختلف صرفه جویی آب را مد نظر داریم، نباید مسایل تولید و اشتغال را نادیده بگیریم. اتفاقا یکی از مواردی که ارزآوری زیادی برای کشور دارد و به اقتصاد مقاومتی کمک می کند، همین بحث تولید میوه و انواع صیفی و سبزی است. این موضوع هم به ارتقای سلامت جامعه کمک می کند و هم در بحث اشتغال و افزایش صادرات غیرنفتی بسیار مهم است. بنابراین چنانچه واردات میوه به صورت بی رویه و مدیریت نشده دنبال شود، این بخش ها از بین خواهند رفت و به نفع کشور نخواهد بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا