تحقق محرومیت زدایی از مسیر تفکر انقلابی و جهادی می گذرد

رییس کمیسیون محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه هدف محرومیت‌زدایی برقراری عدالت اجتماعی و توازن در ارائه خدمات به مردم است، گفت: محرومیت زدایی مسیری پر خیر و برکت است و لازمه آن تفکر انقلابی و جهادی و نگاه عادلانه به تمامی محلات در شیراز است و امیدواریم به مرور شاهد رفع محرومیت از محله های شیراز باشیم.

به گزارش سینا پرس فارس، سیده مریم حسینی، امروز 7 دی ماه در نشست خبری با اشاره به اینکه جنس محرومیت را از ابتدای جوانی به واسطه کارم شناختم، اظهار کرد: توجه ویژه به مناطق کم برخوردار و محروم کلانشهر شیراز و ایجاد توازن و تعادل در خدمات رسانی به شهروندان یکی از اصلی ترین رویکردها و برنامه های شورای ششم به شمار می رود که این امر به صورت متمرکز و محوری در کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در حال انجام و اقدام می باشد.

او با تأکید بر اینکه هدف محرومیت‌زدایی برقراری عدالت اجتماعی و توازن در ارائه خدمات به مردم است، گفت: محرومیت زدایی مسیری پر خیر و برکت است و لازمه آن تفکر انقلابی و جهادی و نگاه عادلانه به تمامی محلات در شیراز است و امیدواریم به مرور شاهد رفع محرومیت از محله های شیراز باشیم.

حسینی افزود: اگر به بحران ها و چالش های موجود در محلات کم برخوردار در حوزه های زیرساختی و همچنین مشکلات شهرسازی و خدمات شهری به موقع توجه نکنیم به پدیده ای اجتماعی فرهنگی با عنوان محرومیت و سپس مشکل سیاسی تبدیل می شود. در این فرایند که یک مسیر ضد دینی است، این امکان را فراهم می کند تا دشمن از آن بهره ببرد. لذا محرومیت زدایی به کارهای عقب افتاده که یکی از عوامل مهم ایجاد آسیب های اجتماعی است، نگاهی دقیق و توجهی عمیق دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه تدوین سند محرومیت زدایی با اولویت تمرکز بر 40 محله کم برخوردار در کلان شهر شیراز بدون شک یکی از اقدامات راهبردی کمیسیون محرومیت زدایی است، گفت: “فرهنگی اجتماعی”، “معیشت و اشتغال”، “بهداشت و سلامت”، “عمرانی و اجرایی” و همچنین “برنامه ریزی و راهبردی” از حوزه های مداخله ای کمیسیون محرومیت زدایی است.

او با اشاره به اهمیت اولویت بندی نیاز محلات تصریح کرد: در همین راستا، تبیین و تدوین شاخص های نیازسنجی و عارضه یابی یکی از اولین اقدامات کمیسیون محرومیت زدایی در حوزه برنامه ریزی و راهبردی بود که در نهایت در 5 سطح “اقدامات زیربنایی”، “امنیت”، “خدمات شهری”، “علاقه و احساس تعلق” و “توسعه” تعریف و تدوین شد.

او تاکید کرد: سند جامع محرومیت زدایی یک راه حل جهت برون رفت از بحران محرومیت محلات نیست بلکه یک ساز و کار حل مسئله است. در واقع این پدیده به شناسایی و احصا مشکلات به شیوه کاملا علمی و بر پایه دانش ژئودیتا روی آورده است.

به گفته حسینی؛ تصویب اختصاص یکی از نواحی نمودار سازمانی در مناطق شهرداری به موضوع حریم بانی، تصویب احیاء معاونت بازآفرینی و رفع محرومیت در سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری، ایجاد دبیرخانه تخصصی رفع محرومیت زیر نظر کمیسیون، تدوین شاخص های اولویت بندی نیازهای محلات شهری و الزام شهرداری مبنی بر عضویت معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در هیات مدیره سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری از جمله اقداماتی است که در ابتدای راه کمیسیون محرومیت زدایی در نظر گرفته شده است.

او افزود: الزام شهرداری به ایجاد مراکز مهارت آموزی و توانمندسازی سرپرستان خانوار در مناطق شهرداری شیراز، الزام شهرداری به تهیه سند محرومیت زدایی و نقشه ژئودیتای GIS شهر شیراز، الزام شهرداری به ایجاد شعبه تخصصی ویژه کمیسیون ماده صد تخلفات ساختمانی حریم شهر و الزام شهرداری به اقدام در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت در خصوص تامین مسکن پرسنل نیازمند در شهرداری از دیگر فعالیتهای مورد توجه در این کمیسیون بوده است.

همچنین الزام به ایجاد گرمخانه در محلات محروم و پیگیری تغییر کاربری اراضی بوستان بهار واقع در شهرک بهار به کاربری اولیه طی تشریفات قانونی توسط شهرداری، بررسی روند موضوعات مرتبط با شهرداری در خصوص مجتمع های خیریه و احترام و تکریم سالمندان، اصلاح مصوبه بررسی طرح هزینه کرد و تخصیص بودجه جهت پروژه های محرومیت زدایی توسط قرارگاه، تامین مسکن افراد بی بضاعت شهر در محلات محروم با اولویت کارکنان شهرداری شیراز و وضعیت پخت نان در خبازی های واقع در محلات کم برخوردار شهر بخش دیگری از این اقدامات بود که این مقام مسئول به آن اشاره کرد.

حسینی ادامه داد: علاوه بر این، سند جامع محرومیت زدایی، رویکردها و منویات مدیریت شهری در زمینه محرومیت زدایی را به مجموعه ای قابل اندازه گیری تبدیل کرده و بر اساس آن اقدام به پایش محله محور شهر و طرح ریزی پروژه های عمرانی در محلات محروم به صورت هدفمند نموده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: با تلاش های انجام شده از سوی کمیسیون محرومیت زدایی، 3 درصد از بودجه عمرانی شهرداری صرفاً به امور محرومیت زدایی اختصاص پیدا کرده است. از این رو دستورالعمل کامل و جامعی در رابطه با نحوه هزینه کرد این بودجه تهیه و ابلاغ گردیده است.

حسینی به تشکیل اداره حرم بانی برای شهر شیراز اشاره و عنوان کرد: تشکیل این اداره برای شهر شیراز که دارای نواحی مشترک و بعضا بدون مرز مشخص با شهر شیراز می باشند بسیار ضروری به نظر می رسید و این کمیسیون اقدام به تشکیل این ناحیه در ذیل ساختار سازمانی شهرداری نموده است.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا