نقش محوری زنان در حفظ محیط‌ زیست انکارناپذیر است

به اعتقاد یک فعال محیط زیست و مشاور امور بانوان، با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت جهان را در برمی‌گیرند، مشارکت زنان در برنامه ریزی و آموزش جهت حفاظت از محیط زیست به جوامع کمک می کند تا احساس مسئولیت لازم برای حفظ تعادل بین انسان و منابع زمین را توسعه دهند.

گل آفرین زارع در گفتگو با خبرنگار سینا پرس فارس اظهار داشت: رشد جمعیت و پیشرفت تکنولوژی به طور مداوم بر محیط زیست و منابع طبیعی فشار وارد می کند و بهره برداری بیش از حد از منابع مانند زمین، آب، سوخت و غیره منجر به آلودگی صنعتی، فرسایش خاک، جنگل زدایی و شهرنشینی شده است؛ از این رو حفظ و ارتقای منابع طبیعی و محیط زیست بسیار مهم و غیرقابل چشم پوشی است.

او با اشاره به اینکه مطالعات مختلف به طور قابل توجهی نشان می دهد که زنان نیز نقش مهمی در زمینه محیط زیست ایفا می کنند، افزود: زنان همواره ارتباط بیشتری با محیط زیست و طبیعت داشته‌اند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم از آن بهره‌مند می‌شوند و بر خلاف گذشته که تصور می شد که زنان هیچ نقشی در حفظ و ترویج محیط زیست ندارند، میتوان ادعا نمود همواره در تمام عرصه های اصلی زندگی اجتماعی نقش آنان، مؤثر، برجسته و غیر قابل انکار بوده است.

این دکتری برنامه ریزی محیط زیست که هم اکنون در این حوزه به فعالیت‌های مختلفی از جمله تدریس در دانشگاه و ارائه آموزش‌هایی چون جمع‌آوری زباله در خانه و طبیعت و پایداری و حفظ محیط زیست مشغول است، اظهار داشت: تلاش داریم تا آگاهی عمومی در مورد مسائل زیست محیطی را افزایش دهم. چرا که اگر مردم از مسائل محیط زیستی آگاه باشند، می‌توانند در حفاظت از آن نقش موثرتری ایفا کنند.

او اهمیت حفظ محیط زیست را به عنوان یک ضرورت نه یک انتخاب مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: محیط زیست سرمایه‌ای است که با مشارکت همه مردم باید از آن محافظت کنند و زنان با تاثیر شگفت خود در خانواده و اجتماع مسوولیت سنگین تری در این راه دارند.

زارع در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون جایگاه زن اظهار داشت: زن تراز در جامعه ایرانی و اسلامی زنی است که به ارزش و جایگاه والای خود در جامعه واقف است و به آن افتخار می‌کند، عفیف و با متانت است، در تحصیل و کسب علم کوشا است، او علم و دانش را برای خود و جامعه ضروری می‌داند و در جهت کسب علم و دانش و ارتقای سطح معلومات خود تلاش می‌کند.

او همچنین رشد کردن و پیمودن مسیر آگاهی، شیرین ترین احساس برای یک زن عنوان و اضافه کرد: یک زن تراز در خانواده نقش‌آفرین است و به عنوان همسر و مادر، نقش مهمی در تربیت فرزندان و حفظ بنیان خانواده ایفا می‌کند. یک زن تراز، امیدوار، پویا،متعادل، باهوش، توانمند، خلاق، صبور و با ایمان است که در جهت تعالی خود، خانواده و جامعه تلاش می‌کند.

گفتنی است؛ گل آفرین زارع که هم اکنون به عنوان رییس اداره روابط عمومی محیط زیست استان فارس مشغول فعالیت است، در 18سال‌ از فعالیت کاری خود، خاطرات تلخ و شیرین متعددی را تجربه کرده و با وجود شرایط ویژه ای که در زندگی شخصی او حاکم بوده (همسر جانباز 70 درصد و داشتن دو فرزند) توانست با ترغیب و تشویق های همسرش و بکارگیری حداکثر مساعی خود، تحصیلات تکمیلی را در حوزه محیط زیست سپری نموده و نقشی در خور تحسین در خانواده و اجتماع به ویژه حوزه فعالیت های زیست محیطی ایفا نماید.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا