کمبود بیش از هزار نیروی محیط بان در فارس

مدیر کل محیط زیست فارس گفت: با توجه به استانداردهای تعریف شده که باید به ازای هر هزار هکتار یک محیط بان داشته باشیم یعنی برای 1 میلیون و 250 هزار هکتار منطقه تحت حفاظت استان، به بیش از یک هزار محیط بان نیاز داریم اما اکنون تعداد محیط‌بانان حاضر در زیستگاه‌ها 220 نفر است.

به گزارش سینا پرس فارس، عطا پورشیرزاد امروز 1 دی ماه در یک نشست خبری، به انتخاب شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا اشاره کرد و آن را مرهون مشارکت مردم، تلاشهای مجدانه محیط زیستی و نقش آفرینی مدیریت شهری در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، افزایش سرانه فضای سبز و احیا باغات شیراز دانست و گفت: معتقدیم حفظ دستاوردها از دستیابی به آن، بسیار مهم تر است.

او در ادامه شاخص کیفیت هوای شیراز (AQI) را در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه امسال غالبا هوای شیراز در وضعیت خوبی قرار داشته، به طوری که 96 درصد، هوای قابل قبول برای تنفس وجود داشته و فقط 4 درصد از روزهای طی شده هوا برای گروه های حساس ناسالم بوده است.

پورشیرزاد خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های مجدانه و سختگیری‌های محیط زیستی به منظور حفظ پاکی هوای شیراز، مقدمات انتقال و جا به جایی دو کارخانه سیمان فارس و روغن نباتی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل محیط زیست استان فارس بر توسعه صنعتی فارس در سایه توجه جدی بر حفظ محیط زیست تاکید و اضافه کرد: توسعه استان بر اساس آمایش سرزمین اتفاق می افتد و در مواردی که امکان آسیب به محیط زیست باشد، قطعا مانع آن خواهیم شد.

او همچنین یادآور شد: دریاچه مهارلو هنوز به طور کامل خشک نشده و از این رو نمی تواند منبعی برای ریزگردها باشد و استخراج نمک از این دریاچه، صرفا جهت مصارف صنعتی بوده است.

پورشیرزاد، افزایش سرکشی و پایش زیست محیطی از واحدهای صنعتی استان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در سال گذشته 771 مورد و در سال جاری، 1823 اخطار زیست محیطی به صنایع آلاینده داده شده و همچنین برخی از این صنایع به مراجع قضایی معرفی شده اند.

او با اشاره به کمبود محیط بان در فارس، اظهار داشت: با توجه به استانداردهای تعریف شده که باید به ازای هر هزار هکتار یک محیط بان داشته باشیم یعنی برای 1 میلیون و 250 هزار هکتار منطقه تحت حفاظت استان، به بیش از یک هزار محیط بان نیاز داریم اما اکنون تعداد محیط‌بانان حاضر در زیستگاه‌ها 220 نفر است.

مدیر کل محیط زیست استان فارس اضافه کرد: هم اکنون 60 درصد از ردیف های پستی محیط زیست این استان بلاتصدی مانده، به طوری که طبق چارت سازمانی باید 815 نفر در استخدام این اداره کل باشند و اکنون با کمتر از 300 نفر حفاظت از محیط زیست انجام می شود.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا