خواناسازی قدیمی ترین نوشته قرون وسطی در انگلیس

پژوهشگران انگلیسی در دانشگاه کمبریج در حال بررسی و تحقیق روی یکی از ارزشمند ترین نمونه های مکتوب باقی مانده از قرون وسطی هستند . پژوهش های جدید و تصویر برداری پیشرفته با کمک تجهیزات مدرن ، منجر به کشف بخش های پاک شده ای از کتاب باستانی موسوم به " کتاب سیاه کارمارتن The Black Book of Carmarthen شد . این کتاب ، تنها نمونه منحصر به فرد و قدیمی ترین کتاب باقی مانده از قرون وسطی در منطقه ولز محسوب می شود .

کتاب سیاه شامل مجموعه اشعار مختلفی است که در دو بخش اشعار مذهبی و غیر مذهبی طبقه بندی شده اند و همچنین قدیمی ترین اشعار مرتبط با ماجراهای آرتور adventures of Arthur و دو شعر مرتبط با مرلین Merlin در آن وجود دارد . قدمت این کتاب به قرن سیزدهم میلادی و سال 1250 باز می گردد .

در این مطالعات ، ماریا ویلیامز Myriah Williams و پل راسل Paul Russell از دانشکده زبان های آنگلوساکسون ، اسکاندیناوی و سلتی Department of Anglo-Saxon, Norse, and Celtic در دانشگاه کمبریج ، از تکنولوژی مبتنی بر استفاده از امواج فرا بنفش استفاده کرده و با تلفیق تصاویر به دست آمده از این تکنیک با نوعی نرم افزار ویژه کامپیوتری که جهت ویرایش تصاویر تهیه شده است ، پنجاه و چهار صفحه از این کتاب باستانی را که روی چرم گوساله نوشته شده ، بررسی ، مطالعه و خوانا سازی کردند .

این پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که در کنار متون نظم و متن اصلی کتاب ، یادداشت های حاشیه ای توسط فردی به نام جاسپر گریفیث Jaspar Gryffyth در قرن شانزدهم میلادی در این کتاب نوشته شده و سپس پاک شده اند .

در همین رابطه ماریا ویلیامز در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد : " معمولا در حاشیه کتاب ها و متون باستانی ، شاهد نوشته شدن متونی از قرون وسطی و ابتدای عصر جدید هستیم . این نوشته ها عمدتا حاوی نظرات خواننده متن بوده و می تواند بخشی از تفکرات اجداد ما را درباره متنی که مطالعه کرده اند ، مشخص و روشن کند . این موضوع به طور ویژه ای در کتاب سیاه که مورد مطالعه پژوهشگران قرار گرفته است ، مشاهده می شود . در حقیقت ما کشف کردیم که تا پیش از قرن شانزدهم میلادی ، حاشیه نوشته های فراوانی در این کتاب نگاشته شده و برخی از آن ها پاک شده اند . کشف و دوباره خوانی این حاشیه نوشته ها می تواند نظرات پژوهشگران را در موضوعات مرتبط با این حوزه تغییر دهد . "

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا