جهاددانشگاهی، پیش قراول فعالیت های دانش بنیان

با راه‌اندازی مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در خراسان شمالی با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه، جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان محلی در بجنورد افتتاح شد و با این اقدام دامنه فعالیت شبکه به شمال شرق کشور گسترش یافت.
به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاددانشگاهی، مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در خراسان شمالی با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه، جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان محلی توسط جهاددانشگاهی شنبه 16 دی ماه 1402 در بجنورد افتتاح شد.

دکتر رامین صرامی فروشانی رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و رییس شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در سخنانی در این مراسم با تسلیت شهادت مظلومانه جمعی از هموطنان در حمله تروریستی به زایران مزار سردار قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان اظهار داشت: خوشحالم که امروز راه‌اندازی چهارمین مرکز کشوری و سومین مرکز استانی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان‌های بانوان – پس از اهواز و زاهدان – را شاهدیم و پژوهشکده سرطان معتمد هم در کنار دیگر مجموعه‌ها سهم کوچکی در این اتفاق مبارک داشته است.

وی با اشاره به اهمیت سرطان پستان به عنوان شایع‌ترین سرطان در کشور و شیب فزاینده گسترش آن بیان کرد: نکته مهم در این نوع سرطان این است که با هدف گرفتن بانوان، کل خانواده را متاثر می‌کند. البته اگر این سرطان به موقع تشخیص داده شود به سادگی قابل درمان است، لذا توسعه مراکز تشخیصی در این حوزه کمک موثری به نجات بیماران می‌کند.

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با اشاره به بیش از ربع قرن فعالیت گسترده این پژوهشکده در حوزه تحقیقات، آموزش، تشخیص و درمان سرطان پستان گفت: به پشتوانه همین تلاش‌ها است که مجلس شورای اسلامی در واگذاری ماموریت تاسیس شبکه ملی تشخیص، کنترل و درمان سرطان بانوان به پژوهشکده اعتماد کرده و البته جا دارد از حمایت‌های نمایندگان محترم ملت خصوصا دکتر شیخی در اخذ مصوبه تاسیس شبکه تشکر کنم.

دکتر صرامی فروشانی با تاکید بر این که مراکز استانی شبکه را نباید مجموعه ای از کلینیک ‌های تصویربرداری همانند کلینیک های دیگری که توسط بخش دولتی یا خصوصی در کشور ایجاد شده اند تلقی کرد، گفت: جهاددانشگاهی به عنوان مولود مبارک انقلاب همواره به دنبال انجام فعالیت‌های بر زمین مانده و دشوار در کشور بوده و طبعا در اینجا هم دنبال ایجاد زنجیره‌ای از کلینیک های تشخیصی در کشور نیست بلکه هدف راه اندازی مراکزی است که از لحاظ نوع و کیفیت خدمات، کاملا با هاب اصلی شبکه که پلی کلینیک فوق تخصصی پژوهشکده سرطان معتمد (تهران) است برابری کنند. از طرف دیگر شبکه به‌گونه‌ای سازماندهی ‌شده که شهرهای کوچک خدماتی در سطح غربالگری و مراکز استانی آنالیز اطلاعات را انجام دهند. در قالب این شبکه مراکز تخصصی استانی می‌توانند در صورت نیاز به‌ سرعت از امکانات و ظرفیت‌های دیگر مراکز بهره‌مند شوند.

وی افزود: شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان همچنین در زمینه رجیستری و آنالیز جامع و کامل اطلاعات بیماران و گزارش مواردی مثل میزان شیوع سرطان در هر منطقه و نرخ تغییرات آن فعال خواهد بود. شبکه با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های موجود راه‌اندازی شده و از بدو فعالیت بر همکاری نزدیک و هم افزایی ظرفیت‌ها با قرارگاه‌های جهادی، خیریه ها و دیگر نهادهای فعال در این حوزه تاکید داشته است.

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با تقدیر از مشارکت جمعیت هلال احمر خراسان شمالی که در راه‌اندازی مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در بجنورد با پژوهشکده و جهاددانشگاهی استان همکاری نزدیکی داشته است بیان کرد: امیدوارم در توسعه شبکه در سایر استان‌ها هم بتوانیم از ظرفیت ها و حمایت های موثر جمعیت هلال احمر که با بلندنظری در جهت خدمت به مردم خراسان شمالی ظرفیت های خود را با شبکه به اشتراک گذاشتند، بهره‌مند شویم.

وی در پایان سخنانش از حمایت های موثر رییس جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی، رییس و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان، دکتر شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان و دکتر پاک مهر، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد.

پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان، ضامن سلامتی و نشاط کل جامعه است

در ادامه دکتر زهرا شیخی، رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی و عضو هیات امنا جهاددانشگاهی هم در سخنانی با اشاره به تاثیر قابل توجه وضعیت سلامتی زنان بر سلامت خانواده و جامعه تاکید کرد که هدف از ایجاد شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در کشور، رسیدن به نشاط و سلامت زنان و ارتقای سطح سلامت جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه رسالت بانوان در تمام عرصه های خدمت به خانواده بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است و زنان در نقش مدیران قوی و توانمند قدم در راهی گذاشته اند که آینه تمام عیار توانمندی‌های زن ایرانی مسلمان است. مهارت ها و تلاش های شغلی زنان در شرایط بحرانی نشان داده است که زنان از بسیاری از توانایی های وجودی شان برای مدیریت بحران در خانواده‌ها و جامعه به نحو احسن استفاده کرده اند.

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زنان با روحیه مسئولیت پذیری پیشگام خودمراقبتی شده اند که نیازمند آموزش و آگاهی بخشی هدفمند و موثر است. در روزهای سخت تلاش برای حفظ سلامتی، حفظ رژیم غذایی مناسب در راستای محافظت و تقویت سیستم ایمنی اعضای خانواده، نشانگر روحیه مادرانه بانوان بوده است.

دکتر شیخی در عین حال تاکید کرد: زنان، خود آسیب پذیری بیشتری در مقابل برخی بیماری های جسمی و روحی دارند.

وی افزود:برای داشتن جامعه ای سالم ضروری است که امکانات و خدمات استاندارد پیشگیری از سرطان و مراقبت های بهداشتی مناسب به سهولت در دسترس آنها قرار گیرد.

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد وضعیت سلامت زنان تأثیر بسزایی بر سلامت فرزندان، خانواده، جامعه و محیط پیرامون آنان دارد. بر این اساس چنانچه مشکلاتی از جمله سرطان، بیماری‌های مزمن، بیماری های خاص و صعب العلاج و دیگر مسایل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر سلامت آنها نادیده انگاشته شود، سلامتی خانواده آنان نیز دچار آسیب خواهد شد؛ لذا هدف از ایجاد شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان، رسیدن به نشاط و سلامت زنان و ارتقای سطح سلامت جامعه است.

فعالیت های پژوهشکده سرطان معتمد در حوزه سرطان بانوان از جنس فعالیت‌های زنده یاد کاظمی آشتیانی در پژوهشگاه رویان است

در ادامه محمدامین صالحی نژاد، مدیرکل دفتر معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی هم در سخنانی با تشکر از استاندار، نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولانی که در روند راه‌اندازی مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در خراسان شمالی مشارکت داشتند با اشاره به سالگرد درگذشت دکتر سعید کاظمی آشتیانی، رییس فقید پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و نقل فرمایشی از مقام معظم رهبری در تمجید از حرکت، نحوه‌ کار، مدیریت و پیگیری آن دانشمند جهادگر، راه اندازی مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در بجنورد را فعالیتی از جنس حرکت و مدیریتی توصیف کرد که زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی در پژوهشگاه رویان داشت و گفت: فرهنگ کاری دکتر کاظمی آشتیانی همچنان در جهاددانشگاهی ادامه دارد و دوستان پژوهشکده معتمد هم ادامه دهنده راه او هستند.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی در هر استان متناسب با امکانات و شرایط منطقه فعالیت دارد، اما با توجه به ماهیت شبکه ای جهاددانشگاهی توانمندی ها و ظرفیت‌های این نهاد در هر یک از استان های کشور در اختیار سایر استان ها هم قرار می‌گیرد و بر این اساس جهاددانشگاهی استان خراسان شمالی آمادگی دارد از تمام توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در واحدهای مختلف جهاد در سراسر کشور برای کمک به این استان استفاده کند.

جهاددانشگاهی، پیش‌قراول فعالیت های دانش بنیان در کشور

دکتر محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی هم با ابراز خرسندی از آغاز به کار مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در خراسان شمالی اظهار کرد: پیشگیری و غربالگری خصوصا در استان هایی که از لحاظ کادر درمان کمبود دارند یک اصل اساسی است و می تواند از مشکلات بخش درمان بکاهد.

وی با بیان این که در استان خراسان شمالی انسجام خوبی بین نماینده ولی فقیه، استاندار و نمایندگان مجلس در بحث توسعه استان خصوصا در حوزه سلامت وجود دارد، بیان کرد: مهندس رحمانی رییس قبلی جهاددانشگاهی استان پیگیری و تلاش زیادی برای راه اندازی این مرکز داشت و حتی کار را در واحد هم شروع کرد ولی با تغییراتی که ایجاد شد نهایتا با همکاری هلال احمر این مرکز به بهره برداری رسید.

وی در ادامه با اشاره به نقش و کارکرد ویژه جهاددانشگاهی به عنوان پیشقراول فعالیت های دانش بنیان در کشور که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از شکل گیری بسیاری از نهادهای امروزی این حوزه، دغدغه فعالیت های دانش بنیان را داشته عنوان کرد: از دوره مسئولیت دکتر طیبی و بعد از آن دکتر دهقانی و نهایتا دکتر مسلمی نائینی در جهاددانشگاهی ارتباطات وسیعی با جهاد داشتیم و سه موضوع را برای استفاده از توانمندی های جهاددانشگاهی هدف گذاری کرده بودیم؛ یکی بحث ایجاد مرکز تخصصی شبکه تشخیص، کنترل و درمان سرطان بانوان که خوشبختانه امروز به نتیجه رسید، دیگری بحث مطالعات چاه های ژرف که استان خراسان شمالی بعد از سیستان و بلوچستان بهترین موقعیت را در این حوزه دارد که خوشبختانه با تلاش تیمی از جهاددانشگاهی کار در این حوزه نیز شروع شده و نهایتا بحث به نژادی اسب اصیل ترکمن که امیدوارم در این حوزه هم همکاری موثری صورت گیرد.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی موجود از جهاددانشگاهی و هلال احمر درخواست کرد در تعرفه گذاری خدمات مرکز تخصصی تشخیص، کنترل و درمان سرطان بانوان در بجنورد حداکثر مساعدت را با مردم به عمل بیاورند.

جذب اعتبار ویژه در سفر استانی رییس جمهور به منظور راه‌اندازی مرکز تخصصی شبکه

دکتر سیدمحمد پاک مهر، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی با تشکر از پژوهشکده سرطان معتمد، جهاددانشگاهی، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که در راه اندازی مرکز تخصصی شبکه ملی تشخیص، کنترل و درمان سرطان بانوان در بجنورد همکاری و مساعدت داشتند گفت: پایه تاسیس این شبکه با پیشنهاد دکتر شیخی و حمایت کمیسیون بهداشت و درمان و تمامی نمایندگان مجلس که اعتبار قابل توجهی را در بودجه 1401 به شبکه اختصاص دادند، گذاشته شد. طبق مصوبه مجلس قرار شد این شبکه در 11 استان کشور تشکیل شود که با پیگیری هایی که مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی طی سفر استانی رئیس جمهور انجام دادند موفق شدیم 10 میلیارد تومان اعتبار برای تاسیس مرکز استانی شبکه دریافت کنیم. البته در جریان تخصیص بودجه، اعتبار مذکور در ردیف بودجه دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت که با پیگیری های زیاد از طریق سازمان برنامه و بودجه آن را به جهاددانشگاهی استان برگرداندیم تا نهایتا این اتفاق بزرگ میسر شد.

وی با اشاره به استقبال بالای مردم از طرح غربالگری رایگان سرطان های بانوان که از روز جمعه به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی در محل مرکز تخصصی شبکه در بجنورد در حال اجراست از دکتر صرامی، رئیس پژوهشکده درخواست کرد این طرح به مدت یک هفته تمدید شود.

ثبت بیش از هزار و 200 مورد ابتلا به سرطان‌های بانوان در استان

دکتر اسماعیلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم در سخنانی با تاکید بر حمایت همه جانبه دانشگاه از مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان اظهار داشت: استان خراسان شمالی شاید از نظر مادی محدودیت داشته باشد ولی از لحاظ فکر و اندیشه جزو استان های برخوردار کشور است. مقام معظم رهبری هم در سفری که به استان داشتند تاکید فرمودند که استان خراسان شمالی می تواند جزو 10 استان برتر کشور قرار بگیرد. ما هم با نصب العین قرار دادن رهنمود ایشان دستیابی به حداقل جایگاهی که امر فرمودند را وظیفه خود می دانیم و با تمام توان در مسیر دستیابی به آن تلاش می کنیم.

وی با اشاره به ماهیت شبکه ای مرکز تخصصی تشخیص، کنترل و درمان سرطان بانوان که در بجنورد افتتاح شد گفت: به اعتقاد من مهمتر از بحث غربالگری، شبکه تحقیقاتی است که از طریق مراکز استانی این شبکه در سراسر کشور شکل می گیرد و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های شبکه در این حوزه بهره مند شویم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: فعالیت های غربالگری و درمان سرطان از طریق همکاران توانمند و مراکز مختلف فعال در استان انجام می شود و در حوزه سلول درمانی هم به زودی مرکزی در استان به بهره برداری می رسد که به عنوان یکی از قطب های سلول درمانی در کشور فعالیت خواهد داشت و می توانیم از ظرفیت های جهاددانشگاهی در این حوزه هم استفاده کنیم.

وی در پایان به ارائه آماری در خصوص موارد ثبت شده سرطان در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی پرداخت و گفت: براساس این آمار که قطعا کل موارد سرطان در استان را شامل نمی شود، مجموع آمار ثبت شده مبتلایان به سرطان های مختلف بیش از سه هزار و 180 نفر است که البته آمار انجمن ها به حدود چهار هزار و 200 نفر بالغ می شود. از این تعداد حدود 723 نفر به سرطان پستان و 450 نفر به دیگر سرطان های بانوان مبتلا هستند.

مهسا پرنیان، رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی هم گفت: راه‌اندازی مرکز تخصصی شبکه ملی تشخیص، کنترل و درمان سرطان بانوان هم در راستای توجه به بنیان خانواده و سلامت زنان انجام شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع سرطان‌های بانوان در استان، توجه به این حوزه ضروری بود.

رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی با اشاره به اینکه رویکرد جهاددانشگاهی بر عهده گرفتن کارهای بر زمین مانده در موضوعات مختلف است، افزود: با توجه به شرایط خراسان شمالی در سرطان پستان، راه‌اندازی این مرکز در اولویت کاری جهاددانشگاهی و پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی قرار گرفت که امیدواریم راه‌اندازی این مرکز، کمک شایان و موثری در راستای ارتقای سلامت بانوان در استان باشد.

پرنیان تاکید کرد: غربالگری رایگان سرطان پستان از روز جمعه با حضور پزشکان پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و پزشکان استان در این مرکز آغاز شده که با استقبال بی‌نظیر مردم روبرو بوده است.

کمک به کاهش محرومیت‌ها و ارتقای سلامت عمومی با راه‌اندازی مرکز استانی شبکه

دکتر لاله فر، مشاور رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی در امور زیرینایی و فنی شبکه ملی تشخیص، کنترل و درمان سرطان بانوان هم در سخنانی راه‌اندازی مرکز تخصصی شبکه در استان خراسان شمالی را در راستای کاهش محرومیت‌ها در این استان دانست که انتفاع عمومی دارد.

وی گفت: تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم این منطقه به کار گرفته‌ایم تا در نهایت سبب ایجاد اشتغال و رفع محرومیت در خراسان شمالی شویم.

لاله فر در پایان تصریح کرد: اجرای این پروژه‌های درمانی وظیفه اجتماعی ما محسوب می‌شود و در آنها منفعت مالی مد نظر تیم درمان نیست.

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا