گردشگری در مشهد در گروی رصد شبکه زائران خارجی

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: انجام پژوهش با هدف تبیین شبکه مسائل زائرین خارجی شهر مشهد و تهیه اطلس پراکنش زائرین خارجی، از جمله موضوعات مهم استان به شمار می¬‌رود که نیازمند پویایی و رصد دائم این مسائل می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد براتی ضمن تشریح طرح امکان‌سنجی مدل اجرایی مطالعات توسعه کمی و کیفی زیارت با تاکید بر زائران خارجی که به سفارش استانداری خراسان رضوی اجرا شد، اظهار کرد: از منظر اقتصادی، جریان گردشگری بین‌­الملل دو اثر اقتصادی بر منطقه میزبان (مقصد) می‌­گذارد که مورد اول مربوط به اثر درآمدی است (با تاثیر ضریب فزاینده درآمد) و دیگری مربوط به اثر تثبیت­ کننده بر تراز پرداخت‌­های خارجی است.

وی افزود: اگر گردشگری بین‌­المللی به تعادل در تراز پرداخت­‌های کشور بیانجامد، به عنوان یک تثبیت ­کننده تلقی می‌­شود که به کاهش کسری (یا مازاد) تجاری می‌­انجامد و می‌­تواند بر کاهش تورم، ایجاد اشتغال و کاهش فقر در مقاصد کمک شایانی کند. این جریان، برای مقاصد مذهبی و زیارتی که جاذب زائر بین‌­الملل هستند، به دلیل آموزه­‌های دینی و اشتیاق حضور زائرین در مقصد زیارتی، اثرات به مراتب بیشتری نیز خواهد داشت، بطوری که ماندگاری زائران در جوار شهرهای مذهبی به مراتب بالاتر از مدت حضور گردشگران بین‌­الملل در سایر شهرهاست.

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه تمرکز بر زائر خارجی یکی از مهمترین موضوعات مدیریتی متولیان امر زیارت در استان است، بیان کرد: بر اساس چشم‌­انداز سند کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع)، می‌­بایست به هدف ۸ میلیون زائر در سال دست یابیم درحالی­که در بهترین دوره ورود زائر خارجی به مشهد (سال ۱۳۹۸)، بیشترین عددی که برای ورود زائر خارجی اعلام شده، ۴ میلیون نفر بوده است که فاصله بسیاری با چشم‌­انداز جذب ۸ میلیون زائر خارجی دارد.

براتی خاطرنشان کرد: این درحالی است که نه تنها شناخت کاملی از تعداد و ویژگی‌­های کشورهای مبدا زائران وجود ندارد بلکه مطالعه دقیقی هم نسبت به تبیین شبکه مسائل زائران بین‌­الملل مشهد انجام نگرفته است. لذا انجام پژوهش با هدف تبیین شبکه مسائل زائرین خارجی شهر مشهد و تهیه اطلس پراکنش زائرین خارجی، از جمله موضوعات مهم استان به شمار می­‌رود.  همچنین، پویایی در رصد و بررسی این مسائل نیز حائز اهمیت است.

وی افزود: با توجه به تحلیل شبکه مسائل زائرین خارجی (بالقوه و بالفعل)، در این طرح اقداماتی همچون اختصاص کارت اعتباری موقت به زوار (همزمان، پیگیری ایجاد زیرساخت استفاده از کارت­های اعتباری بین­‌المللی در ایران)، افزایش سطح دسترسی به شبکه های اجتماعی بین المللی برای سیمکارت‌­های زائرین خارجی و افزایش سرعت اینترنت، معرفی، تبلیغات خدمات و مسیرهای دسترسی به خدمات (با مدیریت متمرکز و اخذ تاییدیه از سازمان میراث) جهت جذب زائر خارجی پیشنهاد شده است.

به گفته براتی، ایجاد مراکز ارسال فایل نرم افزاری ترجمه و سخنگو در فرودگاه، درب‌های ورودی به حرم و جاذبه‌های مهم،ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استعلام گرفتن لیدرها از سازمان میراث و استقرار آن در تمامی واحدهای اقامتی و اتصال تمامی نهادهای متولی گردشگری خارجی به این سامانه‌ها،برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت ارتباطی مؤثر (قبل از تشرف، در ابتدای ورود، برای اصناف و ..)  و  ارائه خدمات الکترونیک سلامت مخصوصا در زمینه ارسال مدارک پزشکی و ایجاد هماهنگی قبل از سفر از دیگر پیشنهادهای طرح در جهت جذب زائر خارجی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا