مدیر کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه علم و فرهنگ:
توسعه گردشگری فارس نیازمند ارتقاء دانش تخصصی در زمینه گردشگری استان است

مدیر کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه علم و فرهنگ یکی از بزرگ‌ترین موانع در توسعه گردشگری را، مدیریت غیرتخصصی در این حوزه و ضعف زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: معتقدم بخشی از ناکامی استان‌ دارای جاذبه گردشگری چون فارس در دستیابی به جایگاه مناسب در عرصۀ گردشگری، به نبود نیروی انسانی متخصص و آموزش‌دیده باز می‌گردد که در نتیجه بر توسعه زیرساخت‌ها، بازار و سرمایه‌گذاری در این حوزه اثرگذار است.

صدرا عمویی در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس در گفتگو با خبرنگار سینا پرس گفت: امروزه، گردشگری گسترده‌ترین صنعت خدماتی و مهم‌ترین صنعت اشتغال‌زا در دنیا محسوب می‌شود که توانسته فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را برای کشورها ایجاد نماید.

عمویی اضافه کرد: کلان‌شهر شیراز به‌عنوان یکی از غنی‌ترین مراکز تاریخی فرهنگی کشور که از شهرت جهانی نیز برخوردار است، ظرفیت تبدیل‌شدن به یکی از بزرگ‌ترین مرکز توریستی ایران در سطح بین‌المللی را داراست، اما هنوز نتوانسته در جذب گردشگر در حوزه‌های مختلف، موفقیت چندانی کسب نماید.

مدیر کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه علم و فرهنگ با تاکید بر اینکه آمارها همچنان از پویایی و رشد پرشتاب صنعت گردشگری حکایت دارد، گفت: اما هنگام بحث درباره جایگاه و توان گردشگری کشور، همواره این پرسش مطرح است که چرا به رغم دارا بودن منابع تاریخی و طبیعی سرشار، صنعت گردشگری ایران به موقعیت مطلوبی در مقیاس جهانی نرسیده است؟

او در ادامه یکی از بزرگترین موانع در راه رسیدن به این هدف را، مدیریت غیرتخصصی در این حوزه و ضعف زیرساخت‌ها عنوان کرد و با ابراز اینکه ضروری است تا رشته‌های گردشگری در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز فعال باشد، تصریح کرد: معتقدم بخشی از ناکامی احتمالی فارس و حتی کشور در دستیابی به جایگاه مناسب در عرصۀ گردشگری، به نبود نیروی انسانی متخصص و آموزش‌دیده بازمی‌گردد که در نتیجه بر توسعه زیرساخت‌ها، بازار و سرمایه گذاری در این حوزه اثرگذار است و می طلبد گروه های علمی و تخصصی حوزه گردشگری ایجاد و تقویت شوند.

مدیر کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به شرایط اقلیمی کشور و استان فارس و جدی‌شدن بحران آب که حوزه کشاورزی و حتی صنایع آب بر را هم با چالش روبرو کرده است، بیان داشت: ناگریز باید صنعت گردشگری و توسعه آن در کشور از حالت “یک انتخاب” به وضعیت “یک ضرورت” در سیاستگذاری‌ها مدنظر قرار گیرد.

عمویی همچنین با بیان اینکه، اطلاعات لحظه‌ای در حوزه گردشگری ضروری است تا بتوان راهکارهای مناسبی را برای این صنعت ارائه داد، خاطر نشان کرد: عملاً اطلاعات دقیق گردشگری وجود ندارد و عدم دسترسی به اطلاعات صحیح، کامل و به روز باعث عدم تشخیص صحیح مشکلات و چالش‌های این حوزه می‌شود و بخش قابل توجهی از ناکامی ما در این حوزه، به این علت است.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا