حمایت از اشتغال و کارآفرینی معلولان با یک صندوق

عباس گودرزی ایجاد صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت را یکی از ضرورت‌های حمایت از اشتغال و کارآفرینی معلولان خواند و گفت: تشکیل این صندوق یک امر معقول و البته ضروری است که نه تنها سازمان بهزیستی بلکه همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و به سازمان بهزیستی در جهت اجرایی شدن این مهم کمک کنند.
ماده ۱۰ حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت -مصوب سال 1396- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده «صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی» را در قالب اعتبارات مصوب این سازمان ایجاد و اساسنامه آن را سه ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و جهت تصویب به هیأت وزیران ارسال کند.

حال معاون کارآفرینی و اشتغال مراکز توانمندسازی سازمان بهزیستی از گام نهایی راه‌اندازی این صندوق در راستای اجرای ماده 10 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با اعتیار اولیه 1000 میلیارد تومان خبر داده و اعلام کرده ایجاد صندوق تنها به تایید شورای نگهبان احتیاج دارد.

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم‌ترین مزیت این صندوق مبنی بر اینکه افراد دارای معلولیت تحت پوشش صندوق متقاضی دریافت وام کارآفرینی بدون ضامن به بانک معرفی می‌شوند، عنوان کرد: همه ما وظیفه داریم شرایط حداقلی را برای افراد فاقد توان لازم به لحاظ جسمی و حرکتی، دارای معلولیت و از هر حیث مستضعف شدید و افراد زمینگیر را فراهم کنیم؛ که بخشی از این عزیزان جامعه معلولین ما هستند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه افرد دارای معلولیت جامعه که توان لازم و معمول را برای اداره امور خود ندارند، نیاز به حمایت دولت و دستگاه‌های مسئول دارند، تصریح کرد: بعضاً این افراد که توان برقراری ارتباطات اجتماعی کافی را ندارند و به حمایت ویژه نیاز دارند؛ به دنبال ایجاد ظرفیت‌های اشتغال هستند، اما با نبود ضامن مواجه می‌شوند. بنابراین به نظر من صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت یکی از ضرورت‌های حمایت از اشتغال و کارآفرینی معلولان است.

گودرزی تاکید کرد: ما باید در جهت توانمندسازی معلولان بستر سازی کنیم تا بتوانند ایجاد اشتغال کنند و از طرفی وابستگی آن‌ها به نهادهای دولتی و حمایتی کم شود؛ بنابراین تشکیل این صندوق یک امر معقول و البته ضروری است که نه تنها سازمان بهزیستی بلکه همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و به سازمان بهزیستی در جهت اجرایی شدن این مهم کمک کنند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: ما هم در مجلس این آمادگی را داریم که هر کمکی برای تسهیل این امر انجام دهیم؛ زیرا این قبیل اقدامات به معنای کمک به ایجاد اشتغال برای جامعه افراد دارای معلولیت است.

گودرزی اضافه کرد: درست است که ما به انحاء مختلف برای عزیزان معلول پرداخت وام را در نظر می‌گیریم، اما وقتی نمی‌توانند ضامن تامین کنند این وام و این نحوه حمایت در حد حرف باقی می‌ماند، بنابراین یکی از الزامات ارائه تسهیلات بانکی، تامین ضمانت برای دریافت وام و حمایت‌های بعدی است؛ که راه‌اندازی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت یکی از اقدامات عملی و ضروری در این مسیر است. ما هم در مجلس حاضریم هر نوع همکاری را داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا