نمایشگاه «سه رخ» مجموعه‌ای از آثار هنرمندان برجسته

ناصر سیفی نقاش هنرمند که آثارش در نمایشگاه «سه رخ» حوزه هنری حضور دارد درباره فلسفه نقاشی و طراحی چهره معتقد است طراحی چهره مانند عکاسی نیست که کاملا شبیه باشد بلکه در آثار روحیات، آمال و آرزوهای سوژه هم متجلی می‌شود.

به گزارش سیناپرس، افتتاحیه نمایشگاه «سه رخ» دوشنبه ۴ دی‌ماه با حضور جمعی از هنرمندان در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. در این نمایشگاه مجموعه آثاری از علی‌اصغر یوزباشی، ناصر سیفی، سید حمید شریفی‌آل‌هاشم به صورت مجسمه، نقاشی و طراحی گرافیک در نگارخانه ابوالفضل عالی ارائه می‌شود.

«سه رخ» همان «تمام رخ» است و با اندک زاویه‌ای یک روی را بیشتر از روی دیگر به نمایش می‌گذارد. در هنرهای تجسمی عنصر اصلی بازشناختی و هویتی‌فرد، چهره و پرتره او تلقی می‌شود و به واسطه آن به معری فرد می‌پردازد. «رخ» و چهره انسان از عناصر مهمی هستند که برای حالت و خصوصیات فردی و اندیشه شخصی، دستمایه ساخت آثار هنری بسیاری از سوی هنرمندان شاخص در تمام شاخه‌های هنرهای تجسمی قرار گرفته است.

«تمام رخ»، «نیم‌رخ» و «سه رخ» نماهای مختلف از چهره است که برای انعکاس حالات درونی فرد از سوی هنرمندان مورد توجه قرار می‌گیرد و از این میان «سه رخ» که از جذابیت بصری و زیباشناسی برخوردار است، عنوان این نمایشگاه را به خود اختصاص داده است و در آن با ارائه آثاری از سه شاخه «مجسمه‌سازی»، «نقاشی» و «طراحی گرافیک» همزمان و در کنار هم مقابل چشمان ما قرار داده تا ارزیابی از قابلیت‌های بیانی و اشتراک‌ها و تفاوت‌ها را برای اهل نظیر فراهم کند.

ناصر سیفی نقاش ممتاز کشور که آثارش در این نمایشگاه حضور دارد به خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا گفت: بیشتر تعداد کارهایی که در این نمایشگاه از بنده وجود دارد غیر از چند کار رنگی مربوط به سال‌های گذشته است. این آثار قسمتی از کارهای زیادی است که بنده انجام داده‌ام. به این دلیل که عنوان این نمایشگاه «سه رخ» بود نقاشی‌های پرتره خود را به نمایش گذاشتم.

وی ادامه داد: آثار موجود در این نمایشگاه از سال ۶۷ تا ۸۱ کشیده شده است. چند پرتره از پدر و مادربزگ بنده هم وجود دارد. نسبت هنر با فلسفه پرس از هستی است. پرسش اصلی هنرمند هم چیستی وجود خود است. بعضی ها این پرسش را جدی‌تر می‌گیرند و آثاری را با ابزارهای موجود خود ارائه می‌دهند. اما بنده به طور مداوم و مستمر طراحی انجام ندادم و از این اتفاق همیشه متاسفم.

این هنرمند ادامه داد: طراحی مانند عکاسی نیست و هنرمند چه بخواهد و چه نخواهد روحیات، آمال و آرزوهای سوژه در اثر متجلی می‌شود. خیلی‌ها از طراحان توقع دارند چهره کشیده شده کاملا مانند عکس شبیه فرد باشد اما طراحی، گزارش طراح از روحیات فرد است و حتما قرار نیست عین شخص باشد.

گفتنی است نمایشگاه «سه رخ» تا ۱۲ دی‌ماه میزبان علاقه‌مندان و هنرمندان خواهد بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا