تابستان هولناک در انتظار پلوتو

تازه ترین اطلاعات به دست آمده از کاوشگر افق های نو (New Horizons) نشان می دهد همزمان با ورود این جریانات بسیار شدید به داخل اتسمفر پلوتو از سرعت آنها کاسته می شود.

کاوشگر افق های نو که در چهاردهم جولای سال گذشته از نزدیکی سطح پلوتو عبور کرد اطلاعات ارزشمندی درباره این سیاره و اوضاع جوی آن در اختیار دانشمندان قرار داد. در ماههای گذشته این کاوشگر به نمونه برداری از اوضاع جوی حاکم بر کمربند کپلر – حلقه توده های یخی فراتر از نپتون – مشغول بوده است.

آلن استرن از کارشناسان اصلی پروژه افق های نو در کلورادو می گوید: اطلاعاتی که در نتیجه اندازه گیری های دقیق پلوتو به دست آمده از طریق امواج رادیویی راهی زمین می شود و از این طریق موفق به کسب اطلاعات ارزشمندی درباره محیط اطراف مدار این سیاره دوردست شده ایم. این سیاره 4.8 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد.

نکته جالب توجه درخصوص این سیاره دوردست این است که به رغم فاصله قابل توجه 5.8 میلیارد کیلومتری از خورشید، پلوتوی کوتوله همان اثراتی از بادهای خورشیدی را متحمل می شود که در اتمسفر زمین دیده می شود.

دانشمندان پروژه افق های نو دریافته اند بادهای خورشیدی که با سرعت 500 کیلومتر بر ثانیه در منظومه شمسی منتشر می شوند در نزدیکی پلوتو و در مقایسه با اطراف زمین تا یکهزار برابر رقیق تر می شود با این حال حتی در این وضعیت نیز نمی توان چشم از شدت و قدرت آنها فروبست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا