اختصاص ۲۰ درصد اعتبار دانشگاهها به پژوهشی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس احکام برنامه توسعه هفتم مقرر شده است ۲۰ درصد کل اعتبار دانشگاه‌ها به امور پژوهشی و فرهنگی اختصاص پیدا کند.

به گزارش سیناپرس، محمدعلی زلفی گل روز دوشنبه در آیین تجلیل از نام آوران ، پژوهشگران و فناوران که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، افزود: خدا را شکر می کنیم که به یمن پیروزی انقلاب اسلامی شرایطی در کشور حاکم شد که رشد جدی علمی در کشور رخ داد و امروزه رتبه اول علمی را براساس پایگاه علمی اسکوپوس در منطقه داریم و دو درصد از تولید علم دنیا مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: برای خیز جهش علمی در کشور سعی کردیم از ظرفیت برنامه توسعه هفتم استفاده کنیم و احکامی را در این برنامه پیشنهاد دادیم و مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است که عملیاتی و اجرایی شدن آنها کمک می کند که دست پژوهشگران ما برای فعالیت های پژوهشی بازتر باشد.

زلفی گل ادامه داد: در یک حکم آمده است که وزارت علوم و وزارت بهداشت تحقیقات خود را بیشتر به سمت نیاز محور و مساله محور ببرد و تبصره ای در این حکم امده که وزارتخانه های علوم و بهداشت مکلف شده‌اند آیین نامه اجرایی پژوهانه جامع را تدوین و به تصویب دولت برسانند.

وی تصریح کرد: در حکم دیگری مصوب شده است سازمان برنامه و بودجه معادل ۱۵ درصد کل اعتبار یک دانشگاه را برای امور پژوهشی و معادل پنج درصد کل اعتبار دانشگاه را برای امور فرهنگی اختصاص دهد که با اجرایی شدن این احکام اتفاقات خوبی در زمینه تحقیقاتی علمی و فرهنگی در کشور خواهد افتاد.

زلفی گل گفت: احکام دیگری در برنامه توسعه هفتم در راستای ساماندهی آموزش عالی از جمله حذف رشته‌های تکراری بین وزارت علوم و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، بحث آیین نامه ارتقا شیوه ترفیع، آیین نامه‌هایی لازم برای افزایش بهره‌وری در آموزش عالی است که با اجرایی شدن آنها آثار آن را خواهیم دید.

وزیر علوم گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران مسیر رو به رشدی را در سالیان گذشته طی کرده است، باید از روسا و مدیران ادوار مختلف دانشگاه قدردانی کنیم. چرا که توفیقات امروز حاصل تمام زحمات این افراد است و بی‌انصافی است که زحمات دیگران را نادیده بگیریم.

وی افزود: پیش از انقلاب دانشگاه‌های ما تنها کارشناس تربیت می‌کردند. از سال ۶۵ به بعد دوره‌های دکتری ایجاد شد و الان نه تنها دوره دکتری، بلکه پسا دکتری، پارک‌های علم و فناوری نیز ایجاد شده که زیست بوم علم و فناوری را تشکیل داده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با قدردانی ویژه از هیات رییسه جدید دانشگاه علم و صنعت، اظهار داشت: سه دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر و علم و صنعت رقابت جدی دارند. این دستاوردها نتیجه تلاش‌های جهادی اساتید و دانشجویان دانشگاه ها است.

وی در ادامه گفت: روندی که دانشگاه علم و صنعت در پیش گرفته، بسیار امیدوار کننده و جدی است. در رقابت همواره با رفاقت، رشد اتفاق می‌افتد.

زلفی‌گل با بیان اینکه تلاش می‌کنیم بسترهای لازم را برای پیشرفت دانشگاه‌ها فراهم کنیم، تاکید کرد: از ظرفیت برنامه هفتم توسعه استفاده کردیم و با پیگیری‌های انجام شده چند موضوع به قانون برنامه هفتم توسعه افزوده شده است.

وزیر علوم با تاکید بر اهمیت راهبردی علم نافع گفت: برای راهبری علم نافع و تلاش برای نیازمحور کردن پژوهش‌ها دستورالعمل پژوهانه جامع تدوین شده است.

 

اختصاص کارت پژوهانه برای اعضای هیات علمی

وی افزود: همچنین کارت پژوهانه برای اعضای هیات علمی در نظر گرفته شده تا اساتید درگیر بروکراسی‌های اداری نشوند. در پژوهانه جامع همه فعالیت‌های اعضای هیات علمی دیده شده است. در تلاش هستیم با این اقدامات خیز جدید علمی شکل بگیرد.

زلفی گل با بیان اینکه جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم اعتقاد دارند که بهترین محل برای سرمایه‌گذاری کشور، دانشگاهیان و دانشگاه است؛ گفت: اگر بخواهیم پرچم ایران عزیز سرافراز باشد، باید امکانات لازم را در اختیار دانشگاه ها قرار دهیم تا اندیشه پویا را به عمل تبدیل کنند. اگر می‌خواهیم آینده‌ای سرافراز داشته باشیم، بهترین مسیر از دانشگاه می‌گذرد به همین دلیل دانشگاهیان باید بر صدر بنشیند.

آیین تجلیل از نام آوران پژوهشگران و فناورانه دانشگاه علم و صنعت عصر دوشنبه با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، جبلی رییس سازمان صذا و سیما ، منصور انبیا رییس دانشگاه علم و صنعت و جمعی از اساتید این دانشگاه برگزار و از اساتید و پژوهشگران برجسته این دانشگاه قدردانی شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا