کشف عاملی برای متوقف کردن سرطان

محققان  مرکز دارویی نورت وست (northwestern medicine) مولکول RNA کوچکی را تحت عنوان miR-182  شناسایی کردند که می تواند ژن های عامل سرطان را در موش های مبتلا به گلیوبلاستوم مولتی فرم  (glioblastoma mulitforme) یا به اختصار GBM را متوقف کند.  شایان ذکر است که GBM نوعی تومور مغزی مرگ بار و غیر قابل درمان است.

داروهای شیمیایی که امروزه وجود دارند برای متوقف کردن سلول های سرطانی به تخریب DNA دست می زنند اما در روش جدیدی که اکنون ارائه می شود با متوقف کردن ژن هایی که باعث ظهور بیش از حد پروتئین های خاص می شوند در واقع منشا بروز این سرطان ها را متوقف می کنند.

پروفسورآلکساندر استگ ( Alexander Stegh) به عنوان راهبر این تحقیقات در این باره بیان کرد: «تحقیق ما miR-182 را به عنوان متوقف کننده تومور glioblastoma شناسایی کرد که بدین ترتیب که می تواند ظهور چندین انکوژن که باعث پیشرفت سرطان می شوند را کاهش دهد.»

در این مطالعه که منایج آن در نشریه علمی ژن و توسعه (Genes and Development) منتشر شد، از یک نانو ساختار به نام SNA برای رساندن miR-182 به سلول های تومور استفاده کرد. در آن جا این miR-182 چندین انکوژن را مورد هدف قرار داد و باعث افزایش مرگ سلول های های سرطانی و کاهش رشد آنها شد.  SNA ها از چندین رشته از DNA و RNA تشکیل شده که به صورت متراکم به دور یک مرکز  نانوذرات چیده شده اند.

پرفسور استگ در ادامه سخنان پیشین خود  بیان کرد: «ما رویکردی شخصی تر و خاص تر از درمان را به اثبات رساندیم.  SNA پلتفرم های بسیار امید دهنده ای برای خاموش کردن ژن هایی هستند که پیشرفت سرطان را درهر بیمار را راهبری می کنند یا در ان شرکت می کنند.»

هر ساله تنها 16 هزار نمونه از تومور های مغزی کشنده درایالات متحده آمریکا گزارش می شود. پیش بینی بیماری این بیماران بسیار دیر انجام می شود و به طور متوسط تنها 14 الی 16 ماه زنده می مانند.

مولکول miR-182 را می توان یک میکرو RNA نامید. میکرو RNA ها در واقع RNAهای کوتاه بدون کدی هستند که می توانند به منظور کاهش ایجاد پروتئین در سلول ها به ژن ها بچسبند. پروفسور Stegh و هم قطارانش با نگاه به اطلاعات ژنومیک در مقیاسی بزرگ متوجه شدند که بیمارانی که miR-182 بیش تری داشتند شانس بهتری هم برای نجات یافتن از گلیوبلاستوم مولتی فرم  داشتند.

در این تحقیق آنها دریافتند که miR-182 ژن سرطانی به نام Bcl2L12 که از مرگ سلول های سرطانی در پاسخ به درمان های شیمیایی و یا پرتو درمانی جلوگیری می کند را متوقف می کند که این امر می‌تواند در نهایت به راهکاری بسیار بهتر برای رسیدگی به این بیماری خطرناک منتهی گردد.