مواد معدنی کلیدی برای تنظیم فشار خون

به گزارش ایرنا از ساینس، فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود. 

به طور متوسط از بین هر سه فرد میانسال، یک نفر به این عارضه مبتلا است. مطالعات نشان می دهد که سدیم، کلسیم، پتاسیم و منیزیم، چهار ماده معدنی تاثیرگذار در کاهش یا افزایش فشار خون هستند.

*** سدیم 

مصرف نمک در آمریکا به طور متوسط حدود پنج گرم در روز است. در برخی از کشورها این میزان به 15 تا 20 گرم در روز نیز می رسد. مصرف نمک با افزایش فشار خون ارتباط مستقیم دارد.

نتایج 167 مطالعه نشان می دهد که کاهش مصرف نمک در تمام نژاد ها، باعث کاهش 3.5 درصدی فشار خون می شود. 

*** کلسیم

نتایج متناقضی از تاثیر کلسیم بر فشار خون در دست است؛ ولی آنچه مسلم است این است که کلسیم بر فشار خون تاثیر گذار است. 

مطالعات نشان می دهد که کلسیم از اختلالات فشار در دوران بارداری جلوگیری می کند. این اختلالات پره اکلامپسی و اکلامپسی نامیده می شوند. پره اکلامپسی حالتی است که فشار خون زن باردار افزایش می یابد و علاوه بر آن، مقداری پروتئین به همراه ادرار دفع می شود.

این حالت معمولا با ورم دست و پا و افزایش ناگهانی وزن همراه است که باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود. اکلامپسی حالت تشدید شده پره اکلامپسی است که باعث می شود مادر تشنج کند و به کما برود.

**** منیزیم

منیزیم باعث کاهش فشار خون می شود؛ ولی تاثیر آن روی فشار خون به اندازه سدیم و پتاسیم نیست.

**** پتاسیم 

پتاسیم سبب کاهش فشار خون می شود. مقدار توصیه شده پتاسیم برای افراد بالغ حدود 4.7 گرم در روز است. 

افزایش فشار خون یکی از مهمترین دلایل بیماری های قلبی و سکته مغزی است که با رژیم غذایی سالم و کاهش وزن می توان آن را به راحتی کنترل کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا