محققان دانشگاه امیرکبیر به کمک صنعت آمدند

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی تحقیقاتی روشی برای بهبود فرآیند نورد ورق دولایه ارائه کردند.به نقل از دانشگاه امیرکبیر، «مدل‌سازی میکرومکانیکی فرآیند نورد ورق چندلایه با استفاده از مدل پلاستیسیته کریستالی و مکانیک آسیب» عنوان طرح پسا دکتری محمدرضا مروتی است که با راهنمایی بیژن ملایی داریانی به انجام رسانده است.

به گزارش سیناپرس، محمدرضا مروتی، دانش‌آموخته دکتری دانشگاه امیرکبیر درباره این طرح توضیح داد: مواد پلی‌کریستال در مقیاس دانه کریستالی، رفتار بسیار متفاوتی از آنچه در مقیاس ماکرو دارند، از خود نشان می‌دهند. در سال‌های اخیر استفاده از تئوری پلاستیسیته کریستالی، مورد توجه محققان قرار گرفته است، چراکه با مدل‌سازی قوانین فیزیکی حاکم در مقیاس مزو، استخراج خواص مواد در مقیاس ماکرو نیز امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه ورق‌های آلومینیوم دولایه به خاطر کاربرد فراوان درصنعت کاربرد زیادی دارند، ادامه داد: از ورق‌های دولایه در لوازم پزشکی، لوازم تهویه، دستگاه‌های دقیق الکترونیکی و در صنایع مخابراتی استفاده می‌شود.

مروتی خاطر نشان کرد: روش معمول تولید این ورق‌ها فرایند نورد است، ولی ناهمسانی در بین دانه‌های موجود در بافت فلزات کریستالی باعث به وجود آمدن ناسازگاری بین دانه‌ها می‌شود.

این محقق با بیان اینکه مواد پلی کریستال در مقیاس میکرو و مزو یا همان مقیاس اندازه دانه کریستالی، رفتار بسیار متفاوتی نسبت به کریستال‌های در مقیاس ماکرو دارند، یادآور شد: این در حالی است که مدل‌سازی چندمقیاسی بخش اعظمی از نیاز به عملیات آزمایشگاهی برای تولید میکروساختارها را از روی دوش محققان برمی‌دارد و ما در این تحقیقات روشی را ارائه دادیم که می‌توان روشی دقیق برای تأثیربخشی پارامترهای تغییرشکل در حین فرآیند نورد ورق دولایه بدست آورد.

وی تاکید کرد: این روش باعث بهبود فرآیند نورد ورق دولایه می‌شود.

به نقل از دانشگاه امیرکبیر، «مدل‌سازی میکرومکانیکی فرآیند نورد ورق چندلایه با استفاده از مدل پلاستیسیته کریستالی و مکانیک آسیب» عنوان طرح پسا دکتری محمدرضا مروتی است که با راهنمایی بیژن ملایی داریانی به انجام رسانده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا