ارائه آموزشهای تخصصی، لازمه ارتقای کیفی خدمات اثربخش در مراکز اقامتی و بازتوانی است

مدیر کل بهزیستی استان فارس در حاشیه پنجمین همایش علمی و آموزشی مدیران مراکز اقامتی و بازتوانی استان، ارائه آموزشهای تخصصی را از مهمترین ارکان ارتقای کیفی خدمات اثربخش به گروه هدف از سوی این مراکز عنوان کرد.

به گزارش سینا پرس فارس، محمدرضا هوشیار در پنجمین همایش آموزشی مدیران مراکز اقامتی و بازتوانی استان فارس گفت: سازمان بهزیستی کشور و اداره کل بهزیستی استان فارس به عنوان یک نهاد حمایتی دارای مراکز متعددی از جمله مراکز اقامتی، درمانی، اعتیاد (کمپاس)، توانبخشی، اورژانس اجتماعی است که به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات به افراد و گروه‌هایی که بنا به دلایل مختلف از روال عادی زندگی بازمانده و در وضعیت نامساعدی قرار دارند، می پردازد؛ لذا بازآموزی کارکنان و مسئولین این مراکز در بهبود خدمات اجتناب ناپذیر است.

هوشیار در ادامه، ارائه آموزش تخصصی را از مهمترین ارکان ارتقای کیفی خدمات اثربخش به گروه هدف از سوی این مراکز عنوان کرد و گفت: امیدواریم خروجی اینگونه همایش های علمی و آموزشی منتهی به این گردد که هم بحث پیشگیری رعایت شود و هم آن مراکز ما به سمت ارائه خدمات با کیفیت و اثر بخشی بیشتر سوق داده شوند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان فارس نیز در این همایش گفت: با توجه به نزدیک شدن فصل سرما واحتمال بروز حوادث در مراکز اقامتی بالاخص مراکز شبانه روزی، قطعاً ما میبایست آگاهی همکارانمان را با برگزاری چنین همایش های علمی و آموزشی به روز کنیم تا از بروز حوادث جلوگیری به عمل آوریم.

دکتر زهرا اثنی عشری گفت: دلیل آن که سازمان بهزیستی با توجه به تعدد ماموریت‌های سازمانی که دارد، می‌تواند به موقع اقداماتش را به سرانجام برساند و خدماتش را ارائه کند، وجود شرکای اجتماعی فعال بوده که در کنار ما هستند.

اثنی عشری افزود: با توجه به مشورت های انجام شده با کارشناسان آتش نشانی، بایستی سالیانه این گونه همایش ها و کارگاه های علمی و آموزشی برای کارکنان تکرار شود و اینگونه نباشد که با یک بار با آموزش تا چند سال اموزشی برگزار نشود.

او ادامه داد: ما نیازمند این هستیم که سالانه هم نظارت مستمر براقامتگاهها را داشته باشیم و هم حداقل سالی یک بارچنین آموزش هایی را داشته باشیم که با حضور شرکای اجتماعی و حمایت‌هایی که از سازمان بهزیستی میشود تاکنون توانسته ایم آموزش های رایگان را برای کمپ ها و همچنین این بار به صورت مشترک با حوزه اجتماعی و توانبخشی برای سایر مراکز شبانه روزی تحت عنوان اطفاء حریق و پیشگیری از حوادث برگزار کنیم.

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس نیز در این همایش گفت: اعتقاد داریم که اقدامات پیشگیرانه یک سرمایه‌گذاری بلند مدت بوده و هزینه‌هایی که صرف میگردد در واقع هزینه نیست و برای ما یک سرمایه گذاری بوده و در بلند مدت می‌تواند مشکلاتی که امروز در این حوزه گرفتار آن هستیم کاهش پیدا کند.

ارسطو ترکانمنش ادامه داد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر علاوه بر اینکه همه ماموریت‌های این حوزه را پیگیری می‌کند، اما اولویت در کارها با پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه است و تلاش میکنیم که با بهره‌گیری از ظرفیت مراکز علمی، دانشگاهی و همه دستگاه‌هایی که میتوانند کمک کننده باشند فرهنگ پیشگیری را ارتقا دهیم.

او ادامه داد: طبق بررسی هایی که انجام شده بیش از 60 درصد از افرادی که گرفتار دام اعتیاد شده اند، بیان داشتند که اطلاعات و آگاهی کافی در خصوص اینکه که با یک یا دوبار مصرف مواد مخدر ممکن است برای همیشه گرفتار اعتیاد شوند را نداشته اند و همچنین برخی دیگر از این افراد گرفتار در دام اعتیاد اذعان داشتند افرادی که مواد مخدر را به ما تعارف کرده اند دوستان ما بوده و ما توانایی و مهارت نه گفتن به آنها را نداشته ایم.

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس در پایان با اشاره به نقش مهم خانواده به عنوان مهمترین عامل پیشگیری از اعتیاد توصیه کرد: خانواده ها رفت و آمد فرزندان خود را کنترل کنند و با افزایش مهارت های تربیتی خود، فرزندانی با اعتماد به نفس بالا تربیت کنید و به آن ها مهارت های زندگی و ارزش گفتن نه به دوستان و همسالان معتاد را آموزش دهند.

به گزارش سینا پرس فارس، پنجمین همایش آموزشی مدیران مراکز اقامتی و بازتوانی استان فارس با همکاری سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز و اداره کل بهزیستی استان فارس و به همت موسسه حفاظتی و مراقبتی نظم آوران حافظ پارس که عهده‌دار حراست و حفاظت از مراکز ترک اعتیاد شیراز و استان فارس است، برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا