خودکفایی ایران در ۵ طرح فناورانه

سینا پرس: به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینا«دستگاه همودیالیز»، «کپسول‌های فشار بالا»، «موتورهایDC گشتاور بالا»، «ربات عملیاتی شبکه‌های لوله» و «آزمایشگاه همراه» از جمله این محصولات فناورانه است.

فاصله سطح پژوهش کشور با استانداردهای تعیین شده

 

سورنا ستاری، معاون علمی ریاست جمهوری در این مراسم با اشاره به میزان بودجه اختصاصی به بخش آموزش و پژوهش کشور گفت: در حال حاضر میزان بودجه آموزش و پژوهش کشور ما کم نیست منتها ما از استانداردهای تعیین شده این حوزه فاصله داریم. به عنوان مثال 25 میلیارد تومان بودجه آموزش و پروش صرف 98 درصد از پرسنل شده است. تعلق این میزان بودجه به نیروی انسانی مانع تبلور نوآوری می شود.

 

وی افزود: در حوزه پژوهش نیز وضع به این منوال است ما با هزارن عضو هیات علمی دانشگاه هنوز نتوانسته بخشی از مشکلات کشورمان را حل کنیم.

وی اظهار کرد: ما برای رفع این مشکل ها نیاز به فراهم کردن زیرساخت های لازم و فرهنگ سازی مناسب داریم تا با گذشت زمان لازم ساختارها و بدنه حوزه پژوهشی مان را تغییر اساسی دهیم.

حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان نوپا

بهزاد سلطانی، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم از کیفیت محصولات شرکت های دانش بنیان نو پا انتقاد کرد و گفت: شرکت‌های نوپای دانش بنیان ما هنوز در کشور از نظر اقتصادی و فنی به بلوغ كافی نرسیده‌اند بنابراین باید در این زمینه تقویت شوند.

وی از اختصاص 100 میلیارد تومان برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و افزود: در صورتی که شرکت‌های دانش بنیان درخواست دریافت تسهیلات 300 میلیون تومانی داشته باشد باید نسبت به توسعه فناوری خود اقدام کند.

وی درباره نحوه حمایت صندوق از شرکت های دانش بنیان گفت:این صندوق ضمن تسهیلات قرض‌الحسنه 4 درصدی به این شرکت ها، وام 5 تا 7 درصدی کمتر از نرخ مصوب بانك مركزی هم ارایه می‌دهد.

وی ادامه داد: ما قصد داریم نه تنها در تهران بلكه در همه شهرستان‌ها این صندوق را توسعه و شركت‌های دانش بنیان را حمایت كنیم.

صادرات 16 محصول تجاری به 25 كشور جهان

مهدی صفاری نیا، رییس پارك علم و فناوری پردیس تهران در مراسم رونمایی از این محصولات گفت: در سال گذشته پژوهشگران این پارک ضمن صادرات 16 محصول به 25 كشور جهان، 143 محصول جدید نیز عرضه كردند ضمن آنکه موفق به ارتقای 93 محصول دانش بنیان شدند.

وی افزود: همچنین شركت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس ما توانسته اند در یک سال گذشته بیش از 100 میلیارد تومان در بخش تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه‌گذاری و 100 پروانه بهره‌برداری را هم اخذ كنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ما امسال با 3 برنامه با دانشگاه‌های شریف، مشهد و زنجان اجرایی کردیم که با اجرای کامل آن تا 3 سال آینده 100 شركت نوپا، مسیر تجاری‌ سازی‌ خود را طی خواهند كرد.

رییس پارک فناوری پردیس عقد دو قرار داد را از دیگر دستاوردهای علمی این پارک فناوری نام برد و گفت: سال گذشته 2 قرارداد هم با شركت‌های گاز و نفت به امضا رساندیم که میزان قرارداد آن به ترتیب 90 و 75 میلیارد ریال بوده است. علاوه بر آن 150 شركت فناور هم به صندوق توسعه فناوری برای حمایت معرفی کرده ایم و 8 تكنولوژی هم در اختیار بانك توسعه اسلامی برای حمایت قرار داده ایم.

 

دستگاه همودیالیز

این دستگاه به عنوان یك وسیله خارجی از بدن، نفش كلیه را برای بیماران دچار نارسایی ایفا می كند. این دستگاه تمام اهداف متصور از دیالیز از جمله برداشت فرآورده های نهایی سوخت پروتین از خون مانند اوره و كراتین، حفظ غلظت املاح خون در محدوده طبیعی، تنظیم اسیدیته خون و تنظیم مایع اضافی خون را پوشش می دهند.

از جمله مزیت های این محصول می توان به بومی بودن نرم افزار دستگاه و قابلیت اضافه كردن موارد اضافی درخواستی توسط مراكز درمان، وجود مودم "gprs" به روی دستگاه برای ارسال وضعیت عملكردی و خطاهای احتمالی دستگاه، هزینه پایین و سرعت بالا در زمینه خدمات پس از فروش برای دسترسی به قطعات ساخت داخل و همچنین بهای تمام شده پایین تر نسبت به دستگاه های مشابه داخلی نام برد.

 

ربات عملیاتی شبكه های لوله

از این محصول برای انجام بازرسی های بصری و غیر مخرب در محیط های غیر قابل دسترسی نظیر انواع لوله و مخازن استفاده می شود.

از مزیت های این محصول می توان به ساختار كاملا بومی متناسب با نیاز صنعت كشور و منابع داخلی، طراحی چند كاربردی مجموعه در طیف وسیعی از كاربردها و مانور حركتی در انواع لوله، سطوح هموار و مخازن نام برد..

تاكنون این محصول به وی‍‍ژه در صنایع نفت و گاز، به صورت اجاره و با صرف هزینه های بالا در اختیار كشورهای نیازمند به این خدمات قرار می گرفت كه با بومی كردن این فناوری، علاوه بر تامین نیاز داخلی با هزینه هایی تا 10 برابر كمتر، سهولت بهره مندی از این خدمات و تجهیزات نیز میسر شده است.

 

موتور های DC گشتاور بالا

این محصول در یكی از مكانیزیم های بالگرد های عملیاتی برای كنترل حركت سمت و رول كاربرد دارد و مورد نیاز صنایع هلی كوپتر سازی است.

 این محصول روی بالگردN2091  قابل نصب است و نیاز كشور را در تامین این سامانه از كشورهای غربی برطرف می كند.

قیمت تمام شده نمونه داخلی این محصول در حدود یك پنجم معادل نمونه خارجی است كه به همین نسبت موجب صرفه جویی ارزی می شود.

 

آزمایشگاه همراه

این بسته های آموزشی قادر هستند بیشر آزمایش های مربوط به مباحث اپتیك و الكتریسته و مخابرات كتاب های فیزیك دوره راهنمایی و دبیرستان را تحت پوشش قرار دهد و درك صحیحی و ملموسی از علوم تجربی و فیزیك را برای دانش آموزان ایجاد كند.

 انطباق بر کتب درسی ایران، استفاده از مثال ها و تصاویر بومی، خلاقیت در چند موضوع فنی، قیمت نازل تر و همچنین ارایه آموزش های کاربردی به دبیران از جمله مزیت های این محصول است.

 

كپسول های فشار بالا

این محصول در هواپیماهای مسافربری و عملیاتی قابل نصب است و برای خلبان در هنگام "jettison" و در كابین مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول دارای فشار عملكردی و پایداری بسیار بالایی است و از جمله كاربردهای آن می توان به استفاده برای بی سیم خلبان، قایق، اكسیژن و اطفای حریق نام برد. همچنین این محصول تست های پیچیده ای را با موفقیت سپری كرده است.

این محصول به روی انواع هواپیماها قابل نصب بوده و نیاز كشور را در تامین این محصول از كشورهای غربی مرتفع می كند.

قیمت تمام شده این محصول در حدود یك پنجم معادل نمونه خارجی است كه به همین نسبت موجب صرفه جویی ارزی می شود.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا