کمبود برق، تولیدکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است

یک بخش تولیدی پر رونق، کلید افزایش بهره وری و در نتیجه رشد اقتصادی است. رونق در تولید، باعث افزایش رشد در مجموعه وسیع تری از فعالیت ها از جمله در بخش خدمات می شود. چنانچه بیشتر پیشرفت‌های نوآوری و فناوری از بخش تولید سرچشمه می‌گیرد، سپس می‌تواند به سایر بخش‌های اقتصادی وارد شود و آنها را نیز بهره‌ورتر کند.

بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از ۹۰ درصد از بنگاه‌های تولیدی کشور را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. از این رو هرگونه برنامه ریزی برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، اشتغالزایی، توسعه صادرات غیرنفتی و نوآوری، بدون حمایت و پشتیبانی از صنایع کوچک و متوسط و ایجاد بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری میسر نخواهد شد.

حمایت از تولید و رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان به عنوان یکی از مسائل مهم و اولویت دار در استان، علاوه بر بکارگیری ظرفیت های شرکت شهرک‌های صنعتی استان و سازمان صمت، همراهی بیش از پیش دستگاه‌های خدمات‌رسان در این راستا را نیز می طلبد.

چنانچه به استناد قانون، دستگاههای خدمات رسان موظف شده‌اند امکانات انتقال و عرضه خدمات خود را تا مبادی ورودی واحدهای صنعتی در داخل شهرکهای صنعتی فراهم کنند. در همین راستا سازمان برنامه و بودجه نیز به استناد همین مواد قانونی موظف شده که منابع مالی لازم را برای این دستگاه‌های اجرایی تامین کند.

یک فعال صنعتی در شهرک سنگ شهید سلیمانی نی ریز در خصوص موانع پیش رو، کمبود برق را عامل اصلی عدم راه اندازی واحد تولیدی خود بیان کرد و خواستار تسريع در تامين برق اين واحد سنگبري شد.

به گزارش سینا پرس فارس، ایوب زینل زاده مدیر عامل واحد سنگبری ملل، با اشاره به اینکه برای احداث این واحد تاکنون ۶۰میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده گفت: در صورت تامین برق ،آماده راه اندازی این واحد با ایجاد اشتغال برای ۵۰نفر هستیم.

وی با بیان اینکه خطوط توليد اين واحد در زمينه فراوري انواع سنگ هاي چینی نی ریز، تراورتن، مرمریت و لایمستون نصب و آماده توليد است، گفت: در صورت تامين برق و راه اندازي اين كارخانه علاوه بر بازار داخلي قابليت صادرات به خارج از كشور نيز وجود دارد.

زینل زاده با اشاره پيگيري هاي انجام شده براي تامين برق افزود: شركت توزيع برق فارس، علت عدم تامين برق را تكميل بودن ظرفيت شبكه اعلام کرده است.

معاون فني شركت شهرك هاي صنعتي فارس در این خصوص نيز با تاييد مشكل كمبود ظرفيت تامين برق در شهرك صنعتي سنگ شهيد سليماني ني ريز گفت: اين موضوع مشكلاتي را براي صنعتگران در اين شهرك صنعتي بوجود آورده است به نحوي كه هم اكنون سه واحد سنگبري در آستانه بهره برداري، با اين مشكل روبرو هستند و 50 واحد سنگبري نيز درخواست افزايش ظرفيت داده اند.

علي زارعي با بیان اینکه تامين پايدار برق در اين شهرك صنعتي تضمين كننده رشد توليد و ايجاد اشتغال پايدار است، تصریح کرد: بر اساس ماده بر اساس ماده 54قانون احكام دائمي برنامه توسعه كشور و ماده 81قانون الحاق برخي موارد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (2) تامين زيرساخت ها نظير برق ،آب، گاز و مخابرات تا ورودي شهرك هاي صنعتي و واحدهاي صنعتي بر عهده دستگاه هاي خدمات رسان بوده و براي تامين پايدار برق شهرك صنعتي سنگ ني ريز نيز جلسات متعددي با شركت توزيع برق فارس انجام شده است.

وي اضافه کرد: بر اساس بند م تبصره 15قانون بودجه سال 1402نيز شركت هاي زيرمجموعه وزارت نيرو مكلف به تامين برق و نوسازي خطوط انتقال شهرك هاي صنعتي شده اند .

معاون فني شركت شهرك هاي صنعتي فارس با اشاره به جلسه تيرماه استاندار فارس و مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي فارس با وزير نيرو در خصوص رفع مشكلات تامين برق شهرك هاي صنعتي گفت: در آن جلسه وزير نيرو دستوراتي براي تامين برق شهرك هاي صنعتي صادر كرد كه تامين 2مگاوات برق براي شهرك صنعتي سنگ شهيد سليماني نيز از جمله موارد مصوب در جلسه بود.

زارعي یادآور شد: علاوه برآن موضوع تامين پايدار برق شهرك هاي صنعتي از جمله سنگ ني ريز بعنوان پيشنهادات اين شركت در مصوبات دور دوم سفر رياست محترم جمهور به استان فارس نيز گنجانده شده است كه با ابلاغ اين مصوبات شاهد تحولي در تامين برق شهرك هاي صنعتي خواهيم بود.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا