خودمان را بپذیریم

نتایج یک مطالعه نشان می دهد: میزان پذیرش خودمان می‌تواند در مسیر طولانی به سوی خوشبختی و رضایت در زندگی مهم باشد.

به گزارش سیناپرس فارس، بسیاری از مردم حداقل در مورد یک قسمت از بدن خود نگران و ناراضی هستند؛ این افکار و احساسات منفی در مورد بدن خود به عنوان نارضایتی از بدن تعریف می شود که مهمترین معیار جهانی استرس مربوط به بدن در نظر گرفته می شود.

طبق مطالعات محققان دانشگاه آنگلیا راسکین، تصویر مثبت‌تر از بدن، ارتباط قوی‌تری با سلامت روانی بهتر و رضایت بیشتر از زندگی دارد.

این مطالعه که بر روی بیش از 56 هزار نفر در 65 کشور انجام شده است به طور خاص، بر قدردانی از بدن تمرکز دارد که به عنوان «پذیرش و داشتن نظرات مثبت نسبت به بدن و احترام گذاشتن به بدن، در عین حال رد ایده‌آل‌های ظاهری تبلیغ شده توسط رسانه‌ها به عنوان تنها شکل زیبایی انسان» تعریف می‌شود.

در این مطالعه از افراد خواسته شد تا مقیاس قدردانی از بدن که شامل 10 عنوان از جمله “من به بدن خود احترام می گذارم” و “من از ویژگی های متفاوت و منحصر به فرد بدن خود قدردانی می کنم” بود را تکمیل نمایند.

بر اساس مطالعات پیشین، نیز سطوح بالای قدردانی از بدن با برخی از ویژگی‌های مثبت مانند عزت نفس و عادات غذایی سالم مرتبط است. به طور مشابه، یک تصویر مثبت از بدن معمولاً خطر ابتلا به مسائلی مانند افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. با این وجود، مطالعات بسیار کمی قدردانی از بدن را در سراسر کشورها تجزیه و تحلیل و بررسی کرده اند.

این مطالعه منجر شد که در سراسر کشورها، همانطور که قدردانی بیشتر از بدن در واقع به طور قابل توجهی با بهزیستی روانشناختی بالاتر مرتبط است، با استفاده از معیار رضایت از زندگی ارزیابی می شود.

بر اساس یافته های این مطالعه، همچنین قدردانی از بدن در میان افراد مجرد (در مقایسه با متاهل بودن یا در یک رابطه متعهد) و افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند بیشتر است.

البته، تفاوت های چشمگیری در نمرات قدردانی از بدن در بین همه کشورها در این مطالعه مشاهده شد. کمترین امتیاز در استرالیا و پس از آن هند و بریتانیا مشاهده شد. در این بین، مالت بالاترین امتیاز را کسب کرد.

ویرن سوامی، پروفسور روانشناسی اجتماعی در دانشگاه آنگلیا راسکین (ARU) و محقق اصلی این مطالعه، می گوید: یافته های این مطالعه مبنی بر اینکه قدردانی بیشتر از بدن با سلامت روانی بهتر مرتبط است، اهمیت توسعه راه هایی برای ارتقای تصویر مثبت بدن در سطح جهانی را برجسته می کند.

سوامی در ادامه اضافه می کند: افرادی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند ممکن است فشار بیشتری برای انطباق با ایده‌آل‌های بدنی که توسط جامعه غربی ترویج می‌شود، احساس کنند.

این مطالعه در مجله Body Image منتشر شده است.

مترجم: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا