این غذاها کلسترول شما را زیاد می کنند

بدن انسان برای تامین نیازهای خود و انجام وظایف تعیین شده، نیاز به هورمون ها، ویتامین ها و سایر ترکیبات حیاتی داشته و یکی از این مواد که وجود آن برای بدن ضروری محسوب می شود، کلسترول است. در این میان اما داشتن کلسترول بیش از حد می تواند باعث مسدود شدن رگ های خونی شده و خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری ها را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، وقتی صحبت از کلسترول به میان می آید، مردم عموما از این ماده برداشتی منفی دارند در حالی که از نظر زیستی وجود کلسترول برای انسان ضروری است و این بالابودن سطح کلسترول است که مضر محسوب می شود. به طور کلی دو نوع مختلف کلسترول در خون وجود دارد که عبارتند از:

۱-  کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم که در برگه های آزمایش با علامت اختصاری LDL نمایش داده شده و همان چیزی است که ما به آن کلسترول بد می گوییم زیرا می ‌تواند در شریان‌ های شما رسوب کرده و منجر به مسدود شدن مسیر جریان خون شود.

۲- کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا که در برگه های آزمایش با علامت اختصاری HDL  نمایش داده شده و اغلب به آن کلسترول خوب  می گویند زیرا این ماده به حذف کلسترول LDL از خون شما کمک می کند.

به طور طبیعی و عمدتا کلسترول از طریق منابع غذایی وارد بدن شده و برخی غذاها می تواند میزان کلسترول بد خون شما را افزایش دهد. در این گزارش به بررسی برخی از این مواد غذایی می پردازیم:

۱. غذاهای سرخ شده

در صورت ابتلا به کلسترول بالا توصیه می شود از خوردن انواع غذاهای سرخ شده خودداری کنید. کلسترول بالا می تواند عروق شما را مسدود کرده و شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دهد.

۲. گوشت های فرآوری شده

گوشت های فرآوری شده مانند کالباس، سوسیس، بیکن و هات داگ دارای کلسترول بد بسیار بالایی هستند. توصیه می شود برای کنترل کلسترول، از مصرف این غذاها اجتناب کنید.

۳. محصولات لبنی پرچرب

به گزارش سیناپرس، سطوح چربی اشباع شده در محصولات لبنی با چربی اضافه مانند شیر کامل، پنیر و کره زیاد است. وقتی این مواد بیش از حد مصرف شوند، می توانند سطح کلسترول LDL شما را افزایش دهند.

۴. زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ کلسترول بالایی دارد. یک زرده تخم مرغ بزرگ حاوی حدود ۲۱۳ میلی گرم کلسترول است. بنابراین اگر دارای کلسترول بالا هستید این ماده را با احتیاط مصرف کنید. البته سفیده تخم مرغ هیچ کلسترولی نداشته و مصرف آن بلامانع است.

۵. گوشت قرمز

گوشت های قرمز و به ویژه گوشت گاو، سرشار از چربی های اشباع شده است. مصرف زیاد این گوشت ها می تواند سطح کلسترول LDL شما را افزایش دهد.

۶. شیرینی ها

کیک ها، بستنی ها، شیرینی ها و سایر محصولات قندی دارای کلسترول بالا، قندهای افزوده شده، چربی های ناسالم و کالری هستند. توصیه می شود برای سلامت خود از مصرف این مواد خودداری کرده و تنها در موارد خاص از شیرینی جات استفاده کنید.

۷. فست فودها

انواع چربی های ناسالم مانند چربی های ترانس و اشباع شده اغلب در فست فودها به وفور یافت می شوند. علاوه بر این، فست فودها ممکن است از نظر سدیم و کالری سنگین باشد.

۸ . نوشابه

نوشابه ها معمولا دارای شکر و کالری زیادی هستند. علاوه بر این، ممکن است این نوشیدنی حاوی مقدار زیادی شیرین کننده مصنوعی باشد که باعث افزایش کلسترول LDL شما خواهد شد.

۹. الکل

مصرف نوشیدن الکلی می تواند به طور موثر کلسترول LDL شما را افزایش داده و  کلسترول HDL را کاهش دهد. در حقیقت نوشیدنی های الکی یکی از اصلی ترین موارد افزایش کلسترول محسوب می شود.

۱۰. تنقلات ناسالم

میان وعده هایی از جمله چیپس، کلوچه و پفک و … که عموما ناسالم و چرب هستند، دارای چربی های مضری مانند چربی های اشباع شده و ترانس هستند. مصرف این مواد ممکن است باعث افزایش کلسترول LDL و کاهش کلسترول HDL شوند.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه توصیه می شود، اگر دارای کلسترول بالا هستید روی یک رژیم غذایی سالم کم کلسترول، چربی ترانس و چربی اشباع شده تمرکز کنید. علاوه بر این، شما باید مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید. با این روش شما قادر به کنترل کلسترول بوده و خطر بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی خود را کاهش دهید.

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا