آیا موج های جدید کرونا در راه است؟

اواخر سال ۲۰۱۹ بود که جهان برای نخستین بار با پدیده ای جدید به نام کرونا مواجه شده و پس از آن شرایطی پشت سر گذاشته شد که هیچ کس تصور نمی کرد در واقعیت رخ دهد. اگرچه تولید انواع واکسن های مرتبط با ویروس کرونا توانست فشار مضاعف همه گیری را پایان دهد اما جهش های متعدد و پرتکرار این ویروس باعث شد تا همواره احتمال شکل گیری موج های جدید کووید ۱۹ وجود داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، طی سال های اخیر عادت کرده ایم که هر از چندگاهی با سویه های جدید ویروس کرونا مواجه شده و تکرار این موضوع، باعث عادی انگاری شرایط شده است اما به نظر می رسد این بار ویروس کرونا با یک جهش خاص و جدید، ما را در آستانه یک موج جدید همه گیری قرار داده است. این سویه جدید کرونا که پیرولا نام دارد، دارای جهش های ژنتیکی متعددی است که وی را قادر می کند نسبت به واکسن ها مقاومت کرده و سیستم ایمنی را فریب دهد و در عین حال توانایی انتقال بالایی داشته باشد.

به همین دلیل مراکز بهداشتی و دولت های کشورهای درگیر با این سویه بسیار نگران هستند و حتی وزارت بهداشت بریتانیا روز جمعه هشداری را صادر کرده و از مردم خواست مراقب نوع جدید پیرولا کووید باشند، زیرا نگرانی‌ هایی وجود دارد که نشان می دهد این سویه  ممکن است موج جدیدی از بیماری ‌ها را ایجاد کند .

بر اساس ارزیابی خطر جدید سازمان جهانی بهداشت، این سویه جدید کووید-۱۹ که BA.2.86 نام داشته و لقب سویه پیرولا را یدک می کشد، افراد زیادی را در چندین بخش از جهان آلوده کرده است. طبق گزارش ‌ها، اولین مورد شیوع  به طور گسترده BA.2.86 با نام مستعار پیرولا از طریق آزمایش پی سی آر از نمونه ‌ای که در ۱۶ آگوست جمع ‌آوری شده بود، شناسایی شد.

باید اذعان داشت که هنوز این ویروس به طور رسمی توسط سازمان های نظارت بر سلامت به عنوان نوعی نگران کننده تایید نشده است، اما دانشمندان نسبت به تعداد بالای جهش های آن  به شدت نگران هستند.

به گزارش سیناپرس، طبق مطالعات، نوع جدید BA.2.86 همان اندازه تغییراتی  را دارد که سویه اومیکرون نسبت به نوع دلتا ویروس کرونا داشته است. طی روزهای اخیر انگلستان به طور جدی با این سویه مواجه شده و آژانس امنیت سلامت بریتانیا تایید کرد که در حال بررسی نوع جدید پیرولا است. شرایط ناشی از ظهور این ویروس موجب شده است که کارشناسان نسبت به ظهور موج جدید کرونا هشدار داده و به مراکز بهداشتی اعلام اماده باش کنند.

سویه پیرولا یا BA.2.86 برای اولین بار به طور علمی در ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۳ شناسایی شده و مطالعات نشان می دهد که این نوع جدید حداقل ۳۵ جهش جدید دارد که آن را از گونه های رایج ویروس کرونا که قبلا شناخته شده بود متمایز می کند. در حال حاضر انگلیس به همراه آمریکا و چین شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا هستند.

پیرولا چیست؟

از سال ۲۰۲۰ که برای اولین بار ویروس کرونا مورد مطالعه دقیق قرار گرفت مشخص شد که این ویروس دائما در حال جهش بوده و طی سال های اخیر،  تغییرات ژنتیکی آن منجر به شکل گیری انواع جدیدی شده است. از سویه دلتای مرگبار گرفته تا اومیکرون، جهان با انواع مختلفی از این ویروس مبارزه کرده است. اما در حال حاضر، کارشناسان در مورد نسخه بسیار جهش یافته دیگری از این ویروس به نام پیرولا نگران هستند که نسبت به نمونه های پیشین متفاوت بوده و به همین دلیل مراکز پزشکی بسیاری از کشورها به حالت آماده باش در آمده اند.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است به تازگی این سوهی وارد لیست نظارت سازمان بهداشت جهانی شده و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده نیز آن را در فهرست نظارت خود قرار داد. به این ترتیب دور از ذهن نیست که این سویه جدید بتواند بار دیگر ما را غافلگیر کرده و مجددا شرایطی پیش بینی نشده را بر کشورها تحمیل کرده و موجی جدید از همه گیری را در پی داشته باشد.

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا