تشخیص پارکینسون به کمک آزمایش آسیب دی ان ای

متاسفانه در حال حاضر هیچ آزمایش خون یا اسکن مغزی نمی تواند به طور قطعی بیماری پارکینسون را تشخیص دهد و این بیماری زمانی شناسایی می شود که تاثیرات مخرب آن بر انسان ظاهر شده و دیگر امکان درمان قطعی بیماری وجود ندارد.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان موفق به ابداع روشی جدید برای تشخیص پارکینوسن در مراحل اولیه شده اند که در آن آسیب های دی ان ای مورد توجه قرار دارد.  این آزمایش به طور خاص آسیب دی ان ای را در میتوکندری سلول ‌ها اندازه‌ گیری می ‌کند و محققان بخش هایی را شناسایی کرده اند که این آسیب ها در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بیشتر است. تحقیقات قبلی از همین تیم مطالعاتی همچنین نشان داد؛ انباشته شدن آسیب دی ان ای میتو کندریایی در بافت مغز افرادی که در اثر بیماری پارکینسون جان خود را از دست داده‌اند، وجود دارد.

دکتر لوری سندرز، استادیار عصب‌ شناسی و آسیب ‌شناسی در دانشکده پزشکی دوک در دورهام و از اعضای این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: در حالی که برای تأیید وجود پارکینسون به کمک آزمایش خون به پیشرفت های بیشتری نیاز است، هدف ما این است که در سریع ‌ترین زمان ممکن این بیماری را تشخیص دهیم. این روش بیمارانی که می توانند در مطالعات دارویی شرکت کنند را به طور دقیق شناسایی کرده و منجر به توسعه درمان های بهتر و حتی روش های جدید بالقوه درمانی می شود.

گفتنی است این آزمایش جدید همچنین سطوح بالایی از دی ان ای آسیب دیده را در خون افرادی که دارای جهش ژنتیکی به نام LRRK2 هستند، شناسایی کرد که با افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، دکتر لوری سندرز در ادامه توضیحاتش گفت: ما توانستیم این نشانگر را در افرادی که حامل جهش ژنتیکی هستند، اما هنوز به بیماری پارکینسون مبتلا نیستند، ببینیم. این اتفاقی است که ممکن است در مراحل اولیه بیماری رخ دهد و ما ممکن است با کمک این روش بتوانیم افرادی را که در معرض خطر هستند غربالگری کرده و زودتر مداخله درمانی را شروع کنیم.

همچنین طی این پژوهش، دکتر سندرز و همکارانش روش درمانی خاصی را آزمایش کردند که جهش ژنتیکی LRRK2 را هدف قرار می دهد. این مطالعه نشان داد که سطوح آسیب دی ان ای میتو کندریایی در سلول ‌های تحت درمان با مهارکننده LRRK2 در مقایسه با افرادی که این مهار کننده را دریافت نکرده بودند، کمتر بود.

دکتر مایکل اوکون مشاور پزشکی بنیاد پارکینسون و مدیر مؤسسه بیماری‌های عصبی نورمن فیکسل در دانشگاه بهداشت فلوریدا در گینزویل، در رابطه با موضوع فوق می گوید: ایده استفاده از دی ان ای به عنوان نشانگر بیماری پارکینسون، رویکرد بسیار هوشمندانه ای بود.

به گزارش سیناپرس، وی در ادامه توضیحاتش افزود: محققان همچنین طی این مطالعات توانستند افراد دارای نشانگر ژنتیکی بیماری پارکینسون به نام LRRK2 را به طور قابل قبولی شناسایی کنند.

در این میان مشخص شد: یک فاکتور خاص که در مورد رویکرد مبتنی بر خون آن ها بسیار جذاب بود این است که محققان با بهره گیری از این روش به طور بالقوه می توانستند تشخیص دهند که آیا ممکن است فرد به شکل خاصی از درمان دارویی پارکینسون پاسخ دهد یا نه. البته این روش تشخیصی هنوز برای استفاده گسترده آماده نبوده و باید مطالعات تکمیلی در این رابطه انجام شود.

این تحقیقات باید شامل اندازه ‌های نمونه بزرگ ‌تر، آزمایش در یک گروه مستقل و نشان دادن تمایز از سایر زیرگروه‌ های پارکینسون باشد.به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Science Translational Medicine منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.ف

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا