محققان دریافتند:
کشف راهی جدید برای تقویت سیستم ایمنی در مبارزه با تومورها

سیستم ایمنی بدن ما از ترفند فوق العاده ای برای مقابله با عفونت ها و عوامل بیماری زا استفاده می کند؛ این دستگاه حیاتی در بدن، قادر است با به خاطر آوردن عوامل بیماری زایی که در گذشته با آنها مبارزه کرده است و از طریق پدیده ای به نام حافظه ایمنی، بیماری ها را در مسیر خود متوقف کند.

به گزارش سیناپرس، این امر، به لطف سلول ‌های تخصصی به نام سلول ‌های T حافظه که در اندام‌ های حیاتی مانند روده کوچک و ریه‌ ها قرار دارند، ممکن شده است. استقامت این سلول ‌ها بسیار بالا است و از بدن در برابر عفونت ‌هایی که در گذشته به آنها مبتلا شدیم، محافظت می ‌کند.

تحقیقات اخیر انجام شده توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، بینش های جدیدی را در رابطه با متابولیسم این سلول های ایمنی تخصصی و چگونگی تقویت آنها به عنوان سلاح دفاعی بدن در برابر عفونت ها و تومورها، ارائه داده اند. محققان گفته اند، سیستم ایمنی بدن، در مبارزه با پاتوژن ها و عفونت ها از مهارت بسیار بالایی برخوردار است، اما در مقابله با تومورها ممکن است با مشکل مواجه شود.

محققان به دنبال کشف این که آیا سلول های ایمنی، قابل تطبیق، رشد و تکامل در اندام های محل سکونت خود هستند یا خیر، عملکرد ژن هایی که در بقای این سلول ها نقش دارند را مورد بررسی قرار دادند.

تیم تحقیقاتی در نهایت دریافت، سلول های T در بافت ها، فرایند پیچیده ای که به تولید مولکول های کلسترول می انجامد را سرعت می بخشند. با این حال، یک رژیم غذایی غنی از کلسترول، منجر به کاهش اثربخشی آنها شد. به نظر می رسد، این سلول ها در طی مسیر خود برای تولید کلسترول، مولکولی به نام کوآنزیم Q را نیز تولید می کنند که برای تامین انرژی میتوکندری، کارخانه تولید انرژی سلول ها، لازم است.

دانشمندان اظهار داشتند: چیزی که ما را بیش از همه متعجب کرد، حساسیت و پاسخ این سلول ‌ها به رژیم غذایی بود. به عبارتی ما دریافتیم که اگر یک سلول T، از طریق حسگرهای خود، سطح بیش از حد کلسترول را تشخیص دهد، کل فرایند داخلی که در ایجاد آن نقش دارد را متوقف می کند.

به کمک این کشف، تیم تحقیقاتی روشی مبتکرانه را ابداع کرده است تا توانایی سلول ‌ها در تولید کلسترول را به سمت تولید سطوح بالاتری از کوآنزیم Q هدایت کند.

محققان در ادامه دریافتند: این سلول‌ ها بسیار با تدبیر هستند و همیشه آنچه که در دسترس آنها است را دریافت می کنند، اما این، ممکن است همیشه به نفعشان نباشد. یافته های ما می توانند به توسعه روش های جدیدی برای تقویت محافظت بدن در برابر تومورها و عفونت ها کمک کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی این مطالعه از طریق مجله Nature قابل دسترسی هستند.

مترجم:سنا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا