رژیم آلکالاین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

رژیم غذایی محبوب بین هالیودی‌ها، رژیم آلکالاین است؛ یک رژیم غذایی که با عنوان رژیم غذایی قلیایی یا اسیدی قلیایی نیز شناخته می‌شود. این رژیم هم به شما کمک می‌کند که وزن کم کنید و هم باعث جلوگیری از بیماری‌هایی مانند آرتریت و سرطان می‌شود. تئوری این رژیم می‌گوید: برخی از غذاها مانند گوشت، گندم، شکر تصفیه‌شده و غذاهای فرآوری‌شده باعث تولید اسید در بدن می‌شوند، اسیدی که برای شما مضر است.

به گزارش سیناپرس، بنابراین، با توجه به «علم» پشت این رژیم غذایی، خوردن غذاهای خاصی که بدن شما را قلیایی‌تر می‌کند، می‌تواند در برابر آن شرایط و همچنین افزایش وزن از شما محافظت کند. زمانی که ویکتوریا بکهام در ژانویه 2013 در مورد یک کتاب آشپزی رژیم آلکالاین توییت کرد، این رژیم غذایی به خبر تبدیل شد.

آنچه می‌توانید بخورید و آنچه نمی‌توانید بخورید

بیشتر میوه‌ها ‌و سبزیجات، سویا و توفو، و برخی آجیل‌ها، و دانه‌ها و حبوبات، غذاهایی هستند که در رژیم آلکالاین مجازند، بنابراین به نظر می‌رسد، شرایط منصفانه است.

لبنیات، تخم مرغ، گوشت، بیشتر غلات، و غذاهای فرآوری شده، مانند تنقلات کنسرو شده و بسته بندی شده و غذاهای فوری، در قسمت اسیدی قرار دارند و مجاز نیستند.

اکثر کتاب‌هایی که رژیم آلکالاین را تبلیغ می‌کنند‌، می‌گویند که شما نباید الکل یا کافئین مصرف کنید.

سطح تلاش: بالا

در این رژیم بسیاری از غذاهایی را که ممکن است به خوردن آنها عادت داشته باشید، حذف خواهید کرد.

محدودیت ها: بسیاری از غذاها ممنوع هستند، و همین طور الکل و کافئین.

پخت و پز و خرید: می‌توانید میوه و سبزیجات را از فروشگاه مواد غذایی تهیه کنید. زمانی که از غذاهای تازه استفاده می‌کنید، یادگیری نحوه آماده‌سازی و پختن وعده‌های غذایی ممکن است کمی طول بکشد.

آیا رژیم آلکالاین محدودیت‌ها یا اولویت‌ها را مجاز می‌کند؟

گیاهخواران و وگان‌ها: این رژیم بیشتر مناسب گیاهخوارهاست. البته برای وگان‌ها هم بسیار خوب است زیرا در آن لبنیات ممنوع است.

بدون گلوتن: رژیم غذایی گندم را حذف می‌کند، اما برای جلوگیری از گلوتن به‌طور کامل، باید برچسب مواد غذایی را به دقت بررسی کنید، زیرا گلوتن فقط در گندم موجود نیست.

علاوه بر گندم، این رژیم غذایی بسیاری از دیگر محرک‌های اصلی آلرژی غذایی از جمله شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، گردو، ماهی و صدف را حذف می‌کند. همچنین برای افرادی که سعی در اجتناب از چربی و شکر دارند، نیز مفید است.

دیگر چه باید کرد؟

هزینه: بسیاری از وب‌سایت‌ها با اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی آلکالین، دوره‌ها، کتاب‌ها، مکمل‌ها و غذا و نوشیدنی‌های قلیایی را می‌فروشند. اما شما برای پیروی از رژیم آلکالاین نیازی به خرید این چیزها ندارید. بسیاری از نمودارهای غذایی آلکالاین رایگان و آنلاین وجود دارد که با توجه به لیست آنها، می‌توانید از فروشگاه خرید کنید.

آیا این رژیم موثر است؟

احتمالا موثر است اما نه به دلایلی که ادعا می‌کند.سطح pH میزان اسیدی یا قلیایی بودن یک چیز را اندازه می‌گیرد. pH صفر کاملاً اسیدی است در حالی که PH 14 کاملاً قلیایی است. PH 7 نیز خنثی است. این سطوح در بدن شما متفاوت است. خون شما کمی قلیایی است و pH آن بین 7.35 تا 7.45 است. معده شما بسیار اسیدی است و pH آن 3.5 یا کمتر است، بنابراین می‌تواند غذا را تجزیه کند. و ادرار شما بسته به چیزی که می‌خورید تغییر می‌کند؛ به این ترتیب بدن شما سطح خون را ثابت نگه می‌دارد.

به گزارش سیناپرس، رژیم قلیایی ادعا می‌کند که به بدن شما کمک می‌کند تا سطح pH خون خود را حفظ کند. در واقع، هر چیزی که می‌خورید به‌طور قابل توجهی pH خون شما را تغییر نمی‌دهد. بدن شما برای ثابت نگه داشتن این سطح، فعالیت می‌کند.

اما غذاهایی که قرار است در رژیم قلیایی بخورید برای شما مفید هستند و از کاهش وزن سالم حمایت می‌کنند، از این قرارند: مقدار زیادی میوه و سبزیجات و مقدار زیادی آب. پرهیز از شکر، الکل و غذاهای فرآوری شده نیز توصیه‎های سالمی برای کاهش وزن هستند.

در مورد سایر ادعاهای شواهد اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی میزان کمی مواد غذایی اسیدی مانند پروتئین حیوانی (مانند گوشت و پنیر) و نان و همچنین سرشار از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به پیشگیری از سنگ کلیه، قوی نگه داشتن استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، بهبود سلامت قلب و عملکرد مغز، کاهش کمردرد و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. اما محققان هنوز درباره برخی از این ادعاها مطمئن نیستند.

آیا رژیم آلکالاین برای شرایط خاص خوب است؟

پیروی از رژیم غذایی آلکالاین به معنای انتخاب میوه‌ها و سبزیجات به جای انتخاب‌های پرکالری و با چربی بالاتر است. همچنین از غذاهای آماده که اغلب سدیم زیادی دارند، اجتناب خواهید کرد.

در نتیجه این رژیم برای سلامت قلب است زیرا این مراحل به کاهش فشار خون و کلسترول که عوامل خطرزای مهمی برای بیماری‌های قلبی هستند، کمک می‌کند.

رسیدن به وزن مناسب در پیشگیری و درمان دیابت و آرتروز نیز مهم است.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که یک محیط قلیایی ممکن است برخی داروهای شیمی درمانی را مؤثرتر یا سمی‌تر کند. اما نشان داده نشده که رژیم غذایی آلکالاین بتواند این کار را انجام دهد یا به پیشگیری از سرطان کمک کند. اگر سرطان دارید، قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی با پزشک یا متخصص تغذیه‌تان در مورد نیازهای غذایی خود صحبت کنید.

به گزارش سیناپرس، پیروی از رژیم آلکالاین برای بسیاری از افراد سخت خواهد بود. بسیاری از غذاهای مورد علاقه که در برنامه‌های دیگر (از جمله گوشت بدون چربی، لبنیات کم‌چرب، نان و شیرینی) در حد اعتدال مجاز هستند، در اینجا ممنوع هستند. پروتئین به منابع گیاهی مانند لوبیا و توفو محدود می‌شود. این بدان معنی است که شما باید مطمئن شوید که پروتئین و کلسیم کافی دریافت می‌کنید.

غذا خوردن در بیرون از خانه نیز می‌تواند یک چالش باشد. اگر برای کار زیاد سفر می‌کنید یا برنامه شلوغی دارید، ممکن است در انتخاب و آماده‌سازی غذا به مشکل بخورید.

در نهایت، رژیم‌های غذایی آلکالاین  به یک عامل اصلی در کاهش وزن و موفقیت سلامتی توجه نمی‌کند و آن عامل، ورزش است. شما باید تناسب اندام را در هر برنامه غذایی سالمی که انتخاب می‌کنید، بگنجانید. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنید. اما این عامل مهم، در رژیم آلکالاین مورد توجه واقع نشده است.

مترجم: زهرا علی‌دوست

منبع: webmd

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا