یافته های جدید محققان انگلیسی
شناسایی خطر ابتلا به زوال عقل 14 سال قبل از ظهور علائم

یافته های تحقیقاتی مطالعه اخیر محققان دانشگاه آکسفورد، نشان داد: یک آزمایش جدید به نام UKBDRS، قادر است افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل را از 14 سال قبل از شروع علائم شناسایی کند.

به گزارش سیناپرس، به گفته دانشمندان تخمین زده شده است که بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان، از زوال عقل رنج می برند و پیش ‌بینی می‌ شود که این تعداد تا سال 2050 سه برابر شود؛ محققان همچنین اشاره کرده اند که هدف قرار دادن عوامل خطر کلیدی، که چندین مورد از آنها با سبک زندگی مرتبط هستند، می تواند به طور بالقوه حدود 40 درصد از این موارد را مهار کند.

محققان در مجموع، داده های بیش از 220 هزار فرد با میانگین سنی کمتر از 60 سال را تجزیه و تحلیل کردند. محققان فهرستی از 28 عامل مرتبط با افزایش یا کاهش خطر ابتلا به زوال عقل را جمع آوری کردند و سپس با استفاده از روش های آماری، 11 مورد از قوی ‌ترین عوامل پیش ‌بینی‌ کننده‌ را استخراج کردند.

این 11 عامل عبارت بودند از سن، میزان تحصیلات، جنسیت، سابقه دیابت، افسردگی، زوال عقل والدین، سابقه سکته مغزی، وضعیت اقتصادی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و انزوا. به گزارش سیناپرس، محققان همچنین بررسی کردند: کدام افراد، دارای ژنی به نام APOE هستند که یک عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل محسوب می شود. در عرض 14 سال، حدود 4 هزار نفر از شرکت کنندگان به زوال عقل مبتلا شدند.

هنگامی که پژوهشگران از آزمایش تعیین خطر خود روی داده های شرکت کنندگان استفاده کردند، دریافتند: این آزمایش، بهتر از سایر آزمایش های موجود عمل می کند و قادر است خطر ابتلا به زوال عقل را از 14 سال قبل، پیش بینی کند.

محققان پیشنهاد داده اند: می ‌توان با افزودن تست ‌های شناختی، اسکن مغز و آزمایش خون، دقت این آزمایش را افزایش داد. اما از آنجایی که این موضوع گران و زمان بر است می توان از UKBDRS به عنوان یک ابزار غربالگری اولیه برای طبقه بندی افراد در گروه های خطر مختلف استفاده کرد؛ سپس افرادی که در دسته پرخطر قرار می گیرند می توانند از ارزیابی های دقیق تری بهره مند شوند.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی این مطالعه از طریق مجله BMJ Mental قابل دسترسی هستند.

مترجم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا