ساخت و سازهای چوبی با کمک هوش مصنوعی

در مقایسه با ساخت و سازهای بتنی سنتی، معماری چوبی پایدار برای محیط زیست بهتر است. با در نظر گرفتن این موضوع، یک استارت آپ جدید می گوید که می تواند ضایعات چوب در فرآیند تولید الوارهای چند لایه (CLT) را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، کارلو راتی (Carlo Ratti) که بنیانگذار استارت آپ Maestro و استاد دانشگاه موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) است، استارت آپ جدیدی به نام را با همکاری مایکولا موراشکو (Mykola Murashko) فارغ التحصیل کمبریج راه اندازی کرده است تا تحقیقاتی را درباره هوش مصنوعی و چوب را دنبال کند.

ایده اصلی این است که به جای استفاده از الوار درختان با اشکال نامنظم و در نتیجه تولید ضایعات چوب قابل توجه، این هوش مصنوعی با نام AI Timber شکل های متنوع درختان را حفظ کند. این دستگاه از ترکیبی از هوش مصنوعی و ابزارهای ماشینکاری دیجیتال برای اسکن کردن مجموعه ‌ای از سیاهه ‌های چوب خام استفاده می‌ کند. سپس کنده ها به صورت تخت به تخته های نامنظم، متناسب با اندازه چوب، اره می شوند. از آنجا، از نرم ‌افزار برای شناسایی توالی ایده ‌آل استفاده می ‌شود تا الوارها را مانند یک قطعه پازل در کنار هم قرار دهند که منجر به ضایعات کلی کمتری می‌ شود.

کارلو راتی در این باره توضیح داد: از آنجایی که صنعت ساخت‌ و ساز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ای خود تلاش می ‌کند، الوار انبوه به عنوان جایگزینی برای ساخت و ساز پایدار ظاهر شده است. با این حال، فرآیند اره‌ کاری صنعتی برای بریدن درختان با شکل های منحصر به‌ فرد به قالب های استاندارد، مقدار زیادی زباله چوب تولید می ‌کند.

کارلو راتی افزود: هوش مصنوعی می ‌تواند ضایعات چوب در تولید الوارهای چند لایه را تا ۳۰ درصد کاهش دهد، اما این تنها یکی از مزایای آن است. همچنین این فناوری از هندسه نامنظم شکل اصلی درخت را استفاده می ‌کند.

به گفته راتی در حالت عادی برای تولید ۱ متر مکعب الوار چند لایه معمولاً به حدود ۲٫۷۵ متر مکعب کنده های مربوط به تولید نیاز است در مقایسه، Maestro می‌ گوید که روش AI Timber می ‌تواند ۱ متر مکعب الوار چند لایه را از تنها ۱٫۹ متر مکعب کنده ایجاد کند. این استارت آپ همچنین امیدوار است که این فرآیند را بیشتر بهینه کند.

به گزارش سیناپرس، راتی در پایان می گوید: هنوز روزهای اولیه استفاده از هوش مصنوعی در صنایع چوب است، اما این فناوری یک نمونه اولیه غرفه مثلثی ساده را برای نشان دادن تکنیک های خود تولید کرده که در دانشگاه تونگجی شانگهای قابل مشاهده است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Reviews منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا