یافت روشی برای تحریک عمیق مغز پس از سکته

یک کارآزمایی برای اولین بار نشان داد که همراه کردن فیزیوتراپی با تحریک عمیق مغز برای تشویق به توانبخشی پس از سکته، حتی سال ها پس از سکته، یک درمان ایمن و امکان پذیر است. محققان می گویند تکنیک آنها به بازماندگان سکته مغزی که از اختلالات مزمن رنج می برند امید بهبودی می دهد.

به گزارش سیناپرس، در حالی که پیشرفت‌ها در مراقبت‌های بهداشتی اورژانس، تصویربرداری و دستگاه‌های پزشکی، درمان سکته مغزی را در مرحله حاد بهبود بخشیده است، تا ۵۰ درصد از بازماندگان پس از سکته مغزی با ناتوانی مزمن مواجه می‌ شوند که اغلب منجر به نیاز به کمک دیگران برای انجام فعالیت‌های روزمره می ‌شود.

بیماران سکته مغزی اغلب با اختلالات اندام فوقانی مواجه می شوند که می تواند شامل ضعیف شدن یا اختلال در عضلات و تون عضلانی و تغییرات در حس باشد. محققان کلینیک کلیولند استفاده از یک روش جراحی جدید و تهاجمی را برای کمک به توانبخشی در افراد مبتلا به اختلال طولانی مدت پس از سکته بررسی کردند.

آزمایش بالینی فاز ۱ آنها برای اولین بار در انسان شامل تحریک عمیق مغزی (DBS) هسته دندانه دار بود، بخشی از مغز که کنترل دقیق حرکات ارادی، شناخت، زبان و عملکردهای حسی را تنظیم می کند. شرکت ‌کنندگان با نارسایی پایدار متوسط تا شدید اندام فوقانی به دنبال سکته مغزی، الکترودهایی را با جراحی در مخچه‌ شان قرار داده بودند. یک دستگاه ضربان ساز پالس های الکتریکی کوچکی را برای کمک به شرکت کنندگان در بازیابی کنترل حرکات خود ارسال می کرد.

پس از ترخیص پس از عمل جراحی، شرکت‌کنندگان ماه‌ها تحت فیزیوتراپی قرار گرفتند، ابتدا دستگاه تحریک عمیق مغزی به مدت چند هفته خاموش و سپس به مدت چهار تا هشت ماه روشن شد. محققان بیشترین پیشرفت را پس از روشن شدن دستگاه مشاهده کردند، به طوری که ۹ نفر از ۱۲ شرکت کننده بهبودهایی را در اختلالات حرکتی و عملکرد نشان داده و هیچ عوارض جانبی جدی مشاهده نشد.

شدت اختلال در نحوه عملکرد شرکت کنندگان نقش مهمی داشت. آنهایی که حداقل عملکرد حرکتی آنها حداقل حفظ شده بود، تقریباً سه برابر بهبود پیدا کردند.

آندره ماچادو (Andre Machado) پژوهشگر مسئول این مطالعه گفت: این یافته‌ها برای بیماران آرامش ‌بخش است، زیرا شرکت ‌کنندگان در این مطالعه بیش از یک سال و در برخی موارد سه سال پس از سکته مغزی ناتوان بودند. این روش به ما فرصتی بالقوه برای بهبودهای بسیار مورد نیاز در توانبخشی در مراحل مزمن بهبودی سکته می دهد. پیامدهای کیفیت زندگی برای شرکت کنندگان در مطالعه که به درمان پاسخ دادند قابل توجه بوده است.به گزارش سیناپرس، محققان به این نتیجه رسیدند که تحریک عمیق مغزی همراه با فیزیوتراپی ایمن و امکان پذیر است. پژوهشگران قصد دارند با استفاده از حجم نمونه بزرگتر در تحقیقات بیشتر شرکت کنند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Nature Medicine منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا