تلاش روسیه برای ایجاد اتحادیه انرژی کشورهای حوزه دریای خزر

جنگ روسیه و اوکراین منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی آمریکا و سایر کشورهای غربی شده و در این میان حوزه انرژی یکی از حساس ترین بخش های تحریم شده محسوب می شود. به همین دلیل روسیه در تلاش است با دنبال کردن سیاست های خاصی، متحدانش را یکپارچه کرده و تحریم ها را بی اثر کند.

به گزارش سیناپرس، روسیه در تلاش است تا با کمک کشورهای حاشیه دریای خزر، یک اتحادیه جدید در زمینه انرژی ایجاد کند. ایوان ولینکین سفیر روسیه در ترکمنستان در این راستا گفت که روسیه آماده همکاری با سایر کشور های حاشیه دریای خزر برای اجرای پروژه های حمل و نقل و انرژی است.

این مقام سیاسی دولت روسیه در ادامه توضیحاتش گفت: روسیه کمک بزرگی به ثبات و رفاه در منطقه خزر، حفظ تنوع زیستی و استاندارد های بالای زیست ‌محیطی، ارتقای بنادر و زیر ساخت ‌های ساحلی و نوسازی ناوگان خود می ‌کند.

وی که در جریان یک نشست علمی و کنفرانسی با عنوان دریای خزر – دریای صلح و دوستی،  صحبت می کرد همچنین گفت: ما آماده همکاری مشترک با همه شرکای اطراف دریای خزر هستیم تا پروژه‌ های حمل‌ و نقل و انرژی با مشارکت خود از جمله کریدور حمل ‌و نقل بین‌المللی  شمال – جنوب، صادرات کالا های روسی، محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی را عملی کنیم .

سفیر روسیه در ترکمنستان در ادامه گفت: منطقه دریای خزر یکی از مناطق کلیدی اقتصادی جهان است. این منطقه که بیش از ۲۷۰ میلیون نفر در آن زندگی می کند، 12.6 درصد از صادرات جهانی انرژی و ۷ درصد از صادرات جهانی کالا را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سیناپرس، کنفرانس  دریای خزر – دریای صلح و دوستی، همزمان با روز جهانی دریای خزر در ۱۲ آگوست در شهر ترکمن باشی ترکمنستان برگزار شد. در این رویداد، نمایندگانی از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، سازمان امنیت و همکاری اروپا یا همان OSCE  و مقامات ترکمنستان برای گفتگو در مورد همکاری در سیاست، اقتصاد، علم، حفاظت از محیط زیست و سایر زمینه ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا