رژیم غذایی مادربزرگ تان در شکل گیری ویژگی های زیستی شما موثر است

«شما همان چیزی هستید که می خورید»شاید از افراد زیادی این جمله را شنیده یا کتابی در این خصوص مطالعه کرده باشید،اما شواهد جدید نشان می دهد: این موضوع نه تنها از نظر علمی درست است بلکه به احتمال زیاد رژیم غذایی که مادر و مادربزرگ شما دنبال می کردند نیز در شکل گیری ویژگی های زیستی شما موثر است.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید در مورد بارداری حیوانات نشان می دهد: سبک زندگی و تغذیه مادر می تواند در درازمدت بر متابولیسم فرزندش تأثیر بگذارد.

این اثر بین نسلی برای اولین بار در سال ۱۹۰۹ در بین پروانه های ابریشمی جوان مشاهده شد. بررسی های انجام شده نشان داد رفتار این پروانه ‌ها در طول فصل زمستان از ژن‌ های ارثی خاصی ناشی نمی ‌شود، بلکه از نحوه خوانش این ژن‌ ها یا  روشن و خاموش  شدن آن ‌ها ناشی شده و موضوع جالب توجه این است که این شرایط توسط ویژگی های زیستی منتقل شده از سوی مادر تنظیم می شود.

به گفته محققین، پتانسیل این تغییرات اپی ژنتیک از آن زمان در بسیاری از گونه‌ های جانوری از جمله انسان مشاهده شده است، اما نحوه عبور آن ها از مرزهای بین نسلی همچنان نامشخص است.

به همین دلیل محققان دانشگاه موناش در استرالیا به بررسی دقیق تر این موضوع پرداخته و شواهدی از کرم‌ های ابریشم ماده یافته‌ اند که به فرزندان و نوه ‌های خود محافظت بیشتری از مغز می ‌دهند که هنگام خوردن انواع خاصی از مواد غذایی، محافظت می‌ کنند.

گفتنی است این مطالعه روی انسان انجام نشده است، اما از آنجایی که سی نمونه از ژن های ما با این حشرات مشترک است، بینش جالبی در مورد اینکه چگونه تغییرات اپی ژنتیکی ممکن است در سراسر جهان طبیعی عمل کند، به محققان ارائه می دهد.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد: اگر سلول‌های زایا مانند تخمک یا اسپرم، به نوعی توسط رژیم غذایی مادر در دوران رحم تغییر کنند، می ‌تواند تاثیراتی طولانی مدت روی فرزندان داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، هنگامی که دانشمندان لارو کرم گرد که معمولاً در سیب و گیاهان یافت می ‌شود را با اسید اورسولیک تغذیه کردند، متوجه شدند: فرزندان آن ها تا حدودی از یک مشکل طبیعی در ارتباطات عصبی محافظت می ‌شوند. به طور خاص، به نظر می‌ رسد اسید اورسولیک ژنی را در کرم ‌ها فعال می ‌کند که نوع خاصی از چربی، اسفنگوزین-1-فسفات را می ‌سازد که به اسفنگولیپید معروف است. این چربی از ضعیف شدن آکسون‌ های نورون‌ های مغز جلوگیری می ‌کند و نتایج اولیه نشان می ‌دهد که چربی فوق می ‌تواند از روده کرم ‌های مادر به تخمک‌ های رحم منتقل شود.

محققان همچنین دریافتند: افزایش سطوح اسفنگولیپیده ای خاص باعث تغییرات متابولیکی قابل توجهی در این جانوران می شود و این تغییرات در طول رشد و در نسل های بعدی نیز حفظ می شود.

راجر پوکاک، محقق زیست ‌پزشکی دانشگاه موناش، در این رابطه می‌ گوید: این اولین بار است که نشان داده شده است که یک چربی می تواند ویژگی های ارثی داشته باشد. علاوه بر این، تغذیه مادر با اسفنگولیپید از آکسون ‌های دو نسل بعدی محافظت می ‌کند. این موضوع بدان معناست که رژیم غذایی مادر می‌تواند نه تنها بر مغز فرزندانش بلکه بر روی نسل ‌های بعدی نیز تأثیر بگذارد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Cell Biology منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا