این هدست بهبود ضربه مغزی را ارزیابی می کند

بعد از اینکه یک ورزشکار دچار ضربه مغزی شد، بسیار مهم است که قبل از بازگشت به زمین بازی صبر کند تا آسیب به طور کامل بهبود یابد. در این راستا یک هدست جدید طراحی شده تا با نظارت بر امواج سر به ورزشکاران اطلاع دهد که چه زمانی انجام این کار ایمن است.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، رایج ترین روش اندازه گیری بهبودی ضربه مغزی شامل نظارت بر علائم فیزیکی آشکار مانند سردرد و سرگیجه است. به گفته دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، با این حال، برخی از آسیب های مغزی ممکن است پس از کاهش آن علائم همچنان ادامه داشته باشد. اگر یک ورزشکار قبل از التیام آسیب دوباره شروع به بازی کند، خطر بیشتر و جدی تری برای آسیب های مغزی بعدی وجود دارد.

محققان به رهبری پزشکان کاترا هالابی (Cathra Halabi) و وید اس اسمیت (Wade S. Smith) به پدیده ای به نام هدپالس یا امواج سر به عنوان شاخص دقیق تری نگاه کردند. به طور خلاصه، امواج یا پالس های سر نیروی ظریفی است که هر بار که قلب منقبض شده و خون را بیرون می ‌دهد، به داخل جمجمه وارد می‌ شود.

این تیم پژوهشی هدستی ساختند که ضربان سر را از طریق شتاب ‌سنج ‌هایی اندازه‌ گیری می ‌کند که ریزحرکات سر را که با هر پالس رخ می ‌دهد، تشخیص می ‌دهد. این آزمایش ها روی گروهی از بازیکنان نوجوان فوتبال استرالیایی انجام شد که ۴۳ نفر از آنها اخیراً دچار ضربه مغزی شده و ۵۹ نفر از آنها سالم بودند.

پس از یک دوره آزمایشی یک ماهه، مشخص شد که بازیکنان دچار ضربه مغزی نه تنها الگوی ضربان سر مشخصی داشتند که بازیکنان آسیب ندیده آن را نداشتند، بلکه این الگو به طور متوسط ۱۲ روز پس از ناپدید شدن سایر علائم آنها ادامه داشت.

هالابی در این باره می گوید: ما بین علائم و تغییرات بیومتریک ثبت شده توسط دستگاه ناسازگاری پیدا کردیم. این یافته ها نگرانی را در مورد تکیه بر علائم برای تصمیم گیری های بازگشت به بازی افزایش می دهد. اگر ناهنجاری های ضربان سر ادامه یابد، تاخیر و استراحت بیشتر برای ورزشکاران بدون علامت توصیه می شود.

اخیراً مقاله ای در مورد این تحقیق در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: EurekAlert

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا