کمی خودخواه بودن برای انسان مفید است

به طور کلی خودخواهی در تمامی فرهنگ ها امری ناپسند محسوب می شود ولی  تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می ‌دهد افرادی که به میزان اندک خود شیفته‌ هستند، موفق تر بوده و به بیان دیگر کمی خودخواهی برای انسان مفید است.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید بر روی ۳۴۰ نوجوان ایتالیایی نشان داد، اگرچه افراد خودشیفته عمدتا خود محور هستند، اما این افراد در آزمون های ضریب هوش نتایج بهتری می گیرند.

البته این موضوع فقط در مورد کسانی صدق می کند که سطوح کمی از خودشیفتگی داشته و به طور کلی نمی توان گفت خودشیفته‌ ها باهوش‌ تر از سایرین هستند بلکه این افراد معمولا قاطع ‌تر و با اعتماد به ‌نفس ‌تر بوده و این مساله به آن‌ ها اجازه می ‌دهد تا کمبود های خود را در جاهای دیگر جبران کنند.

دکتر کوستاس پاپاژورگیو، که سرپرستی این تیم مطالعاتی را بر عهده داشت در رابطه با موضوع فوق گفت: خودشیفتگی به عنوان یک ویژگی بد اجتماعی در نظر گرفته می شود و بخشی از سه گانه تاریک ویژگی های شخصیتی است که در روان شناسی با عنوان خودشیفتگی، روان پریشی و ماکیاولیسم شناخته می شود. مطالعات قبلی نشان می ‌دهد که خودشیفتگی یک روند رو به رشد در جامعه مدرن ما محسوب می شود اما این مساله لزوماً به این معنا نیست که فردی که ویژگی‌ های خودشیفتگی بالایی دارد، دارای اختلال شخصیت است. به همین دلیل ما در تحقیقات خود، بر خودشیفتگی تحت بالینی یا عادی تمرکز کردیم.

گفتنی است افرادی که امتیاز بالایی در خودشیفتگی تحت بالینی دارند، ممکن است از مزیت های متعددی برخوردار باشند، زیرا افزایش احساس خودارزشمندی آن ها ممکن است به این معنی باشد که در زمینه‌های خاصی با انگیزه، قاطع ‌تر و موفق ‌تر عمل کنند.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات قبلی پژوهشگران نشان داده است که خودشیفتگی تحت بالینی ممکن است سرسختی ذهنی و مقاومت فرد در برابر مشکلات را افزایش دهد. به بیان دیگر اگر فردی از نظر سرسختی ذهنی نمره بالایی کسب کند، به این معنی است که می تواند در موقعیت های تحت فشار و متنوع بهترین عملکرد خود را داشته باشد.

دکتر پاپاژورجیو از دیگر محققان این تیم مطالعاتی در رابطه با یافته های خود می گوید: ما باید به شیوه ای ظریف تر در مورد خودشیفتگی فکر کنیم: این مهم است که ما در نحوه نگرشمان نسبت به خودشیفتگی تجدید نظر کنیم.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: spring.org.uk

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا