رونق صنایع کوچک؛ موتور محرک توسعه اقتصاد و رشد توليد در استان

مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي فارس از سهم بیش از ۹۰ درصدي صنايع كوچك در شهرک های صنعتی استان فارس خبر داد و گفت: صنايع كوچك نقش مهمي در ايجاد اشتغال پایدار، رشد توليد و توسعه صنعتی برعهده دارند.

به گزارش سینا پرس فارس، سید مصطفی هاشمی مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي فارس با اشاره به نامگذاری 21 مرداد با عنوان “روز ملي حمايت از صنايع كوچك” گفت: اهميت صنايع كوچك در رشد و توسعه اقتصادی و لزوم توجه همگاني به اين صنايع سبب شد تا 21 مرداد در تقويم رسمی كشور به نام روز حمايت از صنايع كوچك نامگذاري شود.

هاشمي با بیان اینکه صنايع كوچك به علت میزان سرمايه گذاري كمتر در مقايسه با صنايع بزرگ، در زمان كمتري به توليد و بهره برداري و اشتغال مي رسند و با نوسانات اقتصادي نيز زودتر دچار مشكل مي شوند، گفت: از این منظر ،حمايت از آنها بعنوان اولويت مهم مطرح است و سیاست های حمایتی دولت و وزارت صمت نیز بر همین محور استوار است تا صنایع کوچک بتوانند در عرصه های تولیدی و صنعتی نقش مهم خود را ایفا کنند .

مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي فارس در ادامه با بيان اينكه شهرك هاي صنعتي مهترين زيرساخت استقرار صنايع كوچك محسوب مي شوند، از فراهم بودن بسترها براي جذب سرمايه گذار در ۶۳ شهرك و ناحيه صنعتي در استان خبرداد و گفت: تاكنون افزون بر ۸۴۰۰ قرارداد در شهرك ها و نواحي صنعتي استان با متقاضيان منعقدشده كه از اين تعداد 3332 واحد با اشتغالزايي افزون بر 39700 نفر در مرحله بهره برداري قرار گرفته اند.

هاشمی با بيان اينكه بيش از 2900 طرح صنعتي كوچك و متوسط در استان در مراجل مختلف ساخت و ساز قرار دارد، گفت: از اين تعداد، 544 طرح داراي پيشرفت بالاي 60 درصد و در مرحله نصب ماشين آلات است كه بخش زيادي از آن تا پايان امسال به بهره برداري خواهد رسيد.

وي اضافه كرد: امسال با رويكرد مهار تورم و رشد تولید برنامه هاي ويژه اي براي تقويت و حمايت از صنايع كوچك در مرحله اجرا داريم که هدف اصلی رفع چالش ها و مشکلات و کمک به بهره برداری طرح های صنعتی درحال ساخت و ساز است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی فارس از برنامه ریزی برای تسریع در واگذاری زمین در شهرك صنعتي جديدالتاسیس دارویی بیضا خبر داد و گفت: عملیات توسعه و تکمیل زیرساخت ها در این شهرک صنعتی درحال انجام است و بر اساس برنامه ريزي از مهرماه امسال فرآیند واگذاری را آغاز می کنیم.

هاشمی در ادامه با اشاره به ارائه خدمات متنوع حمايتي به صنايع كوچك استان گفت: در بخش خوشه های صنعتی، 20 خوشه در استان شناسایی شده که مطالعات امكان سنجي 13خوشه انجام و از اين تعداد تاكنون خوشه هاي گلاب و عرقيات ميمند، سنگ شمال، شوريجات و ترشيجات و رب گوجه ، خرمای جنوب فارس و فرش دست بافت به مرحله پياده سازي و اجرا و توسعه یافتگی رسيده و خاتمه يافته اند و خوشه گياهان دارويي که امسال در روز صنعت و معدن بعنوان خوشه برتر کشور انتخاب شد نیز در مرحله نهایی توسعه یافتگی قراردارد و خوشه مسقطي لار نيز در مرحله اجرای برنامه های خوشه ای قراردارد.

وی با اشاره به انجام مطالعات امكان سنجي خوشه هاي انجير استهبان و سنگ ني ريز نيز گفت: اجرای این خوشه ها نیز در اولویت برنامه های این شرکت قرارگرفته است.

هاشمی حمايت از 50 پايان نامه تحصيلات تكميلي، برگزاري 326 تور صنعتي، برگزاري 2100 دوره آموزشي ويژه 72 هزار فعال و شاغل صنعتي را از مهمترين اقدامات حمايتي انجام شده از صنايع كوچك اعلام كرد.

مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي فارس در ادامه افزايش ظرفيت توليد واحدهاي صنعتي را از اولويت هاي امسال بيان كرد و گفت: با برگزاري كلينيك صنعت و عارضه يابي واحد هاي صنعتي و نيز پيگيري مشكلات واحد هاي صنعتي با ساير دستگاه هاو استفاده از ظرفيت ستاد تسهيل و رفع موانع توليد امسال نيز احياي افزايش ظرفيت ل160واحد در برنامه قرار دارد .

وی با اشاره به آغاز طرح آمارگیری و به روز رسانی اطلاعات واحدهای صنعتی گفت: در قالب این طرح که از ابتدای تیر امسال آغازشده است بصورت میدانی وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی رصد می نماید و پایش آخرین اطلاعات آنها در سامانه ثبت می شود تا با بهره گیری از اطلاعات موجود بتوان برنامه ریزی دقیقی انجام داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا