مصرف این دارو باعث زوال عقل می شود

نتایج یک مطالعه جدید هشدار می دهد:استفاده از داروهای خاص رفلاکس اسید معده برای مدت طولانی ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۳۳ درصد افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران همکار با آکادمی عصب ‌شناسی آمریکا طی مطالعات اخیر خود دریافتند: احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که بیش از چهار سال و نیم از مهارکننده‌ های پمپ پروتون  استفاده می‌ کنند، به ‌طور قابل‌ت وجهی افزایش پیدا می کند.

به طور کلی رفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می ‌افتد که اسید معده به دلایلی وارد مری می ‌شود. این اتفاق، معمولاً بعد از  خوردن غذا یا زمانی که فرد در حالت دراز کشیده است رخ می دهد. علائم رفلکس معده می تواند شامل سوزش سر دل و زخم معده و مری باشد. از سوی دیگر برگشت اسید معده ممکن است به بیماری ریفلاکس معده به مری یا GERD  تبدیل شود که پتانسیل ایجاد سرطان مری را دارد.

این دارو با مهار آنزیم های موجود در پوشش معده که مسئول تولید اسید هستند، عمل می کنند. محققان توضیح می ‌دهند که مطالعه آن ها رابطه مستقیمی بین مصرف داروهای رفلاکس اسید و شروع زوال عقل ایجاد نمی ‌کند، اما مصرف این دارو وجود نوعی همبستگی را نشان می‌ دهد.

پروفسور کاماکشی لاکشمی نارایان محقق اصلی این تیم مطالعتی از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مینه سوتا در مینیاپولیس در رابطه با موضوع فوق می گوید: مهار کننده های پمپ پروتون ابزار مفیدی برای کمک به کنترل رفلاکس اسید هستند، با این حال، در مطالعات قبلی مشخص شد استفاده طولانی مدت با خطر بالای سکته مغزی، شکستگی استخوان و بیماری مزمن کلیه مرتبط است.

با توجه به این که برخی از افراد این داروها را به طور منظم مصرف می کنند، بنابراین ما بررسی کردیم که آیا آن ها با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط هستند یا خیر. در حالی که ما ارتباطی با مصرف کوتاه مدت پیدا نکردیم، اما خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط با استفاده طولانی مدت از این داروها را پیدا کردیم.

به گزارش سیناپرس، این تحقیقات شرایط بیش از ۵۷۰۰ شرکت ‌کننده، ۴۵ ساله و بالاتر را در بر گرفت که هیچ ‌کدام از آن ها در شروع مطالعه دچار زوال عقل نبودند. میانگین سنی شرکت کنندگان ۷۵ سال بود.

برای بررسی مصرف داروی رفلاکس اسید، محققان در طول مطالعه، معاینات سالانه و داروهای شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار داد. از این میان ۱۴۹۰ نفر (۲۶%)  این داروها را مصرف کرده بودند. آن ها متعاقباً بر اساس مدت زمان مصرف دارو دسته بندی شدند.

در طول میانگین پیگیری این مطالعه پنج و نیم  ساله، ۵۸۵ شرکت‌کننده (۱۰%) دچار زوال عقل شدند. بررسی عواملی مانند سن، جنس، نژاد و موارد مرتبط با سلامتی مانند فشار خون و دیابت، نشان داد که شرکت کنندگانی که داروهای رفلاکس اسید را برای بیش از ۴ سال مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که از آن ها استفاده نمی کردند، ۳۳ درصد افزایش خطر ابتلا به زوال عقل داشتند. قابل ذکر است، مصرف این داروها برای کمتر از ۴ سال خطر زوال عقل را افزایش نداد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Neurology منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا