تاثیر میکروبیوم روده بر رشد مغز نوزادان

به گزارش سیناپرس همدان، در یک مطالعه کوچک و اکتشافی، سطح انواع خاصی از میکروب ها در روده نوزادان با عملکرد در تست های رشد شناختی اولیه مرتبط بود. سباستین هانتر از دانشگاه بریتیش کلمبیا، کانادا و همکارانش این یافته ها را در مجله دسترسی آزاد PLOS ONE ارائه کردند.

شواهد در حال افزایش، راه‌های متعددی را نشان داده‌اند که در آن، جامعه میکروب‌های متنوعی که به طور طبیعی در روده انسان زندگی می‌کنند (میکروبیوم) با سلامت انسان، از جمله سلامت مغز مرتبط هستند. چندین مطالعه روی حیوانات و انسان ها به ارتباط بین میکروبیوم و رشد مغز در اوایل زندگی اشاره کرده اند، اما تعداد کمی از آنها بررسی کرده اند که چگونه تفاوت در میکروبیوم نوزادان ممکن است با تفاوت در توانایی های شناختی در حال ظهور آنها مرتبط باشد.

برای کمک به درک عمیق این ارتباطات بالقوه، هانتر و همکارانش داده های 56 نوزاد چهار تا شش ماهه را تجزیه و تحلیل کردند. هر یک از نوزادان حداقل یکی از سه ارزیابی توانایی های شناختی مختلف را تکمیل کرده بودند و محققان، میکروبیوم های روده آنها را با استفاده از نمونه مدفوع ارزیابی کردند.

آنها دریافتند که نوزادانی که در آزمون توجه اجتماعی موسوم به “نقطه و نگاه”، که توانایی اشتراک گذاری تمرکز روی یک شی با شخص دیگر را می سنجد، موفق شدند، دارای مقادیر بالاتری از میکروب ها در شاخه Actinobacteria، جنس Bifidobacterium، و جنس Eggerthella، و مقادیر کمتری از میکروب ها در شاخه Firmicutes، جنس Hungatella و جنس Strepcococcus، بودند.

در همین حال، اندازه‌گیری‌های الکتروانسفالوگرام فعالیت مغز نوزادان در پاسخ به شنیدن یک ضربان ثابت نشان داد که الگوهای خاصی از فعالیت مرتبط با پردازش ریتمیک بهتر با سطوح بالاتر یا پایین‌تر انواع خاصی از میکروب‌ها و همچنین با سطوح فرآورده های متابولیک خاص میکروب ها که با مطالعات قبلی در مورد رشد مغز و نخاع نیز مرتبط است.

در مقابل، هیچ ارتباطی بین میکروبیوم و اندازه گیری جریان خون در مغز نوزادان در پاسخ به شنیدن صدای ضبط شده از گفتار انسان به بخش های جلو و عقب مغز یافت نشد.

به طور کلی، این یافته‌ها با این ایده که میکروبیوم ممکن است بر رشد شناختی اولیه تأثیر بگذارد مطابقت دارد، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید و روشن شدن این نقش، مورد نیاز است.

نویسندگان می افزایند: در این مطالعه آزمایشی کوچک، ما ارتباط جالبی بین میکروبیوم و عملکرد مغز در اوایل دوران نوزادی مشاهده کردیم. تکرار و تحقیقات بیشتر می تواند برای درک نقش میکروبیوم در رشد شناختی اولیه مفید باشد.

منبع: PLOS ONE