آلودگی هوا منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی می شود

یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی سال های اخیر، بحث مقاومت آنتی بیوتیکی بوده که عمدتا عواملی مانند مصرف بیش از حد این داروها و استفاده گسترده از آن ها در صنایع دامداری و پرورش مرغ به عنوان دلایل این پدیده معرفی شده اند، اما تحقیقات جدید نشان دهنده تاثیر قابل توجه آلودگی هوا در این عارضه است.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید محققان نشان می دهد: کنترل آلودگی هوا می تواند مقاومت آنتی بیوتیکی را کاهش داده و تا حد زیادی مرگ و میر ناشی از این معضل و هزینه های اقتصادی مرتبط با آن را کاهش دهد.

دکتر هونگ چن، استاد دانشگاه ژجیانگ در چین و پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی، در رابطه با موضوع فوق گفت: مقاومت آنتی بیوتیکی و آلودگی هوا هرکدام به تنهایی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت جهانی هستند. تا به حال، ما تصویر روشنی از پیوندهای احتمالی بین این دو نداشتیم، اما این مطالعات نشان می دهد که مزایای کنترل آلودگی هوا می تواند بسیار بیشتر از تصورات قبلی ما باشد، زیرا کنترل این موضوع نه تنها اثرات مضر کیفیت بد هوا را کاهش می دهد، بلکه می تواند نقش مهمی در مبارزه با افزایش و گسترش باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک ایفا کند.

گفتنی است این مطالعه نشان داد؛ برخی از مراکز بالقوه از جمله بیمارستان ‌ها، مزارع و تأسیسات تصفیه فاضلاب، ذرات مقاوم به آنتی ‌بیوتیک را در هوا و در فواصل مختلف منتشر می ‌کنند. بر اساس این مطالعه، شواهد نشان می دهد که آلودگی هوا در گسترش این باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک نقش دارد.

در این میان باید توجه داشت که منابع اصلی آلودگی هوا شامل فرآیندهای صنعتی، حمل و نقل جاده ای و زغال سنگ خانگی و سوزاندن چوب هستند. بر اساس آمارهای رسمی حدود ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون  نفر در سراسر جهان مستقیماً در معرض میانگین سالانه سطوح ناایمن آلودگی هوا و ریز ذرات PM2.5 قرار دارند. محققان خاطرنشان کردند که حدود ۸۰ درصد از این افراد در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند.

به گزارش سیناپرس، این پژوهش همچنین نشان داد،مقاومت آنتی بیوتیکی با افزایش سطح آلاینده های جوی افزایش یافته و  هر ۱ درصد افزایش آلودگی هوا با افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی بین 0.5 تا 1.9 درصد بسته به عامل بیماری زا مرتبط بود.

گفتنی است این ارتباط با گذشت زمان و تغییرات در سطوح PM2.5 که منجر به افزایش بیشتر مقاومت آنتی‌بیوتیکی در سال‌های اخیر شد، تقویت شد.

برای این مطالعه، نویسندگان از داده‌های ۱۱۶ کشور از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ استفاده کردند. این تجزیه و تحلیل شامل داده‌های بیش از ۱۱ میلیون و پانصد هزار بررسی آزمایشی بود که ۹ پاتوژن باکتریایی و ۴۳ نوع آنتی‌ بیوتیک را پوشش می ‌داد.

این مطالعه همچنین نشان داد که بالاترین سطح مقاومت آنتی بیوتیکی در شمال آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا وجود داشته و سطوح آن در اروپا و آمریکای شمالی پایین است. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل های انجام شده نشان می دهد که مقاومت آنتی بیوتیکی ناشی از آلودگی هوا با حدود ۴۸۰ هزار مرگ زودرس در سال ۲۰۱۸  و تحمیل هزینه های اقتصادی در حد ۳۹۵ میلیارد دلار مرتبط است.

بر اساس مدل‌ های ایجاد شده توسط محققان، بدون تغییر در سیاست‌های فعلی در مورد آلودگی هوا، تا سال ۲۰۵۰ سطح مقاومت آنتی‌بیوتیکی در سراسر جهان تا ۱۷ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و تعداد مرگ و میرهای زودرس سالانه مرتبط با مقاومت آنتی بیوتیکی به حدود ۸۴۰ هزار نفر افزایش می یابد و در این شرایط، کشورهای جنوب صحرای آفریقا بیشترین آسیب را خواهند دید.

در خاتمه گفتنی است نویسندگان این مطالعه دریافتند، اجرای سیاست توصیه شده سازمان بهداشت جهانی برای محدود کردن PM2.5 (میکروگرم بر متر مکعب) به ۵ میکروگرم در هر متر مکعب هوا در جو می تواند تا سال ۲۰۵۰ مقاومت جهانی آنتی بیوتیکی را تا ۱۷ درصد کاهش دهد.

بر اساس این مطالعه، اجرای سیاست پیشنهادی فوق، می تواند منجر به کاهش ۲۳ درصدی مرگ و میرهای زودرس مرتبط با مقاومت آنتی بیوتیکی در سراسر جهان و صرفه جویی اقتصادی سالانه ۶۴۰ میلیارد دلاری شود.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  The Lancet Planetary Health منتشر شده و در اختیار جامعه علمی قرار دارد.