گام موثر شیمی دانان در مسیر حافظت از محیط زیست؛
تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر از مگس ها

آینده ای را تصور کنید که از حشرات به عنوان منبع مواد شیمیایی برای تولید پلاستیک های تجزیه پذیر، استفاده شود. محققان انجمن شیمی آمریکا، با جداسازی و خالص سازی مواد شیمیایی مشتق شده از حشرات، گام مهمی در راه این پیشرفت برداشته اند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان توضیح دادند: تقریبا 20 سال است که تیم ما در حال توسعه روش ‌هایی برای تبدیل محصولات طبیعی، مانند گلوکز به ‌دست ‌آمده از نیشکر یا درختان، به پلیمرهایی است که قابل تجزیه بوده و در محیط باقی نمی‌ مانند.

با این حال، این محصولات طبیعی از منابعی که برای غذا، سوخت، و حمل و نقل نیز استفاده می شوند، برداشت می شوند. بنابراین محققان تصمیم گرفتند از ضایعات باقی مانده از پرورش مگس های سرباز سیاه استفاده کنند.

لارو این مگس ها حاوی پروتئین ها و سایر ترکیبات مغذی است و می تواند از پسماندهای کشاورزی تغذیه کند. با این حال، حشرات بالغ پس از اتمام روزهای تولید مثل، عمر کوتاهی دارند و سپس دور انداخته می شوند. تیم تحقیقاتی از لاشه ‌های مگس های بالغ، برای تولید ماده اولیه محصول خود استفاده کرد.

بررسی بیشتر محققان نشان داد: کیتین یکی از اجزای اصلی لاشه مگس های مرده را تشکیل می دهد. این پلیمر غیرسمی، زیست تخریب پذیر و مشتق شده از گلوکز، پوسته یا اسکلت بیرونی حشرات و سخت پوستان را تقویت می کند. تولیدکنندگان، در حال حاضر کیتین را از پوسته میگو و خرچنگ برای کاربردهای مختلف استخراج می‌ کنند.

سپس پژوهشگران، کیتین به دست آمده را به پلیمری مشابه، به نام کیتوزان تبدیل کردند و پلاستیک های زیستی مفیدی مانند هیدروژل های سوپرجاذب را از کیتوزان ساختند.به گزارش سیناپرس، این هیدروژل ها، شبکه های پلیمری سه بعدی هستند که آب را جذب می کنند.

هیدروژل تولید شده توسط محققان، قادر است در تنها یک دقیقه، 47 برابر وزن خود، آب جذب کند. دانشمندان اضافه کرده اند، این محصول می ‌تواند به طور بالقوه برای جذب آب سیلاب در خاک زمین‌ های زراعی یا آزادسازی رطوبت در طول خشکسالی، مورد استفاده قرار گیرد.

در قدم بعدی، تیم تحقیقاتی قصد دارد تا از تجزیه کیتین برای ساخت پلاستیک های زیست تخریب پذیر استفاده کند که در حال حاضر از مواد پتروشیمی ساخته می شوند. علاوه بر این، مگس سرباز سیاه، حاوی ترکیبات مفید دیگری از جمله پروتئین، DNA، اسیدهای چرب، لیپیدها و ویتامین ها است که این گروه قصد دارد از آنها به عنوان مواد اولیه استفاده کند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران یافته های تحقیقاتی خود را در نشست پاییزی انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه داده اند.

مترجم: سنا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا