لزوم توجه بیشتر به موزه ها به عنوان یک صنعت خلاق

مدیر موزه تاریخ تجارت جندی شاپور با بیان اینکه در حال حاضر صنایع خلاق به طور گسترده به عنوان یک محرک مهم برای رشد اقتصادی در سراسر جهان شناخته و تبلیغات، معماری، هنر و فرهنگ، صنایع دستی، طراحی، مد، بازی، موسیقی، انتشارات، فناوری و تلویزیون و فلیم را شامل می شوند، تصریح کرد: صنعت موزه به طور خاص به عنوان یک سرمایه فرهنگی مهم در این توسعه مورد توجه قرار دارد. 

به گزارش سینا پرس فارس، سحر فروزان پور، عضو ایکوم ICOM، مدیر موزه تاریخ تجارت جندی شاپور و رئیس انجمن صنفی مرمتگران استان فارس امروز 17 مردادماه در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه شورای بین‌المللی موزه‌ها (Icom) در ۲۴ آگوست ۲۰۲۲ میلادی (۲ شهریور ۱۴۰۱) در شهر پراگ، تعریف جدیدی از موزه را ارائه کرده است گفت: طبق تعریف جدید، موزه یک موسسه غیرانتفاعی و دائمی در خدمت جامعه است که به تحقیق، جمع‌آوری، نگهداری، تفسیر و نمایش میراث ملموس و ناملموس می‌پردازد که در برگیرنده فراگیر بودن، دسترسی، پایداری و اخلاقیات است.

فروزان پور با اشاره به اینکه تاکنون، 41 مجوز مجموعه داری در استان فارس صادر شده است افزود: 2 پرونده مجموعه داری نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه 15 موزه دولتی در استان وجود دارد، تصریح کرد: تعداد 11 موزه از مجموع موزهای دولتی استان مربوط به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس و 4 موزه دیگر در اختیار دیگر دستگاههای اجرایی است. همچنین 27 پروانه موزه خصوصی نیز با مجوز اداره کل موزه ها و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان فعال است.

رئیس انجمن صنفی مرمتگران استان فارس در ادامه در خصوص بودجه موزه های فارس گفت: بودجه وزارت خانه ای (ابلاغی) سال 1400 تنها 105 میلیون تومان (30 میلیون تومان جهت مرمت اشیا و 75 میلیون تومان جهت مرمت بنا) بود و در سال 1401 نیز 130 میلیون تومان اختصاص یافت که هنوز پرداخت نشده و در دو سال مذکور از سوی استان نیز بودجه ای به موزه ها تخصیص نیافته است.

وی بر نقش اقتصادی موزه ها در کنار بعد فرهنگی و آموزشی آنان تاکید کرد و “سرمایه گذاری در زیرساخت های فرهنگی”، “ترویج گردشگری”، “حمایت از رویدادها و نمایشگاه های موزه”، “همکاری با بخش خصوصی”، “نوآوری و دسترسی دیجیتال”، “آموزش و توسعه مهارت” و “ترویج دیپلماسی فرهنگی” را از راهکارهایی دانست که منجر به پر رنگ تر شدن نقش اقتصادی موزه ها خواهند شد.

فروزان پور ضمن با اهمیت شمردن همکاری دستگاه ها از جمله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری و اوقاف جهت در اختیار گذاشتن بناهای بلا استفاده به منظور ایجاد موزه های خصوصی و یا ساماندهی موزه ها در مسیرهای گردشگری گفت: راه اندازی اپلیکیشن موزه ها (پایلوت استان فارس)، حمایت و ایجاد معافیت های مالیاتی و انرژی برای موزه های خصوصی، ایجاد بسته های گردشگری و سرمایه گذاری در موزه ها و ساماندهی موزه ها بخشی از اقدامات مؤثر جهت برون رفت از شرایط فعلی نه چندان مطلوب موزه های فارس است.

رئیس انجمن صنفی مرمتگران استان فارس گریزی به کمبودها و ضعف های موجود در اکثر موزه های استان زد و گفت: نبود تهویه مناسب و پایش محیطی، فقدان امکانات ویژه کودکان، سالمندان، معلولان، نبود روش خلاقانه نمایش، عدم وب سایت مختص موزه ها، تبلیغات ضعیف و فقدان حوزه های آموزشی و پژوهشی از موارد حائز اهمیتی است که در گام نخست جهت ساماندهی موزه ها و سپس تبدیل مجموعه داران به موزه باید مدنظر و اقدام عملی قرار گیرد.

وی در پایان جذب مخاطبان سالمند، کم توان، ناتوان و معلول از جمله افراد نابینا، ناشنوا یا معلول جسمی برای اطمینان از فراگیر بودن و در دسترس بودن موزه ها برای همه را ضروری عنوان و اضافه کرد: ممیزی دسترسی به منظور شناسایی موانعی که ممکن است بازدیدکنندگان معلول را از لذت بردن از تجربه خود باز دارد، دسترسی فیزیکی با نصب رمپ ها، آسانسور و اطمینان از عریض بودن مسیرها جهت عبور ویلچرها و وسایل کمک حرکتی، علامت ها و راه یابی، توضیحات و راهنماهای صوتی، آموزش کارکنان و همکاری با هنرمندان معلول بخشی از اقدامات لازم جهت تحقق این مهم است.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا